Mijn BXje loopt op zich prima, en rijdt heerlijk natuurlijk. Ik heb deze auto nog niet zo lang geleden gekocht en het is echt een hele andere ervaring dan het rijden in de Megane
Toch valt me op dat de auto af en toe een beetje stottert, je hoort dan een soort plof uit de uitlaat als je er achter staat en de motor stationair draait. Wat zou dit kunnen zijn? Je hebt hier trouwens eigenlijk nooit last van hoor, de auto houdt nooit in onder het rijden
Ohja, heel af en toe heeft ‘ie ‘s ochtends wel wat moeite met de koude start
Serge.
Ontsteking.
Als je auto gaat knallen/ploffen, dan is je ontsteking waarschijnlijk niet goed.
Loopt hij iets beroerder, dan wordt het waarschijnlijk eens tijd om bougies en/of bougiekabels en/of verdelerkap en/of rotor onder verdelerkap eens te vervangen.
Bedankt voor de tip!! Hoe zou ik dit kunnen controleren en wat is dan verstandig om te doen? Voorlopig doorrijden kan toch geen kwaad?
moeilijk te controleren. Moet je horen. Als hij echt beroerd loopt. Haal je 1 bougiedop van een cilinder, loopt de auto nog beroerder, dan is die het niet.
Zo ga je ze alle 4 af. Haal je een bougiedop er af en verandert er niks, dan weet je zeker dat de bougie niet goed is of de bougiekabel/bougiedop.
Bougie er uit draaien en bekijken. Is de bougie zwart, dan kun je er van uitgaan dat hij niet goed meer is. Is de bougie koffie met melk bruin, dan is de bougie waarschijnlijk nog gewoon goed.
Bougies vervangen per set, anders blijf je bezig
Verdeelkap/Rotor is ook vrij makkelijk te controleren, zit als het goed is met torx schroeven vast, zien de contactpunten/rotor er nog goed uit of zijn ze opgebrand of erg ver aangetast. Koop enkel en alleen een originele (Duccelier) bij de dealer, kost iets van €35, imitatiespul kost de helft maar is van mindere kwalitatief en gaat veel minder lang mee.
Hoe lang is het geleden dat de bougies, bougiekabels, verdeelkap en rotor zijn vervangen? Meestal is het probleem opgelost als deze onderdelen vervangen worden. Hoort bij een ‘gewone’ onderhoudsbeurt om dit te controleren en evt. te vervangen.
bougies heb ik ongeveer drie weken geleden vervangen, toen ik de auto kocht. Ik heb ze er uitgehaald en er is er geen een zwart, allemaal een mooie grijsachtige kleur. Bougiekabels zien er in ieder geval nog goed uit. Van de andere twee onderdelen weet ik niet wanneer ze vervangen zijn. De auto loopt op zich ook helemaal niet dramatisch, het is alleen niet helemaal zuiver
LHM trouwens wel meteen ververst na de koop, dat is wel een goed idee toch? De oude vloeistof had een nogal bruine kleur. Deze bx zal dus ook niet altijd netjes om de 2 jaar zijn ververst ben ik bang
Alvast heel erg bedankt voor de reacties!!!
Serge
Dat is inderdaad een hele goede gedachte om je LHM bij twijfel over leeftijd uit voorzorg te vervangen. En als de vloeistof bruin is, kun je wel met zekerheid zeggen dat het nodig was
Verdelerkap is heel gemakkelijk te demonteren.
zitten 2 boutjes op (sleutel 10) even losdraaien en het kapje er af trekken. Even voelen of er op de rotor geen speling zit, dit veroorzaakt ook een iets slechtere (maar geen dramatisch) loop van de motor. Als de speling echt groot is, staan de krassen waarschijnlijk op de binnenkant van je verdelerkap. Verdelerkap hoort ook niet al te smerig te zijn, aangezien dat de geleiding niet bevordert.