Heej mede-forummers,
Eindelijk heb ik genoeg geld om een citroën te kopen!
Al mijn hele leven citroëngek (door mijn vader) en nu eindelijk het rijbewijs en centjes gespaard.
Mijn keuze valt (ben student) op een zx! Wel wil ik dan een zx 1.8 furio of een 16v omdat dit naar mijn mening de mooiste zx’en zijn (smaken verschillen natuurlijk)
Ik ben wel lang (1.96 m) dus ik hoop dat ik erin pas :
Heeft er iemand ervaringen met de 1.8 furio? of met hetzelfde type blok ivm verkrijgbaarheid onderdelen en kwaliteit. Is bijvoorbeeld een kmstand van 150.000 veel te veel?
Alvast bedankt!
Gr Bram
Als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Re: Eindelijk het is zover!
SaxoBJD schreef:Heej mede-forummers,
Eindelijk heb ik genoeg geld om een citroën te kopen!
Al mijn hele leven citroëngek (door mijn vader) en nu eindelijk het rijbewijs en centjes gespaard.
Mijn keuze valt (ben student) op een zx! Wel wil ik dan een zx 1.8 furio of een 16v omdat dit naar mijn mening de mooiste zx’en zijn (smaken verschillen natuurlijk)
Ik ben wel lang (1.96 m) dus ik hoop dat ik erin pas :
Heeft er iemand ervaringen met de 1.8 furio? of met hetzelfde type blok ivm verkrijgbaarheid onderdelen en kwaliteit. Is bijvoorbeeld een kmstand van 150.000 veel te veel?
Alvast bedankt!
Gr Bram
Ik met mijn 1.91 had in een 3 deurs no problems! Je hebt flink de ruimte, ook als bijrijder kon ik de beentjes volledig strekken, als de stoel in de achterste stand stond.
De furio is leuk, maar als je snelheid wilt moet je eerder denken aan een Volcane, 1.9i / 2.0i, of idd een 16v…
Furio heeft net over de 100pk met zijn 74kw (1.8i), terwijl de volcane al op 130pk komt geloof ik… Check anders wikipedia eens op ‘‘ZX’‘!
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
ik heb sinds 98 een furio in de garage staan en kan bevestigen dat het idd een prima wagentje is. Welliswaar rij ik nu voornamelijk in een xm. Zo af en toe stap ik toch echt even in de zx om een stukje te blazen.
Tuurlijk, de 16v is het snelste. Maar vergeet niet dat een auto kopen en een auto rijden twee verschillende dingen zijn. Als jij een 16v hebt maar elke kilometer in je geldbuidel voelt is de lol er snel af hoor. Kijk naar citromarcje, die had ene mooie 16v maar kwam er heel snel achter dat het bijna niet te betalen was qua brandstof. Dan heb j eook nog een dure verzekering etc etc.
Die 1.8i furio heeft een betaalbaar blok, is lekker pittig stoomt lekker door. Ook op het circuit van zolder bijvoorbeeld komt het wagentje prima vooruit
wacht nog even met een 16v of een vulcano ( 4 deurs) en start lekker met de 1.8 furio, sportstoeltjes, zoek een uitvoering met een opendakje en electrische raampjes en ga genieten
Dank voor jullie reactie.
Daarom is de keuze voor 1.8 gevallen. Die is toch een stuk lichter en ook een 1.8 met zo’n gewicht komt goed vooruit denk ik.
Ik vind het gewoon leuk om dalijk m’n auto goed te verzorgen.
Als ik dalijk een vaste baan heb dan word er wel plaats gemaakt voor een Xsara 2.0 16v of iets in die richting. Ik mag al trots zijn als ik als student een auto kan rijden.
Ik houd jullie op de hoogte…!
Gr Bram
Als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi!
SaxoBJD schreef:
Ik mag al trots zijn als ik als student een auto kan rijden.
dat kun je wel stellen. Geen idee hoe de huidige student het doet, maar dat autorijden lukte mij destijds echt niet.
vooral paps baalde daar enorm van als z’n renault 25 weer eens verdwenen was
Proficiat!
De kans is er dat je over drie jaar nog je ZX hebt.
