howdy folks,
even een paar vraagjes over mijn remmen:
1) Vanaf het begin (2 jaar geleden) dat ik mijn Visa 14 trs uit 1986 heb vind ik dat ze slecht remt. Qua apk was het nooit een probleem, maar het pedaal grijpt erg laat aan en voelt te zacht. Mijn vorige Visa’s remden veel beter. Nu heb ik tijdens mijn laatste ritje (naar Parijs met de familie in augustus) bedacht dat de bekrachtiger misschien overleden is. Kan dat? Hoe is dat het beste te testen? Ik heb het vacuum er tijdens die rit even vanaf gehaald (nee niet tijdens het rijden ), maar toen sloeg mijn motor af. Als ik start met ingetrapte rem voel ik het rempedaal niet verder ingaan ofzo.
Is vervangen moeilijk? Ik heb wel ervaaring met onluchten (hoop dat ik de ontlucht nippels los krijg).
2) 5 december moet ze weer een verse APK hebben. Vorig jaar had ik een opmerking dat een remschijf voor >50% geroest was. Is daar nog iets aan te doen? Rond die keuring sliep ze altijd buiten, maar werd wel regelmatig gebruikt. Sinds januari woon ik in de USA en staat ze in mijn garage in Arnhem. Ze is in maart een week gebruikt en in augustus 4 weken. Een van de laatste ritten was heen en weer naar Parijs en toen is ze weer de schuur in gegaan.
Probleem is dat ik in december maar 5 dagen in NL ben, dus ik heb eigenlijk geen tijd om even schijven te vervangen (dat heb ik wel al een paar keer eerder gedaan bij een Visa). Kan ik ze schoonmaken / ontroesten ofzo?
Weet nog iemand een goed en betrouwbaar apk adres in Arnhem?
Thanks
Roger
Hoi Roger.
Allereerst; misschien heb je wat aan het volgende topic:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=185340
Ik heb zelf nog niet zo lang een Visa, maar wat ik al wel geleerd en gehoord heb is dat remmen niet de sterkste Visa-punten zijn en dat ze er niet bijster goed tegen kunnen als ze lang stilstaan. Een Visa is een gebruiksproduct… Stilstaande remmen gaan vastzitten, trekken vocht aan, etc. Weet niet of het verstandig is incidenteel een Visa te rijden…
Ik heb zelf vorige week de wielremcilinders achter vervangen van een Visa. Redelijk makkelijke klus. Na het vervangen waren mijn remmen ook eerst niet stevig. Goed ontlucht, verse remvloeistof in reservoir, handremkabels goed gesteld, en wonderwel remt de Visa weer goed! Heb ook de voorwielen er af gehaald, zag er okee uit. Moet het echter vervangen worden; volgens mij wel een makkelijke klus. Als ik zo hoor dat je remschijven voor 50% verroest zijn… lijkt vervangen me beter. Jammer inderdaad dat je er weinig tijd voor hebt… Laten doen?
Alle remonderdelen zijn overigens goed te vervangen en te koop. http://www.hbase.com. (of .nl) en uiteindelijk te bestellen bij automaterialenzaak. Misschien doe je er verstandig aan even alle belangrijke onderdelen (remschoenen, wielremcilinders, remblokjes, remvloeistof) te vervangen….
Let op; het is maar een tip. Misschien is je rembekrachtiger (overigens ook nieuw te koop) wel stuk en is het overige niet nodig.
Hoop dat je wat met deze info kunt, en nogmaals; lees ook mijn topic. Ik zou geen goed APK adres voor je Visa weten bij Arnhem. Wens je veel succes! Laat de afloop even weten, ben benieuwd.
Daan
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Hoi Daantje,
Bedankt voor je reactie. Ik had je draadje over de achterremmen al gevolgd.
“Probleem” is dat ik eigenlijk helemaal geen rem probleem heb! Ik vind haar niet goed genoeg remmen vandaar mijn vraag over de bekrachtiger, maar tot nu toe is het APK ok.
Ik ben het met je eens dat het beter is de schijven te vervangen, maar als ik dat doe wil ik meteen meer vervangen (aandrijfassen, lagers) en ik heb nu de tijd niet. Bovendien staat de auto volgend jaar ook nog stil; op de paar weekjes na dat ik in NL ben. Dus vind ik het zonde om nu al dingen te gaan vervangen die niet per-se vervangen moeten.
