Klopt, maar een automaat zorgt er wel voor dat de juiste versnelling is gekozen voor de snelheid waarmee je op dat moment rijdt. Dus theoretisch zou je altijd in de juiste versnelling moeten zitten waarin het hoogste koppel voorhanden is. Dat probeert die van mij ten minste maar misschien ben ik gewoon verwend met mijn automaat. Ben wel benieuwd hoe de nieuwe 6-versnellingsbak in de C5 werkt.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Speel Need for Speed Underground 2 eens met automatische gear en handgeschakeld
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Och… een goed afgestelde ouderwetse automaat kan ook best goed werken hoor. Mijn allereerste eigen auto (een Ford Capri 2.0 GL V6 autom. met stuurbekrachtiging, zwart vinyl dak en originele LM-velgen ) was dus zo’n ouderwetse automaat, met 3 gangen. Ik had toch knap weinig de behoefte om het van de automaat over te nemen, ook al is dat ook bij een ouderwetse automaat best mogelijk.
Het enige echte bezwaar wat ik tegen een automaat heb, namelijk een hoger brandstofverbruik, wordt ook steeds meer ondervangen. Zeker de geautomatiseerde conventionele schakelsystemen zoals de Sensodrive hebben dit nadeel niet meer.
Alleen die elektronica he? Doe mij maar een lekker mechanische ouderwetse dieselrammelaar!!
Moet wel zeggen dat mijn Diesel automaat meer verbruikt dan een normale handgeschakelde bak. Nu maakt mij dat natuurlijk niet zoveel uit omdat ik een lease auto heb maar ik kan me voorstellen dat dat voor anderen toch een drempel is, vooral met de huidige brandstofprijzen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Het hogere verbruik komt door het vermogensverlies van de koppelomvormer. Voor de leek:
dit ding zit op de plek waar bij een gewone bak de koppeling zit en het slingereffect van de olie zorgt voor een koppeltoename bij snel gasgeven en voorkomt dat de motor afslaat als je stilstaat
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik heb een DS automaat (BW) en dat ding is niet voorruit te branden. Ik heb diverse DS automaat rijders gesproken en die vinden dat ook. Met de eend ben ik nog sneller weg. Verder zuipt ie ook nog eens een berg….
Als ik ooit weer een andere DS neem is het een 21 5bak net als mijn vorige. Jemig wat reed dat lekker!
Ik rij ook vaak in moderne automaten en ik moet zeggen dat dat toch wel erg fijn rijdt hoor. Maar je wordt er wel lui van. Ik heb ook het ID dat omdat je met schakelen contstant bezig blijft je wat alerter bent in het verkeer. Je bent meer een met het voertuig.
Na een daagje automaat rijden zit ik iig behoorlijk in te kakken….je hoeft haast zelf niets meer te doen…;-)
Meestal ga ik dan toch schakelen met een automaat. Ik vind niets zo hinderlijk dan een automaat die in een bocht even voor je terugschakeld….
Dus daarom schkel ik ook met een automaat om em mooi op toeren door de bocht heen te trekken…
Dus ik blijf liever schakelen….
gr.Martijn
Schakelen uiteraard .....en ik geef altijd even tussengas met mijn dieseltje als ik naar een versn. terug ga.
Scheelt koppelingsplaat…...en synchromesch.
Immers…..een diesel heeft veel meer compressie dan een benzinemotor en komt ook sneller terug in toerental.
Heb ik nog over gehouden na 11 jaar Buschauffeur (en daarvoor nog op een Tatra zandauto, V8 luchtgekoeld)....toen waren die bussen nog z.g. *half-automaten*....(Leylands en Daf’s uit de 60 en 70’er jaren).....een vierbak die d.m.v. lucht en hydrauliek de *banden* om de verschillende versnellingen klemden….en GEEN koppeling (s-pedaal) had !
Als je niet wilde als chauffeur, dat staande passagiers door de bus heen vlogen…tijdens het heen en terugschakelen, dan moest je van bijvoorbeeld 1 naar 2…..hem eerst in neutraal zetten, maar nog wel het gas er een seconde ophouden en dan pas gas los…..en dan naar 2….enz.
(Het bekende *kleven* dus van de bak.)
Bram schreef:
Als je niet wilde als chauffeur, dat staande passagiers door de bus heen vlogen…tijdens het heen en terugschakelen, dan moest je van bijvoorbeeld 1 naar 2…..hem eerst in neutraal zetten, maar nog wel het gas er een seconde ophouden en dan pas gas los…..en dan naar 2….enz.
(Het bekende *kleven* dus van de bak.)
Okee dat is weer een mistery opgelost. Ik heb me altijd al verbaasd over de specifieke manier van schakelen door de buschauffeurs.
