Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mijn XM serie 1 is uitgevoerd met een temperatuurregeling op het ventilatiesysteem, de uitvoering met de stand AUTO bij de keuzedraaiknop van de ventilator (instructieboekje blz. 47 + 48) en airco.
De buitentemperatuursensor, gemonteerd in de linker buitenspiegel, is defect.
Het display geeft nog slechts twee knipperende horizontale streepjes weer.
Beinvloedt deze sensor ook de juiste werking van de temperatuurregeling?
Volgens mij zit er ook een temperatuursensor, waar de buitenlucht het ventilatorhuis instroomt.
Wie weet dit?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Volgens mij heeft deze wagen een redelijk simpele klimaatcontrole.
Er zit achter het plastic van je hemelverlichting en infrarood-ontvanger een ventilatortje met een temperatuursensor. Aan de hand van het verschil tussen je keuzeknop en deze sensor wordt de ventilatiekracht bepaald.
Verder zit er volgens mij ergens in het ventilatiekanaal nog een temperatuursensor en worden je koud/warm-kleppen zo geregeld om op die plek met de waarde van je keuzeknop overeen te komen. Maar op dit punt zou ik me best kunnen vergissen.
In tegenstelling tot de modernere digitale climacontrol gaat deze dus niet flink kachelen als het erg koud in je auto is, maar probeert bijv. altijd 22 graden (of wat je ook instelt) uit de ventilatieroosters te krijgen.
Heeft dus niets met je buitentempertuursensor te maken. Diegene in je buitenspiegel zit écht alleen maar op je klokje aangesloten. Of er nog andere sensoren zijn weet ik niet.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als de auto ‘s zomers lang in de zon gestaan heeft, gaat direct na het starten de ventilator wel naar maximale snelheid.
Dit gebeurt echter niet als het buiten koud is en je graag de boel snel warm wil hebben.
Bij de huidige buitentemperatuur merk ik pas na 3 tot 4 minuten dat de ventilator gaat draaien, maar wel op lage snelheid.
Is dit normaal bij dit systeem?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Lampie schreef:Volgens mij heeft deze wagen een redelijk simpele klimaatcontrole.
Er zit achter het plastic van je hemelverlichting en infrarood-ontvanger een ventilatortje met een temperatuursensor. Aan de hand van het verschil tussen je keuzeknop en deze sensor wordt de ventilatiekracht bepaald.
Verder zit er volgens mij ergens in het ventilatiekanaal nog een temperatuursensor en worden je koud/warm-kleppen zo geregeld om op die plek met de waarde van je keuzeknop overeen te komen. Maar op dit punt zou ik me best kunnen vergissen.
In tegenstelling tot de modernere digitale climacontrol gaat deze dus niet flink kachelen als het erg koud in je auto is, maar probeert bijv. altijd 22 graden (of wat je ook instelt) uit de ventilatieroosters te krijgen.
Heeft dus niets met je buitentempertuursensor te maken. Diegene in je buitenspiegel zit écht alleen maar op je klokje aangesloten. Of er nog andere sensoren zijn weet ik niet.
Die sensor in je plafonniere meet wel degelijk de binnentemperatuur, in de kachelunit zit ook een sensor die daar de temperatuur meet.
Als het koud is, zal hij flink gaan warmen en blazen en daarna de snelheid en temperatuur terugbrengen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Die sensor in je plafonniere meet wel degelijk de binnentemperatuur, in de kachelunit zit ook een sensor die daar de temperatuur meet.
Als het koud is, zal hij flink gaan warmen en blazen en daarna de snelheid en temperatuur terugbrengen
Uuh… ben ik weer eens onduidelijk? Ik bedoelde dat in de plafonniere wel een temperatuursensor zit, maar geen invloed heeft op de temperatuur die uit je ventilatie komt, wel op de ventilatiekracht. Dus wel flink blazen, maar niet extra bijverwarmen. En daarna de snelheid dus terugbrengen. Tenminste, dat is zo bij een XM serie 1 dacht ik. Maar:
René Jongejan schreef:Bij de huidige buitentemperatuur merk ik pas na 3 tot 4 minuten dat de ventilator gaat draaien, maar wel op lage snelheid.
Is dit normaal bij dit systeem?
Ehm… je hebt een late Serie 1 XM, hè? Zou wel eens kunnen dat dit zo hoort. Ik heb de electronische climate-control (serie 2) en deze doet dat ook, er staat in het boekje dat er pas geventileerd wordt als de motor (lees: kachelradiator) op temperatuur is zodat je niet eerst bevriest van de koude wind die dan in je gezicht blaast.
Alleen bij mij gaat-ie na dat punt wel flink blazen. Het helpt ook niet als je de temperatuur hoger kiest?
En als de auto ‘s zomers lang in de zon gestaan heeft, is het IN de auto ook erg warm.
Tjah, het lijkt mij dat je climate-control gewoon goed werkt, ik wil ‘m ook wel eens heter zetten met deze kou ‘s morgens. Maar misschien heb ik ook een slecht werkend systeem, hoewel m’n buitentemperatuurmeter gewoon werkt.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Bij de huidige buitentemperatuur merk ik pas na 3 tot 4 minuten dat de ventilator gaat draaien, maar wel op lage snelheid.
Is dit normaal bij dit systeem?
Bij mij idem dito: de kachel gaat pas blazen als er enigszins warmte ontwikkeld is, dit los van of de airco wel of niet aan staat.
Bij hoge temps in de auto probeert het systeem snel voor luchtverversing te zorgen als íe gestart is.
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
De sensor in de buitenspiegel is echt alleen voor het klokje, er zit wel een sensor voor de ingang van het ventilatorhuis die de temperatuur van de ingaande lucht meet.
De klimacontrol heeft inderdaad in het plafond een temperatuursensor met een ventilatortje, het wil wel eens helpen om die goed schoon te maken!
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!