Vandaar ook mijn vraag of er een tijdelijke oplossing is voor de roest op de remschijf. Dat staat nl op het apk rapport van vorig jaar. Volgens mij is het oppervlakte roest (als de schijf voor >50% is doorgeroest rijd ik er niet meer in ) en het lijkt me dat je dat er wel af moet kunnen krijgen.
Volgens mij kunnen Visa’s best goed stilstaan. Tot nu toe was het meteen starten en lopen (nadat de accu was opgeladen) als ze een paar maanden had stilgestaan. Remmen zijn ook geen probleem als ze goed onderhouden worden (kokende remvloeistof is wel berucht, al 2 keer gehad).
Ik rijd al zo’n 15 jaar Visa dus ken de meeste standaard eigenaardigheden wel.
Ik laat haar wel gaan voor de APK en we zien wel wat eruit komt. Ik houd jullie op de hoogte.
Je rembekrachteriger is volgens mij niet moeilijk te vervangen, zit met 4 boutjes vast en met twee verlengstukjes en een 1/4” dopje moet jer er bij kunnen.
De hoofdremcilinder kan je er afhalen zonder je remleidingen los te halen, de remleidingen kunnen best wat buiging hebben.
Bij je rempedaal zit een dikke pen met een borgplaatje en die is ook snel te verwijderen.
Het kan zijn dat de rembekrachtiger lekt bij de aansluiting van de hoofdremcilinder, daar hoort een pakkinkje te zitten en misschien is die “weggeteerd” Het schijnt er tussen te horen, maar ik heb hem volgens mij ook vaak vergeten ( zou dat dan het slechte remgedrag verklaren : ops: )
Ik heb wel het idee dat “zacht remgedrag” niet bijdraagt tot goede remmen. Flink hard remmen, kost wel remblokken maar dan gaan ze echt beter remmen, ze moeten zich zetten. Een visa met rembekrachtiging moet echt goed kunnen remmen.
Als je er weinig in rijdt, moet je de zaak een keer goed schoonmaken, nieuwe afdichtringen en stofringen erin, schone remolie en die dan jaarlijks verschonen, dan ben je waarschijnlijk van veel ellende verschoond.
Als je maar 5 dagen in Nederland bent denk ik dat je met dit weer niet echt vrolijk wordt van een “remrevisie”
In ieder geval Succes
Groeten Rudie
Rudie bedankt voor je reactie. Handig om te weten dat ik de rembekrachtiger kan vervangen zonder de remleidingen los te hoeven maken. Dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger. Maar dit klusje moet nog een jaartje wachten.
Vanochtend de Visa uit de garage gehaald. De accu had een nachtje op de oplader gezeten. Weer teruggezet en .......starten lopen. Geen probleem na ruim 3 maanden stilstand.
Vandaag het ik wat kilometers gemaakt om haar goed te ontwaken. Eerlijk gezegd rijdt ze lekkerder dan mijn moeders C3.
Remmen voelt nog hetzelfde (zacht) aan, maar met wat moeite lukt het me wel nog om de wielen te laten blokkeren.
Woensdag gaat ze voor de APK. Ik houd jullie op de hoogte.
Roger
Succes! Ik ben benieuwd of ze er door komt. Fantastisch toch; na 3 maanden starten en lopen en dan ook nog lekkerder rijden dan een C3! Waar zijn de Citroens van weleer gebleven…
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Helaas, afkeur.
Een veerschotel achter is teveel geroest. En wat roest op de remleidingen (makkelijk te verhelpen). Derde puntje is dat de achterremmen te laat aangrijpen. Waarschijnlijk zit het zelfstel mechanisme vast (als dat het probleem is dan is dit ook makkelijk te verhelpen). Misschien veroorzaakte dit het vage remmen, maar ze is hiermee al 2 keer door de APK gekomen.
Dus geen commentaar over de geroeste remschijf van vorig jaar. Heeft het ritje naar Parijs van de zomer toch goed gedaan.
De achter veerschotel aan de bovenkant is verroest. Dit is nieuw voor mij. Ik wist dat de veerschotel aan de onderkant een zwak Visa punt is. Omdat ik al eens een nieuwe band vernield heb door een doorgeroeste onderste schotel heb ik deze bij deze Visa goed behandeld. Echter aan de bovenkant nooit gekeken!
Helaas is een vervanger niet snel te vinden. Dus is deze in bestelling. In january moet een vriend haar dan maar weer even voor een nieuwe poging brengen.
Roger