Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Ik ontwaarde afgelopen donderdag in de garage een plasje onder mijn ID. Gelukkig geen LHS. Een nader onderzoek leverde op dat het benzine was. De rare substantie werd veroorzaakt door de benzine die zich mengde met de dinitrol onder en in de auto.
Als ik kijk is de plug onder de tank vochtig en hangt er een druppel benzine aan. Mogelijk komt het uit de plug, maar aangezien de plug ook het laagste punt van de tank is, kan het best mogelijk zijn dat de tank ergens anders lekt en gewoon het laagste punt opzoekt.
Is dit een vaker voorkomend probleem? Waar zou het eventueel nog meer vandaan kunnen komen? Zit er een afdichtingsring tussen tank en plug?
De auto heeft nooit gelekt. Ik herinner me ineens dat ik een week of 8 geleden ook al eens zo’n plasje heb zien liggen. Vervolgens nooit meer en plotseling weer wel. Ik heb de tank overigens wel volgegooid en dat was acht weken geleden ook al zo. Dus wellicht geef ik nu een antwoord op mijn eigen vraag… en zit de lekkage dus hoger.
Afgezien van onder de auto, waar kan ik de tank goed bestuderen?
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Eerst even kijken of je de aftapplug iets steviger kan aandraaien. Goed afdrogen en dan kijken of het over is. Het kan zijn dat het daar lekt, en dit is makkelijk uit te sluiten
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tanks roesten door! en gaan dan OPEENS lekken bijvoorbeeld na een harde drempel of rare torsiebeweging in de carrosserie…
Uitkijken! die damp is erg brandbaar! Een auto starten in een dampige garage is heel tricky…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Beetje laat maar ik heb recent nog een tank weggegooit die verder in goede staat was…...maar goed daar heb je nu niks meer aan
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Er bestaan er in kunststof voor een 300 € geloof ik! kost wat,maar ben je er ineens voorgoed van verlost,van de problemen.
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Dank voor de reacties. Voordat ik de hele boel ga ‘slopen’, heb ik als ik de zitting van de achterbank verwijder goed zicht op de tank, of zijn er andere manieren?
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
onder de bank zit een deksel vastgeschroefd. Dat losmaken. en kijken. Je ziet de bovenkant van de tank. Voor de onderkant moet ie eruit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
toen ik mijn DS kocht had ik ook lekkage, dit werd veroorzaakt door een rotte slang die van mijn tank naar voorliep,hij kwam vanonder de tank en liep langs de zijkant naar voor, misschien heb je er iets aan.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aan de onderkant van de tank zitten GEEN slangen. Alle slangen komen er rechtsboven voorkant uit! ( of gaan er in ).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
of de rubber van de vulpijp is aan gort..
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ooit vanuit de Franse Alpen terug moeten rijden met een lekkende tank. Geweldige manier om alle tectyl van de bodem te verwijderen. Maar wat een stank ... Bij mij was het een door roest opzwellende bodem die contact maakte met de bodem van de tank - en die roest dan uiteindelijk door. Lassen is eigenlijk niet echt een optie: door het lassen komt er binnin de tank van alles los - en dat spoel je er niet zomaar uit.
Aangezien jouw tank lijkt te lekken als je ‘m helemaal vol gooit zal dat ‘t hopelijk niet zijn. Andere plekken: het rubber tussen tank en vulbuis (of de vulbuis zelf). Of het rubber rond de leiding waar de benzine richting motor gaat. Of, wat ik zelf had bij een tweedehands tank: een poreuze plek ergens bovenop, bijvoorbeeld bij ‘t pijpje waar de benzine er uit gaat. Ik heb ‘t uiteindelijk met een twee-componenten prutje van de doehetzelf (hitte en chemicalien bestendig) dicht gemaakt.
Succes met de zoektocht.
heb nog wel een tank liggen, mocht je intresse hebben laat het maar weten via pb
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Bedankt voor alle reactie. Ik ga eens op onderzoek uit.
xm’metje: mocht ik een tank nodig hebben, dan laat ik het je weten!
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Een aantal dagen gelden heb ik mijn auto aan de linkerkant op blokken gezet voor wat werkzaamheden. Vanaf dat moment is de lekkage (waarvan ik dacht hem verholpen te hebben door het strakker aandraaien van de aftapplug) in een nog grotere hevigheid terug. Ik vermoed dus dat de het rubbe tussen de vulpijp en de tank de boosdoener is.
Hoe kom ik hier het makkelijkst bij?
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Jorikl schreef:Een aantal dagen gelden heb ik mijn auto aan de linkerkant op blokken gezet voor wat werkzaamheden. Vanaf dat moment is de lekkage (waarvan ik dacht hem verholpen te hebben door het strakker aandraaien van de aftapplug) in een nog grotere hevigheid terug. Ik vermoed dus dat de het rubbe tussen de vulpijp en de tank de boosdoener is.
Hoe kom ik hier het makkelijkst bij?
Goed aanpakken, alle rubbers zijn vermoedelijk even oud , dus even slecht/onbetrouwbaar!
Tank uitbouwen/uitnemen van bovenaf, vulslang zit gedeeltelijk achter afdekplaat RA-spatbord, kan er dus ook af.
Bodemplaat onder de tank behandelen tegen roest…
Onderkant tank bestuderen/fotograferen en behandelen als die nog bruikbaar is.
Nieuwe rubbers gebruiken, ook voor aanvoerslang naar voren.
Eerst onderdelen verzamelen, dan starten en afmaken.
Tank zoveel mogelijk leeg rijden ivm gewicht!
mocht de tank zelf lek zijn, en niet te ver verroest, dan kun je het lek solderen.
dit doe je door eerst de tank vol te laten lopen met water, en weer goed leeg schudden.
hierdoor werk je de laatste brandbare dampen uit de tank.
vervolgens met een Fohn op koude stand doorblazen.
te bewerken oppervlakte voorbereiden met schuren en S39 oid.
en dan middels verfafbrander (alleen electrische fohn gebruiken) dus geen open vuur brander!!, de plek goed verwarmen, en dan vertinnen.
mvgr wupke