Aangezien we sinds kort weer een digitale camera in huis hebben kon ik weer wat leuke fotootjes maken en ik vond dat het zo onderhand ook wel eens tijd werd om een topicje te starten over mijn eerste auto: mijn RallyeBIX dus;
Dit is een BX Basis uit 1987. 62 pk, vier versnellingen en een handchoke (gelukkig).
Deze auto heb ik in mijn bezit sinds 25-06-2003. Sindsdien ben ik ook bezig om hem wat op te leuken en te verbouwen tot een beetje rally-uitstraling.
In september dit jaar heb ik m’n rijbewijs gehaald, en sindsdien heb ik al wat vrolijke (rallye) kilometertjes ermee gemaakt. En heb ik nog maar 1 keer de WegenWacht nodig gehad
Km. stand nu is 198—-
Hier eventjes een lijstje wat ik er in die 4 jaar allemaal aan heb gedaan:
Exterieur:
-Bumpers in een andere (originele) kleur er op gezet.
-Onderkant deuren, luchtroosters, randje motorkap en stuk v.d. kentekenplaat achter antraciet gemaakt (met een rollertje gelakt, is wel strak)
-Gele mistlampen in de bumper gebouwd.
-Gele verstralers op de motorkap gemaakt.
-Bumperlip.
-CX luchthapper midden op de motorkap gezet. (is wel fake wat betreft de luchtstroom, want ik was bang voor lekkages)
-Witte ruitenwisserarm voor en achter. (achter moet ik de hele bedoening nog aansluiten)
-Zwarte zonneband met daarop de stickers Sparco, Citroën en K&N.
-Groot wit chevron op het dak gespoten.
-GTI spoiler op de achterklep.
-Velgen van een BX Sport wit gespoten.
-Uitlaat eindstukje.
-Grote Sparco spatlappen.
-Type 3 achterlichten.
-Wit gespoten achterklep slot.
-Diverse stickers verspreid over de hele auto.
Interieur:
-Volledig later type GTI interieur (met achterhoofdsteunen)
-16 klepper stuurtje
-Grote toerenteller uit een Triumph
-Diverse delen zilvergrijs gespoten/gelakt.
-Sabelt gordelcovers
-NOS-schakelaars voor de extra verlichting
-BX pookje met een rood randje
-Mattenset met een rood randje (merk zal ik maar niet noemen)
Motorisch:
-In de zomer een K&N open luchtfilter (rijdt wat soepeler)
En wat wil nog doen:
-Witte spiegels en deurgrepen
-Stickers van; Solex, Valeo, Total, Cibie, Citroën Sport.
-Misschien nog een startnummer op de deuren.
-Een echte sportuitlaat.
-Iets van een rijdersnaam op de zijkant plakken, alleen wil ik dan niet m’n eigen naam laten maken, maar iets anders leuks als naam.
Plannen voor in verre toekomst:
-Iets van sideskirts wat te combineren is met m’n spatlappen
-Dubbele carburateurs van een Visa GT of Chrono e.d.
-Iets van ramen tinten of zoiets?
-Ik heb nog een spoilertje liggen voor boven aan de achterklep, ik zit te twijfelen of ik die erop zet.
-Een beschaafd bull-barretje
-Amerikaanse kentekenplaatjes (zal wel niet mogen van de RDW)
en dan een hele vlakke reflectorplaat erop met de tekst “BX”. (die heb ik al liggen)
Toen ik deze foto’s vanmiddag aan het maken was, zette ik de auto nog even anders, en net even iets te ver het zand in. En daar was het zand dus veel te zacht en zat ik vast, niet zo’n klein beetje ook. Ik meteen maar m’n ouders gebeld en daarna een paar stoeptegels eronder gegooi. Maar dat werkte allemaal niet. Toen m’n vader eindelijk op de proppen kwam was ik net uitgetrokken door een Landrover.
Hier 2 foto’s van hoe die was:
En tijdens een van de verbouwsessies:
En hoe die nu is:
En toen ik dus vast zat:
Auto heeft in de afgelopen vierjaar wel vaak in de stalling gestaan, en is maar af en toe thuis geweest. Dus niet dat ik vier jaar over het verhaal heb gedaan
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
ziet er goed uit
Ik blijf het echt een schitterende BX vinden. Vooral de kleurencombinatie van rood, zwart en witte velgen vind ik erg geslaagd.