Gewoon gas erop houden en dan inderdaad naar neutraal - dan pas gas los - doorschakelen en gas er weer op. Ik heb dat nooit begrepen.
Maar nu heb ik het licht gezien…..dank daarvoor!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ha, leuk! Zo’n bus heb ik ook nog een keertje mogen besturen, reed best gaaf! Maar helaas gingen die bussen eruit toen ik buschauffeur werd, dus het is uiteindelijk maar bij een paar keer rijden gebleven. Het zware sturen van die dingen miste ik overigens helemaal niet, vooruitgang was er dus wel degelijk. Maar dat schakelen… echt heel apart!
Overigens ging dat schakelen zonder koppelen ook heel goed in de oude VW busjes waar ik nog een tijdje in heb gereden in mijn diensttijd. Gewoon een kwestie van rustig schakelen bij een niet te hoog toerental.
En met een Iveco Turbodaily ging dat later ook heel goed. Al was dat wel noodgedwongen (gebroken koppelingskabel.. ).
Maar bij m’n BX flik ik dat niet. Die moet nog wel wat langer mee dan vandaag.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat schakelen zonder koppellen gaat ook in een CX Gti Turbo…. iets rond de 1750 toeren doet ie het prima… was ook een gebroken koppelingskabel.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
winnetou schreef:
Maar bij m’n BX flik ik dat niet. Die moet nog wel wat langer mee dan vandaag.
Dat lukt alleen met “een wagen van de zaak”
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Jij snapt het!!
arhnic schreef:Bram schreef:
Als je niet wilde als chauffeur, dat staande passagiers door de bus heen vlogen…tijdens het heen en terugschakelen, dan moest je van bijvoorbeeld 1 naar 2…..hem eerst in neutraal zetten, maar nog wel het gas er een seconde ophouden en dan pas gas los…..en dan naar 2….enz.
(Het bekende *kleven* dus van de bak.)Okee dat is weer een mistery opgelost. Ik heb me altijd al verbaasd over de specifieke manier van schakelen door de buschauffeurs.
Gewoon gas erop houden en dan inderdaad naar neutraal - dan pas gas los - doorschakelen en gas er weer op. Ik heb dat nooit begrepen.
Maar nu heb ik het licht gezien…..dank daarvoor!
Tsja…...maar ik heb het dan wel over de jaren 70 en begin 80 hoor, dat ik nog bij de toenmalige NZH.vm reed….en v.w.b. bussen zonder stuurbekrachtiging, dat waren Leylands met nog van die bolle voorramen…daar zat nog een vrij groot *schakeldom* (zo heette dat apparaat) in….als je schakelde kwam er tussen de gleuven van de 4-1 versn. wat lucht uit en meestal ook wat rook.
Hier zie je zo’n model :
Daar kreeg je echt spierballen van ...ik zat in 1972 al op Lijn-90…van Haarlem naar Den Haag….met 50 passagiers erin moest je wat scherpe bochten nemen in Noordwijk…soms moest je echt staand sturen om meer kracht te kunnen zetten.
Nog erger was de oude Crosley-bus…..hoe vaak ik niet sterke verhalen van oudere collega’s heb moeten aanhoren…..*hoezo, zwaar sturen…WIJ moesten vroeger* ....enz..
Ik heb daar ooit nog een klein stukje op het NZH terrein mee mogen rijden ergens midden jaren 70.
Maar goed….het gaat hier over schakelen of automaat….en niet over bussen.
Heren,
ik mis in dit verhaal de Sensodrive
zit eigenlijk tussen handbak en automaat in, met de computergestuurde koppeling…
prachtige combinatie voor besluiteloze cq. stemmingsgevoelige bestuurders (zoals ik)
in een ontspannen bui (of ‘s ochtends met een koude motor) lekker rustig in de automaat stand, bij een sportieve bui lekker flipperen.
wat me na 14500 kilometer rijervaring met zo’n Sensodrive opvalt:
> de pook in de middenconsole gebruik ik NOOIT om te schakelen, behalve in de achteruit en naar neutraal
> snel optrekken (en dus toeren maken) in de automaatstand vind de computer niet altijd fijn
> het verplichte gebruik van de voetrem bij voor/achteruit schakelingen EN starten vraagt nog altijd gewenning ops:
In het verleden een aantal handgeschakelde auto’s gehad (Golf IV, 206 GTI, 406 1.8i-16V, Ibiza 1.8i-8V) en een aantal automaten (Golf III, Vento, Jetta ops: ), maar tot op heden vind ik de Sensodrive echt een toppertje !
En nu maar hopen dat er ook nog eens een C4 2.0i-16V Senso komt
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
@ XTR volgens mij is de sensodrive zeker wel aan bod gekomen!