Ik dacht aanvankelijk ook ff een goedkope auto te kopen en daarna een “betere” te kopen,nou ik heb hem al bijna drie jaar…
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
dat kun je wel stellen. Geen idee hoe de huidige student het doet, maar dat autorijden lukte mij destijds echt niet.
Ik heb 2 bijbanen naast mijn studie Commercieel Management. En deze betalen voldoende.
vooral paps baalde daar enorm van als z’n renault 25 weer eens verdwenen was
Mijn pa baalt er niet van als ik z´n saxo neem. En m´n moeder maakt het ook niet uit als ik haar mazda 626 neem. Maar het is gewoon veel leuker om een eigen auto te hebben. Ik ben helemaal gek van Citroën. En mijn doel was eigelijk om in 2008 met een eigen auto naar Citromobile te gaan. En dat gaat waarschijnlijk lukken
Heb gister toevallig een zx 1.8 furio gezien op marktplaats. Een groene die in Heerlen staat. En heb contakt gehad met een garage, die hadden een zwarte 1.8 furio staan. Ik ga binnekort kijken naar die uit Heerlen denk ik. Er zat alleen iets van ´een raar bijgewerkt plekje bij de klep van de tankdop´ eens kijken of dat meevalt. Ik houd jullie op de hoogte!
Groet Bram
Als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi!
de 1.8i furio had ik denk ik destijds ook beter kunnen kopen, maar ik had de tijd die ik in mijn 16v heb gereden ook voor geen goud willen missen, wat een power, wat een gevoel, heerlijk! lekker alle andere auto’s achter je laten, wetende dat je toch sneller bent.
H-E-E-R-L-I-J-K
Maar als ik je dan een zx aan moet raden ga dan voor de furio 1.8 ivm dat je nog student bent en die 16v echt, echt ECHT heel erg zuipt…en dat merk je in de portemonnee, zeker als je nog student bent!!
ik had eigenlijk toch spijt van mijn aankoop(niet dat het een miskoop was, maar hij was gewoon te duur) en had eigenlijk het liefst al mn centjes in een mooie saxo gestopt…maar jammergenoeg was ik in de periode dat ik de zx 16v leerde kennen helemaal verliefd en zag alles door een 16v brilletje…
veel succes met het zoeken van een geschikt zxje!
Greetz
(bij vragen moet je maar ff een PB sturen )
ZX 16v(1994) - Total loss
CitroPolo(1986) - verkocht
BX RE (19??) - van mn broer te leen.
Saxo 1.6i VTR (1997) - Dagelijks vervoer(vanaf morgen!)
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
PvanD schreef:Zuipen, zuipen, mijn 16v doet momenteel, met dit kouwe p…weer 1 op 9, bij mooi weer 1 op 11,5! En ik rijd toch echt niet truttig met m’n karretje!
Sja. Weer of geen weer, met mijn 1.8 HAD ik altijd 1/10, snelweg 1/12. Zuinig rijden, niet zuinig rijden, het maakte misschien 0.5 uit (1/10.5)
Het is meer de verzekering en de wegenbelasting. Het huidige (kansloze) kabinet balkenende zuipt net zo hard
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
2x tanken in de week = 400 pleuries per maand als het niet meer is
per maand verzekeren = 85 euri
Wegenbelasting per maand = 32 euri
kom je aan een goede 500 euro, dat nog kan oplopen als je meer rijd.
ik ben zelf nog leerling in verschillende bedrijven, en verdien dus schandalig weinig…
voor een student is dit dus ook bijna niet te doen want die moeten het hebben van studiefinanciering en het beetje geld van het bijbaantje.
btw; mijn zx reed zoon 300 km op een tank…als ik geluk had…
snelweg 400 op een tank.
ZX 16v(1994) - Total loss
CitroPolo(1986) - verkocht
BX RE (19??) - van mn broer te leen.
Saxo 1.6i VTR (1997) - Dagelijks vervoer(vanaf morgen!)