Wat betreft je verdere plannen: ik zou afzien van het witspuiten van de spiegels en deurgrepen. Dat springt er echt uit. Nu is ie juist zo mooi….
Vooral op deze foto ( klik ) vind ik ‘m heel mooi.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik vind het een gave bak. Zoals ik ook op de technische meeting vertelde vind ik auto´s met stickers en frutsels per definitie stom, maar deze heeft wel wat.
Eveneens ben ik tevens ook.
XBXG schreef:Wat betreft je verdere plannen: ik zou afzien van het witspuiten van de spiegels en deurgrepen. Dat springt er echt uit. Nu is ie juist zo mooi….
Ja, dat denk ik zelf ook al. Ik vind het op de achterklep eigenlijk ook al een beetje te veel. Maar ik vind dat poetsen van die dingen zo vreselijk, omdat ik er gewoon geen goed resultaat van kan maken. Al dat plastic is te erg verweerd.
Misschien dat ik ze wel gewoon zwart ga spuiten
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 913
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Ik vind je zwarte knipperlichten voor wat minder…
maar voor de rest is hij echt top
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik vind hem gaaf!!!
ga trouwens op zoek naar dubbele carbs van een 205
en een 5 bak
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
BasisBIX schreef:XBXG schreef:Wat betreft je verdere plannen: ik zou afzien van het witspuiten van de spiegels en deurgrepen. Dat springt er echt uit. Nu is ie juist zo mooi….
Ja, dat denk ik zelf ook al. Ik vind het op de achterklep eigenlijk ook al een beetje te veel. Maar ik vind dat poetsen van die dingen zo vreselijk, omdat ik er gewoon geen goed resultaat van kan maken. Al dat plastic is te erg verweerd.
Misschien dat ik ze wel gewoon zwart ga spuiten
Dat lijkt me een veel beter plan. Ik vind je achterklepslot al zo in het oog springen, laat staan als je de rest ook wit maakt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ook ik ben over het algemeen niet weg van dit soort ‘opleukende activiteiten’, maar vind dit wel iets hebben. De auto is niet meer orgineel, maar jouw idee en uitvoering van dat idee zijn juist zijn juist zeer orgineel. Geen onnozel golfje(sorry, zeg ik niet goed, moet iedereen in z’n waarde laten ) met lm velgjes, een handvol ledjes en een brulpijp, maar van een bx een rally uitvoering maken, dan spring je d’r pas uit.
Klasse, ga zo door!
Rudmer'86 schreef:Geen onnozel golfje(sorry, zeg ik niet goed, moet iedereen in z’n waarde laten ) met lm velgjes, een handvol ledjes en een brulpijp, maar van een bx een rally uitvoering maken, dan spring je d’r pas uit.
Klasse, ga zo door!
Nou, wees maar gerust, zo’n “handvol” ledjes zal ik er nooit, maar dan ook echt nooit erop zetten
Totaal aantal Berichten: 9070
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Toch is het absoluut niet lelijk, en heeft het zeker wel wat!
Complimenten!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 27937
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoewel het voor mijzelf niets zou zijn, vind ik hem erg leuk
Heb je met die zwarte knipperlichten voorop geen problemen met de APK?
Ik hou helemaal niet van opgetutte autotjes maar deze is super gaaf!
leuk gedaan, een gewone 1400 is toch ook niks aan
Ik vind die sportlappen ook erg stoer, ZX rallyraid achtig. Geweldig!
Deurgrepen ed moet je gewoon matzwart laten, misschien is antraciet ook wel mooi. Maareh wit… Doe maar niet.
Interieur had ik ook origineel gelaten, of standaard GTI ofzo. Dat zou m wel goed doen iig.
Maar mn complimenten erg leuke wagen! (owja ik hou helemaal niet van verbouwde auto’s)
Arjan Verkade schreef:Hoewel het voor mijzelf niets zou zijn, vind ik hem erg leuk
Heb je met die zwarte knipperlichten voorop geen problemen met de APK?
Ik denk dat de apk voorschrijft dat ze gewoon Oranje moet uitstralen en de kleur van de kapjes niets uitmaken, maar dat typ ik nu uit mijn blote hoofd zonder iets erbij waar het staat.