Totaal aantal Berichten: 40
- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Welke motorolie behoort er in een 22 TRS van ‘87 ?
De ene automatrialen zaak zegt een volsyntheet 10W40 ????? (Lijkt me niet.)
Een volgende zegt 15W40 mineraal.
En ook op dit forum kan ik niet vinden wat er nu echt in moet. Heb helaas geen instructie boekje.
Wie kan mij helpen?
All is right with the world !!

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
De 10W40 zal een semi syntheet zijn. Kijk even, als dat kan, wat er nu in zit en gooi dat er dan weer in.
Voorschrift zegt: Mineraal 15W40, alternatief is 10W40 semi synthetisch.

- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Auto heeft 10 jaar stil gestaan, dus dat kan ik niet meer achterhalen. Motor heeft 134.000 km gelopen.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wat ga je met deze auto doen? LPG? Flink rondrijden? Staarttrapperij enzo? In dat geval zou ik er de semi syntheet ingooien. Voor een rustige oude dag van deze dame is de minerale goed genoeg.
Ik weet eigenlijk niet of er spoelolie voor blokken bestaat. Iemand?

Totaal aantal Berichten: 591
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Spoelolie weet ik niet. Maar je kunt wel een goedje kopen wat je voor het olieverversen bij de olie moet gooien, dan minuutje of 10 laten lopen. Daarna verversen als gebruikelijk. Heb het zelf gebruikt en heb het idee dat het werkt.
(Heb toen wel dat trucje om de 1000 km herhaald een paar keer achter elkaar.)
Alle minerale oliën tussen de 10W40 en 20W50 kun je zonder problemen gebruiken. Modernere (lees duurdere) soorten zijn overbodig en is de motor ook niet mee grootgebracht tenslotte.

- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Heb er 10W40 semi syntheet ingegooid. Ik twijfel nog of ik er gas in ga bouwen. Eerst maar eens mee rijden.
Met deze olie rijd ik een paar 100 km en dan komt er weer nieuwe op.

Totaal aantal Berichten: 2791
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Dat je er 20W50 kan indoen en dat duurdere olîeën overbodig zijn vind ik persoonlijk zever.
Als er geadviseerd word 15 of 10W gebruik dat dan ook, gaan niet met 20 of 5W liggen te spelen.
Als je niet prestatiegericht rijdt en je motor rustig laat opwarmen(wat je trouwens altijd moet doen) voldoet een 15W inderdaad prima.
Minerale olie is niet gemaakt om te racen, maar is dus prima “normaal” bruikbaar.
Wat er echter vergeten word is dat duurdere olieën meer doen dat bestand zijn tegen hogere temperaturen.
Er zitten bevoorbeeld solventen in die de motor proper houden, er zitten additieven in die schuimen en corrosie tegengaan, enzenz…
Castrol GTX Magnatec kost 8euro/liter, nee dit is geen raceolie, maar deze olie heeft wel speciale bestandsdelen die de wrijving bij koudstart tot 4x verminderd, wetende dat 75% van de motorslijtage in de 1ste 10minuten van het warmdraaien optreed is dit toch geen onbelangrijk gegeven…
Hopende hier toch iets duidelijkheid mee te scheppen
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Citroenbx schreef:Dat je er 20W50 kan indoen en dat duurdere olîeën overbodig zijn vind ik persoonlijk zever.
Als er geadviseerd word 15 of 10W gebruik dat dan ook, gaan niet met 20 of 5W liggen te spelen.
Dat ben ik met je eens, maar…
Minerale olie is niet gemaakt om te racen, maar is dus prima “normaal” bruikbaar.
Wat er echter vergeten wordt is dat duurdere olieën meer doen dat bestand zijn tegen hogere temperaturen.
..is natuurlijk onzin:
(semi-)synthetische olieën werden eind jaren ‘60- begin ‘70 ontwikkeld voor (inderdaad toen nog) hoofdzakelijk de racerij.
Er is echter altijd geraced met mineraal.
Dat (semi-)syntheten beter bestand zijn tegen hoge drukken en temperatuursverschillen is absoluut een feit.
Minerale olieën worden nog steeds doorontwikkeld en zijn niet meer te vergelijken met het ‘bocht’ van vroeger.
Ook hierin worden additieven toegevoegd die vuilopbouw tegen gaan, vuil zwevend houden en corrosie tegengaan en nog meer van dien.
Een motor die ontwikkeld is voor mineraal mag ook rustig op een halfsyntheet draaien, maar dit hoeft niet.
Gooi er echter géén volsyntheet in, dat geeft onherroepelijke problemen en eindigt meestal in een revisie…
Lang verhaal kort: gooi er maar in waarvan jij denkt dat het goed is en prijs/kwalitatief okee is.
Ik gooi gewone ‘Aldi’-olie (15W40) in zowel mijn auto’s als motoren, en ik heb ze nog niet horen klagen..
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Ik gooi gewone ‘Aldi’-olie (15W40) in zowel mijn auto’s als motoren, en ik heb ze nog niet horen klagen..
mijn bx’en krijgen lidl olie, ze lusten best af en toe een slokje, dus ze zullen het wel lekker vinden, behalve de eerste keer. toen gooide ze alles er uit doordat ze de vulpijp had afgescheurd.

- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Tuurlijk rijd ie op aldi olie, maar je gaat NOOIT de (beschermende, reinigende enz) eigenschappen hebben als een goede olie…
Als je niet prestatiegericht rijdt en je motor rustig laat opwarmen(wat je trouwens altijd moet doen) voldoet een 15W inderdaad prima.
Castrol GTX Magnatec kost 8euro/liter, nee dit is geen raceolie, maar deze olie heeft wel speciale bestandsdelen die de wrijving bij koudstart tot 4x verminderd, wetende dat 75% van de motorslijtage in de 1ste 10minuten van het warmdraaien optreed is dit toch geen onbelangrijk gegeven…
Hopende hier toch iets duidelijkheid mee te scheppen
In aansluiting op bovenstaande Quote, We hebben het hier over een 22trs uit 1987, niet over een raceauto. Dus volgens fabrieksvoorschrift moet er een gewone minerale olie op. Dat er verschil zit in bv Castrol en aldi olie moeten we maar aannemen, laat iedereen dat fijn zelf weten

- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Dank voor alle info. In m’n volgende motor die ik volgende week hoop in te bouwen komt gewoon 15W40. M’n huidige heeft het afgelopen zaterdag begeven, daar had ik 10W40 in gegooid. Niet dat ik geloof dat het aan de olie lag. Eerder aan het feit dat ie 10 jaar stil gestaan had en de oude olie aangekoekt in alle kanalen zat o.i.d..

- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Dan kan het zeker aan de olie liggen.
Als je van half naar vol of van minerale naar half overchakeld komen door de betere reinigende werking ineens alle aangekoekte delen en drap, aka sludge los.
Gevolg is nogal duidelijk, op modder draait ie niet lekker…
Dat het nu van gewone 10W40 zou komen vind ik straf…

- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
l.wenting schreef:In aansluiting op bovenstaande Quote, We hebben het hier over een 22trs uit 1987, niet over een raceauto. Dus volgens fabrieksvoorschrift moet er een gewone minerale olie op. Dat er verschil zit in bv Castrol en aldi olie moeten we maar aannemen, laat iedereen dat fijn zelf weten
Er is ook magnatec in 15W40, hehe