Amen
Iedereen moet idd zn verlichting aan doen! Zijn genoeg gekken die geen verlichting voeren.. Had laatst weer 1 zonder verlichting bijna tegen mij aan, t was al bijna donker…
En dat van die lampen is iid onzin, radio uitzetten helpt wel. Die dingen vreten veel meer… Vooral met extra versterkers, boxen etc.. Vergeet ook de navigatiesystemen niet.. Kan zo nog wel ff doorgaan.
Al is er een onderzoek geweest (de wetenschappelijke waarde daarvan is bij mij niet bekend) dat verlichting overdag niet veiliger is omdat motorrijders dan minder opvallen. Beetje vaag verhaal omdat die ook verlichting hebben.. Mensen moeten gewoon altijd opletten.
Feit is dat ik auto’s met licht eerder zie. vooral in Nederland waar het weer regelmatig wat somber is. Eerder zien lijkt me per definitie goed.
Het lijkt mij ook erg sterk dat een auto meer brandstof verbruikt. Vergelijk het met een fiets met de dynamo op het wiel en een schakelaar op de koplamp. als ik de schakelaar uit zet, brand er geen licht, maar de weerstand en dus het verbruik is exact hetzelfde.









Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Veiligheid
abxsport schreef:Amen
![]()
Iedereen moet idd zn verlichting aan doen! Zijn genoeg gekken die geen verlichting voeren.. Had laatst weer 1 zonder verlichting bijna tegen mij aan, t was al bijna donker…
En dat van die lampen is iid onzin, radio uitzetten helpt wel. Die dingen vreten veel meer… Vooral met extra versterkers, boxen etc.. Vergeet ook de navigatiesystemen niet.. Kan zo nog wel ff doorgaan.
Al is er een onderzoek geweest (de wetenschappelijke waarde daarvan is bij mij niet bekend) dat verlichting overdag niet veiliger is omdat motorrijders dan minder opvallen. Beetje vaag verhaal omdat die ook verlichting hebben.. Mensen moeten gewoon altijd opletten.
Om maar even aan te geven hoe relatief uw verhaal is. In België krijg je een boete als je overdag met je verlichting aan rijdt wegens niet naleven van de Belgische verkeerswetgeving.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
tsja, Belgie . . . . .
hebben jullie al een regering?









Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Energie
Nicci schreef:Feit is dat ik auto’s met licht eerder zie. vooral in Nederland waar het weer regelmatig wat somber is. Eerder zien lijkt me per definitie goed.
Het lijkt mij ook erg sterk dat een auto meer brandstof verbruikt. Vergelijk het met een fiets met de dynamo op het wiel en een schakelaar op de koplamp. als ik de schakelaar uit zet, brand er geen licht, maar de weerstand en dus het verbruik is exact hetzelfde.
Als we TSC (Total system Cost) gaan denken dan zal het nog een pak meer gaan kosten want die lampen gaan natuurlijk na 1000 uur stuk en moeten dan weer vervangen worden door nieuwe (productiekosten, garagekosten transportkosten etc. etc.etc.)
En dat allemaal omdat we te “lui” geworden zijn om uit onze doppen te kijken…
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Helemaal mee eens ! Straks krijgen we nog te horen dat de richtingaanwijzers niet te lang aan mogen staan
Spijkers op laag water zoeken of miere****en noemen we dat toch?
Ik heb geen idee hoor, maar kun je ter besparing ook de instapverlichting uit doen overdag
En last but not least: de auto openen met de sleutel (als dat kan) en niet remmen met pedaal maar op de motor
Is het ‘s avonds kouder dan buiten?









Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Nicci schreef:tsja, Belgie . . . . .
En als ik me niet vergis geldt dat ook voor Frankrijk, UK en Duitsland (Daglichten).
Zoals steeds is ook hier nederland NIEt het centrum van de wereld
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
In welk land ligt ook alweer de oorsprong van hééél veilige auto’s en dienen de lichte altijd aan te zijn?
By the way: wel eens op klaarheldere dag met een laaghangende zon (tegen) op een autoweg gereden en tot de conclusie gekomen dat er uit het niets een inhalende auto opduikt
Ik wel
Is het ‘s avonds kouder dan buiten?









Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
APPELVERLICHTING
Molenaar schreef:Helemaal mee eens ! Straks krijgen we nog te horen dat de richtingaanwijzers niet te lang aan mogen staan
![]()
Spijkers op laag water zoeken of miere****en noemen we dat toch?
Ik heb geen idee hoor, maar kun je ter besparing ook de instapverlichting uit doen overdag
![]()
En last but not least: de auto openen met de sleutel (als dat kan) en niet remmen met pedaal maar op de motor
Theoretische vraag:
Stel dat morgen de autoindustrie beslist om de appelverlichting te vervangen door Xenonlampjes a 165€/stuk…......
Nog steeds allemaal aan de appelverlichting??? of wordt het nu ineens een centenkwestie ipv een veiligheidskwestie…...
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO









Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Veiligheid
Molenaar schreef:In welk land ligt ook alwer de oorsprong van hééél veilige auto’s en dienen de lichte altijd aan te zijn?
By the way: wel eens op klaarheldere dag met een laaghangende zon (tegen) op een autoweg gereden en tot de conclusie gekomen dat er uit het niets een inhalende auto opduikt
![]()
Ik wel
Ze hebben idd heel goed marketeers bij Volvo. Maar bij mijn weten hebben we in nederland, in vergelijking met zweden GEEN halfduister vanaf september tot maart vanaf 14u à 15u.
En dat is de echte oorzaak van de dagverlichting in Scandinavië.
Al eens nagegaan hoe het komt dat dit idee van dagverlichting op Europees niveau een stille dood aan het sterven is?
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Niet? Ik voelde me net zo belangrijk.
Het is inderdaad in meer landen verboden. Overigens wel in landen met wat meer heuvels dan nederland (kans op verblinding iets groter) en aanzienlijk meer zon dan in nederland (dan maakt het ook in mij beleving niet veel uit, wel of geen licht).
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Zo, jullie gaan lekker hier.
Allemaal lekker langs mekaar heen; heerlijk
Het gaat mij niet om het milieu of de centen, maar even puur technisch; het verbruik van een auto gaat dus weldegelijk omhoog wanneer je de verlichting aan hebt.
Ik heb mijn verlichting ook altijd aan. (zelf doen)
Re: Veiligheid
CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:
Al eens nagegaan hoe het komt dat dit idee van dagverlichting op Europees niveau een stille dood aan het sterven is?
Dat komt door dat onderzoek waar ik t net over had, maar de wetenschappelijke onderbouwing is nogal slecht.
De belgische regels ken ik niet, daar woon ik ook niet echt dichtbij. Maar als je het regenachtig is mag je dan ook geen verlichting voeren overdag? Want dan wordt t soms ook aardig donker…


























Totaal aantal Berichten: 7836
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Nee ik laat ze lekker uit overdag en zodra de lichtsensor het welletjes vindt (tunnel of schemer) dan gaan ze netjes en vanzelf aan. Ver na dat moment zie ik nog automobilisten zonder dim- of zelfs stadsverlichting rijden.
Het feit dat ik als automobilist zonder licht overdag minder goed te zien ben komt juist door het feit dat de andere automobilisten dat niet hebben. Let maar eens op, die auto zonder verlichting zie je prima, alleen valt de auto met méér licht beter op, wat mijnsinziens pure overkill is.
Uiteindelijk zal iedereen er zijn eigen visie op nahouden dus dit wordt een gebed zonder eind.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ook in NL en B zit een ongeluk in een klein hoekje. Voorkomen is beter dan…
Hoe je er ook over denkt, gooi het alsjeblieft niet over de boeg van stroomverbruik. Daar blijf ik, hoe de uitleg ook is, dubbel om liggen van het lachen.
Is het ‘s avonds kouder dan buiten?