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Citromarcje schreef:2x tanken in de week = 400 pleuries per maand als het niet meer is
per maand verzekeren = 85 euri
Wegenbelasting per maand = 32 eurikom je aan een goede 500 euro, dat nog kan oplopen als je meer rijd.
ik ben zelf nog leerling in verschillende bedrijven, en verdien dus schandalig weinig…
voor een student is dit dus ook bijna niet te doen want die moeten het hebben van studiefinanciering en het beetje geld van het bijbaantje.
btw; mijn zx reed zoon 300 km op een tank…als ik geluk had…
snelweg 400 op een tank.
300km? Tering, da’s 1 op 6! (tenminste als de tankinhoud ook 50 liter is in een 16v)
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
majestic3jay schreef:PvanD schreef:Zuipen, zuipen, mijn 16v doet momenteel, met dit kouwe p…weer 1 op 9, bij mooi weer 1 op 11,5! En ik rijd toch echt niet truttig met m’n karretje!
Sja. Weer of geen weer, met mijn 1.8 HAD ik altijd 1/10, snelweg 1/12. Zuinig rijden, niet zuinig rijden, het maakte misschien 0.5 uit (1/10.5)
Het is meer de verzekering en de wegenbelasting. Het huidige (kansloze) kabinet balkenende zuipt net zo hard
Hmm, dan deed je toch wat verkeerd. ik zit tussen 1 : 13 en 1 : 15 met mijn Furio. Maar ik schakel dan vaak ook voordat ik bij 2000 toeren zit (en dat is als je achter een andere auto zit meestal ook voldoende, zojuist zat ik achter iemand die zo reed dat ik hem in de 4 van 1500 tot 2000 toeren en half gas nog bij kon houden).
En het leuke aan een ZX is dat hij nog niet zo zwaar is. Mijn furio is 988 kg. Kom daar nog maar eens aan met een hedendaagse auto, zelfs van dat formaat.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Maarten Deen schreef:majestic3jay schreef:PvanD schreef:Zuipen, zuipen, mijn 16v doet momenteel, met dit kouwe p…weer 1 op 9, bij mooi weer 1 op 11,5! En ik rijd toch echt niet truttig met m’n karretje!
Sja. Weer of geen weer, met mijn 1.8 HAD ik altijd 1/10, snelweg 1/12. Zuinig rijden, niet zuinig rijden, het maakte misschien 0.5 uit (1/10.5)
Het is meer de verzekering en de wegenbelasting. Het huidige (kansloze) kabinet balkenende zuipt net zo hard
Hmm, dan deed je toch wat verkeerd. ik zit tussen 1 : 13 en 1 : 15 met mijn Furio. Maar ik schakel dan vaak ook voordat ik bij 2000 toeren zit (en dat is als je achter een andere auto zit meestal ook voldoende, zojuist zat ik achter iemand die zo reed dat ik hem in de 4 van 1500 tot 2000 toeren en half gas nog bij kon houden).
En het leuke aan een ZX is dat hij nog niet zo zwaar is. Mijn furio is 988 kg. Kom daar nog maar eens aan met een hedendaagse auto, zelfs van dat formaat.
Wel verklaarbaar, ik trap hem het liefst door tot 3500 in de 1,2 en 3e versnelling. 988 is inderdaad schone zaak. Ook mijn 1.8i Aura was 988kg
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Haha hier in Friesland is de wegenbelasting 95 euries per kwartaal
bespaar ik toch weer een paar euries.Maar wat zijn jullie veel kwijt voor de verzekering Ik neem aan dat jullie niet ouder zijn dan 24,want anders zit je toch echt bij de verkeerde maatschappij.Voor mijn 2 auto’s (zx16v/peugeot 106xsi) ben ik ong 30 euries kwijt.Wel WA natuurlijk en 9schadevrije jaren en regio korting .De grootste kostenpost is dd het verbruik en onderhoud.Maar ff tussendoor op http://www.autotrader.nl staat een zx 1.8 furio met een 16v bodykit erop,heb je toch van beide wat
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
Ik betaal 23 euro met 6 jaar schadevrij (BM trede 11) bij Interpolis. En dat is nog niet de goedkoopste verzekering die je kunt vinden.
En ja, ik ben nog altijd 24. Al een jaar of 11 lang.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?