5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
   
koelcircuit: olie / water / airco
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 21 oktober 2006 12:02 PM
  [ # 61 ]

Dit is de tekst van het franse forum:

Plusieurs facteurs peuvent influencer les températures d’huile et d’eau de la SM.

Pour l’eau ce sont sûrement l’état et la dimension du filet du radiateur ainsi que le thermostat d’eau. A l’époque beaucoup de Smistes ont remplacé le thermostat d’eau par des thermostat de BM, car ceux-ci étaient moins chers et disponibles partout. Mais il y avaient deux types différents: Un qui ouvre à 82° et l’autre à 75°. Vérifiez lequel est monté. Il faut le 75°!
Une température d’eau de 82° dans le bloc implique une température d’huile plus élevée aussi.

L’huile: L’instrument de bord n’est pas du tout fiable. Il faudrait le vérifier par un thermomètre bien étalonné. En plus l’huile de nos jours supporte des températures beaucoup plus hautes que l’huile d’il y a 30 ans. Reste à vérifier si les coussinets vont au-delà des 130°

Salutations

Profiel  
 
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 21 oktober 2006 04:17 PM
  [ # 62 ]

Daar is m.i. toch sprake van verwarring.
In het Handboek SM staat:

.. l`eau atteint une température de 75 gr le clapet commence á s`ouvrir. ...dans de l`eau de 85 gr le régulateur thermostatique doit s`ouvrir complètement.

het zou ook weinig zin hebben om bij 75 gr helemaal open te staan, want de fans komen pas in bij 92 graden. En de zomer bij hoge snelheid/file is het water dan toch binnen de korstste keren op 92 gr. In feite zou je dan zonder thermostaat kunnen, zij het dat het opwarmen wat langer duurt. Maar in de winter? Je motor komt niet op temperatuur met een thermostaat die bij 75 gr helemaal open staat. Ik red eens in een CX met stukke thermostaat in de winter. Na 30 km was het water niet warmer dan een 70 gr. Dat rijdt echt niet. En toen vroor het maar 2 graden of zoiets. En hoe beter je radiateur dan is, hoe kouder het water blijft…

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 oktober 2006 05:41 AM
  [ # 63 ]
PBuijsman schreef:

Daar is m.i. toch sprake van verwarring.
In het Handboek SM staat:

.. l`eau atteint une température de 75 gr le clapet commence á s`ouvrir. ...dans de l`eau de 85 gr le régulateur thermostatique doit s`ouvrir complètement.

het zou ook weinig zin hebben om bij 75 gr helemaal open te staan, want de fans komen pas in bij 92 graden. En de zomer bij hoge snelheid/file is het water dan toch binnen de korstste keren op 92 gr. In feite zou je dan zonder thermostaat kunnen, zij het dat het opwarmen wat langer duurt. Maar in de winter? Je motor komt niet op temperatuur met een thermostaat die bij 75 gr helemaal open staat. Ik red eens in een CX met stukke thermostaat in de winter. Na 30 km was het water niet warmer dan een 70 gr. Dat rijdt echt niet. En toen vroor het maar 2 graden of zoiets. En hoe beter je radiateur dan is, hoe kouder het water blijft…

Wat jij schrijft klopt OOK, dwz, er is een thermostaat die bij 75 gr BEGINT te openen, en 1 die pas bij 82 gr. BEGINT te openen.
Die van 75 moet je dus hebben, die is bij ca 82 a 85 gr. geheel geopend.
Die van 82 gr. is pas rond de 90 gr geheel geopend

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 08 december 2007 09:32 PM
  [ # 64 ]
waterman771 schreef:

Ook ik heb aangepaste Fans, die heb ik zelf gebouwd met onderdelen van een BX, XM en SM. Dat kostte nog geen 50 euro aan materiaal en een paar uurtjes werk.

Van welk type BX heb je de ventilatoren genomen? Benzine / Diesel, cilinderinhoud, bj?

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 09 december 2007 12:04 AM
  [ # 65 ]

Ik heb er liggen als je wil!
zowel van een diesel als van een benzine
Maar ik denk dat je enkel de motortjes nodig hebt,want het verschil met een BX-benzine en diesel ventilator,is dat de ene meer schoepen heeft dan de andere Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 december 2007 12:33 AM
  [ # 66 ]
citrods schreef:
waterman771 schreef:

Ook ik heb aangepaste Fans, die heb ik zelf gebouwd met onderdelen van een BX, XM en SM. Dat kostte nog geen 50 euro aan materiaal en een paar uurtjes werk.

