Mijn bx zuipt de laatste tijd als een vrijgezelle werkeloze zeeman. Nu denk ik dat het motortje niet snel genoeg op temp. komt. Dus thermostaat vervangen. Nu worden er twee types aangeboden…
82 of 88 graden. Waarom zijn er uberhaupt twee versies en welke is geschikt voor mijn Leader?
Citroen Bx Deauville 1993
Ik haak hierbij graag even aan; ik ben in mijn deauvilletje bezig met een vervangend blokje, en ik ga van een KDY naar ene KDZ motor.
Ik liep afgelopen weekend tegen het thermostaat probleem aan. op http://www.hbase.nl staan er orga nummers bij vermeld, maar voor mij lost dat niets op, aangezien ik niet weet waar mijn blokje exact uit komt.
Als er iemand is die licht op deze zaak kan werpen, graag!
(En anders, wat is aan te raden? de 82 of 88 graden? En wat zijn de gevolgen…)
Edit:
Ik heb er thuis nog even de vraagbaak bij gepakt, die meldt voor tu3 motoren:
- thermostaat opent bij: 88 graden
- geheel open bij 102 graden
bx14: motortype 150 a/j/y/c
- thermostaat opent bij: 82 graden
- geheel open bij 93 graden
bx16: B1A/A, B1E, 171 C/D/Z, 180Z/B2C, BAZ,BAY:
- thermostaat opent bij: 82 graden
- geheel lopen bij 93 graden
bx19: 159A, D2A/D2E/D2C, D6A, DKZ:
- thermostaat opent bij: 82 graden
- geheel lopen bij 93 graden
bx19: D6C, DDZ/DFW/DFZ:
- thermostaat opent bij: 88 graden
- geheel lopen bij 93 graden
Diesel: D9B, A8A:
- thermostaat opent bij: 82 graden
- geheel lopen bij 93 graden
Nu vraag ik me alleen af waarom ik dan voor een TU3 motor twee verschillende kan krijgen…
Gorgelt u ook al met LHM?
Voor zover ik het weet zit er specifiek in de BX een 83 graden uitvoering, AX en ZX hebben 89 graden, maar vaak doet men daar ook 83 graden in, omdat de motor dan niet zo snel overhit raakt in de file tijdens de warme dagen.
volgens service.citroen is er ook een verschil tussen automaat en handbak, iig bij mijn 1.6’je
The_Ghost schreef:Nu vraag ik me alleen af waarom ik dan voor een TU3 motor twee verschillende kan krijgen…
Wat er in de vraagbaak staat klopt niet, voor de BX met TU is het echt 83 graden, als ik zo een ding voor een AX of ZX nodig heb dan geeft de computer bij de dealer 89C aan. Ik zeg dan altijd, ik wil de 83 uitvoering hebben zoals in de BX met 1.4i motor, als ze dan daar kijken dan rolt er een 83c graden uitvoering eruit.