Het volgende probleem doet zich aan bij mijn xm 2.1 TD uit 1992. Ale een paar keer gehad dat mijn auto niet wilde starten er gebeurde niks, maar met startkapels deed ie het wel. De auto na gemeten toen ie liep of ie toch wel bijlade en dat deed ie. Weer een paar dagen goed gegaan in 1 keer weer niet starten weer met kabels gedaan en aangereden maar nu deed onderweg de stroomverbruikers het maar minimaal dus of verwarming aan of de ruitenwissers anders kon ie het niet aan. Thuis gekomen de accu aan de lader gedaan en volgende dag weer in de auto maar nu doet dus nog niks ook niet met een nieuwe accu wat zou dit kunnen zijn? Iemand zij de hoofd relais of zoiets. zou dit kunnen zoja waar ziet ie dan?
mvg ard
accupolen goed schoon ????? maken deze goed contact ???????
massa kabel goed ???? (des te dikker des te beter !!!) contact tussen - pool en moterblok goed ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
deze punten zijn na gekeken maar geen verandering.
bij stationair draaien moet er 13,6 >14,2 volt zijn.
accu loskoppelen, en dan moet hij (vol) 12,6 geven, alles minder duid op storing in beide gevallen.
mvgr wupke:
het is een nieuwe accu en hij laade eerst ook 14 bij
oke, wat ik nu begrijp is dat de accu de volgende dag na een nachtje rust leeg is cq het niet meer trek. als je thuis komt na een rit haal dan de polen eraf, zet de volgende dag de polen erweer op; start de auto nu wel ? dan wordt de accu dus leeggetrokken. zijn verschillende manieren om dit te achterhalen waar (in welke zekeringgroep) dit zit.
ik moet nu weg maar kreazyV8wuppo wil je vast wel een paar oplossingen aanbieden om dit te achterhalen….............. ops:
hebt dit ook gehad met een xm 2.0 waar er sluiting zat in de veer ecu.
nadat ik de stekkers hiervan losgetrokken had en de accupolen de hele nacht op had laten zitten kon ik de volgende morgen probleemloos starten. heb de veer ecu vervangen en zinsdien geen problemen meer gehad maar dit terzijde.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
de meest eenvoudige manier om verbruikers te vinden is..
zet er een GOEDE multimeter op de accu.
deze geeft zonder de accupolen aangesloten BV 12,8 Volt.
sluit nu de polen aan.
nu heb je BV 12,2 Volt.
Laat Nu iemand 1 voor 1, en meteen weer terug stoppen ,de zekeringen eruit trekken.
waneer je meter weer op 12,7 a 8 Volt komt, heb je de groep te pakken.
even in het boekje kijken welke groep het is, en dan de afzonderlijke onderdelen nakijken.
mvgr wupke
de 1e stap is natuurlijk de multimeter op ampere stand zetten en plus kabel van de accu eraf halen, en tussen de pluskabel en de plus pool meten hoeveel er gelekt wordt.
Ouwe mopperkont
wat gebeurd nu,
ik heb een volle accu maar als ik contact aan zet hoor ik een ratelent geluid uit een zwart kastje dat aan de bak vd accu is bevestigt verder bijna geen stroom, dus ook niet rond gooien van startmotor of zo.
manic schreef:wat gebeurd nu,
ik heb een volle accu maar als ik contact aan zet hoor ik een ratelent geluid uit een zwart kastje dat aan de bak vd accu is bevestigt verder bijna geen stroom, dus ook niet rond gooien van startmotor of zo.
als je de volt/universeel-meter op je accupolen zet wat meet je dan ???
en meet daarna eens over de + van de accu en en je de - pen van je meter op het moterblok: wat meet je dan ????
zit er veel verschil tussen dan hebt je een slechte massa…........
denk wel dat het hier ergens inzit daar je startmoter nagenoeg rechtstreeks met de plus (+) verbonden is (alleen contactslot zit ertussen waarvan de contactpunten ook zou kunnen zijn ingebrand).
je accu is nog steeds vol neem ik aan. ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.