Van welk type BX heb je de ventilatoren genomen? Benzine / Diesel, cilinderinhoud, bj?

Fan motortjes komen uit een xm v6, de schoepen zijn van de sm, en de behuizing is van een BX14/16.

Dat alles heb ik dan pasgemaakt, en in de sm geklust. Werkt prima. En kostte mij bijna helemaal niets Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 09 december 2007 12:37 AM
  [ # 67 ]

passen de BX motortjes dan niet,of draaien die verkeerd om?

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 09 december 2007 11:55 AM
  [ # 68 ]
waterman771 schreef:

Fan motortjes komen uit een xm v6, de schoepen zijn van de sm, en de behuizing is van een BX14/16.

Dat alles heb ik dan pasgemaakt, en in de sm geklust. Werkt prima. En kostte mij bijna helemaal niets Laughing

Heb net even de referenties opgezocht. De Fan motortjes van een xm V6 zijn ook dezelfde als deze van een 2.0 benzine en deze van de diesel motoren van de XM. Zijn wel twee verschillende merken in: Gate en Ecia.

De behuizing kan ook uit eender welke BX komen. Volgens het onderdelen programma zijn ook deze gelijk voor zowel de benzine en de diesel modellen.

Eens kijken waar ik deze onderdelen ga kunnen vinden.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 09 december 2007 12:26 PM
  [ # 69 ]

Ik heb 4 behuizingen liggen.
Als je wil,breng ik er 2 mee.
Mogen de motortjes er uit?
Waarom zijn nu die BX motortjes niet geschikt,als er hier nog iemand antwoord op weet,aub?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 december 2007 12:28 PM
  [ # 70 ]
Blooper1963 schreef:

Ik heb 4 behuizingen liggen.
Als je wil,breng ik er 2 mee.
Mogen de motortjes er uit?
Waarom zijn nu die BX motortjes niet geschikt,als er hier nog iemand antwoord op weet,aub?

XM motortjes zijn wat sterker, maar met bx motortjes zal het ook wel werken. Let wel op: De koelfans die op een XM motortjes zitten, zijn vastgezet met een boutje met LINKSE draad!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 09 december 2007 12:39 PM
  [ # 71 ]

Ok! bedankt Waterman771! Very Happy
@ citrods: kan je eens opzoeken in uw technische docu. wat het verschil in vermogen is met de XM en BX motortjes?Want ik heb ook de 4 motortjes nog liggen.
@ Waterman771:
die originele SM fans,gaan die zo in die BX behuizing,of moeten de schoepjes bijgewerkt worden?
sorry voor deze vragen,maar ik heb mijn SM nog niet terug,en kan geen vergelijking maken.
De BX behuizingen, zijn inderdaad wel een origineel idee! Wink
Heb jij de onderkanten bevestigd op de manier zoals ze in een BX vast zitten? Dus met die 2 pinnen in een plaatje,met de desbetreffende gaten er in??

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 09 december 2007 12:56 PM
  [ # 72 ]
Blooper1963 schreef:


@ citrods: kan je eens opzoeken in uw technische docu. wat het verschil in vermogen is met de XM en BX motortjes?Want ik heb ook de 4 motortjes nog liggen.

Kan ik zeker.

Volgens het onderdelen programma geeft dit het volgende:

BX benzine: 200W
BX diesel: 300W

XM 2.0i benzine, carbu of injectie, BVM: 200W
XM 2.0i Turbo CT: 250 of 310W
XM 2.0i, BVA: 250W
XM 2.1 TD: 250W
XM 2.1 TD, BVA: 310W
XM 2.5 TD: 310W

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 09 december 2007 12:58 PM
  [ # 73 ]
Blooper1963 schreef:

Ik heb 4 behuizingen liggen.
Als je wil,breng ik er 2 mee.
Mogen de motortjes er uit?

Zou je me zeker een plezier mee doen.
Motortjes mogen er eventueel uit, kan ik toch weer wat knutselen!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 09 december 2007 01:19 PM
  [ # 74 ]

als de motortjes niet danig in vermogen schelen,laat ik ze er inzitten,wat denk je??Of passen de SM fans er niet op?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 december 2007 01:19 PM
  [ # 75 ]

Ik heb even moeten zoeken maar hier is ie dan:

Let even op: er zijn op de foto een paar schoepjes afgebroken, dat kwam door een ongelukje. Je moet die er dus maar even bijdenken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook