Geachte liefhebbers,
Ik heb een technisch probleempje, vandaar dit bericht. Ik zit met een versleten fuseekogel. Wat ik me nu afvraag, hoe kan je die het best vervangen? Moet de complete naaf van de veerpoot af, of kan dat deel gemonteerd blijven. Bestaan er speciale trekkers oid? Wat is de juiste strategie? Het betreft trouwens een BX van 1990. Wie o wie heeft zich hier al ´s mee bezig gehouden.
Bij voorbaat bedankt!
De naaf kan gewoon blijven zitten. Voor de fuseekogel los te maken van de triangel heb je een poelietrekker nodig. De fuseekogel kan door zijn conische verbinding erg vast zitten. Hou er rekening mee dat je het hydraulisch systeem drukloos maakt anders krijg je de fuseekogel bijna niet los.
Als je de triangel los heb van de fuseekogel, is er in principe speciaal gereedschap om de fussekogel los van de fusee te krijgen zodat je hem kunt vervangen.
Wat je ook kunt doen, is de fusee even los halen van de veerpoot. De fusee tussen de bankschroef en dan de fuseekogel verwijderen met bruut geweld (hamer en beitel en maar slaan) De fuseekogel zit vastgedraaid met soms nog lijm er tussen. Ook zit ie op een of twee plekke gezekerd, maak dit dus eerst los.
Succes.
Te gek! Dat is wel goeie info. De fusee is al los van de triangel. Dat was geen probleem. Dat speciale gereedschap voor de volgende stap, gebruik je dan de draad van de pen en misschien een soort bus om ´m eruit te halen? En weet je misschien ook iets over de montage van de nieuwe?
In ieder geval al hardstikke bedankt.
Groetjes, Walter
als je de boel weer in elkaar zet, zorg ervoor dat de consiche verbinding van de fussee goed vet vrij is. Anders gaat de boel door draaien bij het vast zetten.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
valtar76 schreef:Te gek! Dat is wel goeie info. De fusee is al los van de triangel. Dat was geen probleem. Dat speciale gereedschap voor de volgende stap, gebruik je dan de draad van de pen en misschien een soort bus om ´m eruit te halen? En weet je misschien ook iets over de montage van de nieuwe?
In ieder geval al hardstikke bedankt.
Groetjes, Walter
Ik heb dat speciale gereedschap nog nooit gezien, maar als het goed is zou dat iets moeten zijn dat precies in de inkepingen van de ring van de fuseekogel valt. Deze inkepingen kun je dus ook gebruiken om de fussekogel los te slaan. Let wel, een fuseekogel kan erg vast zitten en je moet soms erg lang en hard slaan om de fuseekogel los te krijgen.
Een nieuwe fuseekogel draai je er handvast in, daarna enkele tikken in de inkepingen met een beitel en hamer tot de fuseekogel echt vast zit, daarna zekeren en et voila, de fuseekogel is vervangen.
verkuilm schreef:als je de boel weer in elkaar zet, zorg ervoor dat de consiche verbinding van de fussee goed vet vrij is. Anders gaat de boel door draaien bij het vast zetten.
Dit kun je oplossen door het gewicht van de auto enigszins op de conische verbinding te laten zakken. Ook al zit er dan vet op de conische verbinding, deze zal door het gewicht van de auto niet meer meedraaien.
Hartstikke bedankt allemaal, morgen zal ik er mee aan de gang gaan. Dit zijn goeie tips. Echt te gek. Volledig vertrouwen gekregen in de kwestie, dat fusee-varkentje ga ik ´s ff wassen!
Groeten, Walter
valtar76 schreef:
Hartstikke bedankt allemaal, morgen zal ik er mee aan de gang gaan. Dit zijn goeie tips. Echt te gek. Volledig vertrouwen gekregen in de kwestie, dat fusee-varkentje ga ik ´s ff wassen!
Groeten, Walter
Verkijk je niet op het harde slaan om de fuseekogel los te krijgen. Dat kan soms echt lang duren en echt hard slaan nodig zijn…
Yo,
fusee-varkentje is gewassen. Met een hamer los slaan lukte niet. Ik sloeg de inkepingen in de fusee aan gort. Heet stoken en een moordenaar van een meter was de oplossing. Alsof ie altijd los had gezeten. Hefbomen rule my world. BX rijdt weer als nieuw. Bedankt voor de tips.
Mzl. Walter
Weer een enthousiaste BX-rijder erbij