Waar moet ik op letten bij een aankoop van een Xantia.
De auto ik van 1994, 265000 km gelopen en hij heeft een 2 liter motor op gas.
Groet Tom
hij heeft best wat gelopen…
distributieriem, lagers, ...?
bedankt voor de link!
de auto is eigenlijk niet voor mij (rij zelf een eend ) maar voor een vriend!
zal m de link ff doormailen!!!
Hou er rekening mee dat een motor op gas sneller slijt dan een motor op benzine. Een motor op benzine slijt weer sneller dan een motor op diesel. Dit komt doordat het smerend vermogen van diesel het hoogst is en van gas het laagst is. Benzine zit er ergens tussenin.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Hou er rekening mee dat een motor op gas sneller slijt dan een motor op benzine. Een motor op benzine slijt weer sneller dan een motor op diesel. Dit komt doordat het smerend vermogen van diesel het hoogst is en van gas het laagst is. Benzine zit er ergens tussenin.
Dit is niet helemaal waar. Omdat LPG veel schoner verbrand, blijft er veel minder residu achter. Kijk maar eens naar een cilinderkop van een benzinemotor en van een LPG-motor en je zult zien dat de LPG-cilinderkop blinkend schoon is en de benzine-motor vies en vuil van binnen is.
Alleen al hierdoor zal een LPG-motor langer meegaan. Een dieselmotor is veel steviger in elkaar gezet. Voor beide motoren geldt (LPG en diesel) dat er meestal meer kilometers in korte tijd mee worden gemaakt, dus veel lange stukken waardoor de slijtage van de motor veel minder zal zijn dan van een benzinemotor.
Het enige waar je op moet letten bij LPG is de klepspeling van de cilinderkop. Gelukkig hebben de meeste cilinderkoppen van Citroën geen moeite met LPG. Uitzondering hierop is de Xantia 1.8i (dus de 8V, niet de 16V). De 1.8i (8v) kan slecht tegen LPG rijden, maar dit is dan weer op te lossen door een cilinderkop van een BX 16/19 te plaatsen die wel weer goed tegen LPG rijden kan.
Lelijke Eend schreef:Hou er rekening mee dat een motor op gas sneller slijt dan een motor op benzine. Een motor op benzine slijt weer sneller dan een motor op diesel. Dit komt doordat het smerend vermogen van diesel het hoogst is en van gas het laagst is. Benzine zit er ergens tussenin.
Sorry, maar dat is onzin. Smering van het draaiend gedeelte komt uit de motorolie, niet uit de brandstof.
Het enige onderdeel wat te lijden heeft onder een schralere brandstofsoort zijn de klepzetels en de kleppen. Voor ALLE overige bewegende delen maakt de brandstofsoort geen enkel direct verschil in smering.
De reden dat een dieselmotor mechanisch gezien langer leeft is dat ie zwaarder uitgevoerd is en minder toeren draait (en daar ook voor gemaakt is, voordat je gaat denken dat zo weinig mogelijk toeren maken altijd goed is voor een motor).
Een motor op LPG gaat echter juist LANGER mee dan op benzine, door de gelijkmatigere belasting van de draaiende delen en veel langzamer vervuilende olie. Alleen kan een tussentijdse koprevisie nodig zijn vanwege het probleem met de kleppen. LPG verbrandt trager en vereist door de hogere uitlaatgastemperatuur sterkere kleppen en klepzetels. Gaan ze rommel monteren (zoals in de xantia 1.8 ) dan wordt dat direct afgestraft… een BX kop gaat veel langer mee op gas.
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
dit heb ik op school ook geleerd dat een auto op gas schooner is aan de binnenkant , je ziet ook meer auto’s op gas met een hogere kilometerstand
je moet wel vaker/sneller je kleppen stellen als je op gas rijdt
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Ik weet niet meer waar ik dat gehoord heb van die smerende werking, maar dan moet er iemand zich vergist hebben ...
Schijt aan originaliteit.
idd de uitlaat gassen van een lpg auto zijn veel schoner.
Dat komt omdat de troep in de motor blijft zitten en bij het reinigen van de motor de troep in het carter terecht komt
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:idd de uitlaat gassen van een lpg auto zijn veel schoner.
Dat komt omdat de troep in de motor blijft zitten en bij het reinigen van de motor de troep in het carter terecht komt
Sorry, maar ook dit is onzin. Heb je wel eens de olie (die dus in het carter zit) gezien van een LPG-auto? De olie blijft veel langer schoon dan van een benzine- en dieselauto.
LPG verbrandt gewoonweg schoner, er zijn minder afvalstoffen en dus ook minder dat in de motor achterblijft of via de uitlaat de motor verlaat.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Eric Vertogen schreef:Simpele Ziel schreef:idd de uitlaat gassen van een lpg auto zijn veel schoner.
Dat komt omdat de troep in de motor blijft zitten en bij het reinigen van de motor de troep in het carter terecht komtSorry, maar ook dit is onzin. Heb je wel eens de olie (die dus in het carter zit) gezien van een LPG-auto? De olie blijft veel langer schoon dan van een benzine- en dieselauto.
LPG verbrandt gewoonweg schoner, er zijn minder afvalstoffen en dus ook minder dat in de motor achterblijft of via de uitlaat de motor verlaat.
helemaal mee eens !
Daar zal de Meneer van Kendall oils niet helemaal mee eens zijn maargoed het was dan ook geen lpg liefhebber…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Dan moet de meneer van Kendall oils zich DIEP schamen. Hij zou ZEKER moeten weten dat de olie van een gasbak het schoonst blijft van alledrie.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Sorry simpele ziel,
Maar ik heb die meneer van Kendall dit niet horen zeggen. We hebben het toch over de Xantia meeting van de Xantia club bij renard? Hij had wel een verhaal over zwevende deeltjes die de sludge kunnen gaan vormen. Maar dat is bij diesel toch echt meer. Reden waarom ik ververs met goede olie en op tijd.
JHV
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break