Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
In mijn BX zitten mijn voorveerbollen nu 40.000 erin en hij begint
nu een beetje te veren als mijn astra en je voelt ieder hobbeltje is het nu de tijd om ze te vervangen en moet ik mijn middelste veerbol ook gelijk vervangen.
Ik heb gehoord dat je je voorbollen zelf kunt doen iemand met advies.
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Misschien moet je ze gewoon op nieuw op druk laten brengen en je LHM vervangen
Bollen moeten veel langer meekunnen bij mijn weten.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
LHM heb ik vorig jaar laten verversen.
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Bij normaal onderhoud gaan veerbollen veel langer mee als 40.000 km mee. Sommige beweren zelfs dat ze de rest van de auto kunnen overleven. Ik zou eers naar de andere veerbollen laten kijken en ze allemaal op druk laten brengen. Stugheid wordt meestal veroorzaakt door bollen die niet goed op druk zijn.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
de achter veerbollen zijn van vorig jaar nieuw
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Re: Veerbollen
citroenbxcx schreef:In mijn BX zitten mijn voorveerbollen nu 40.000 erin en hij begint
nu een beetje te veren als mijn astra en je voelt ieder hobbeltje is het nu de tijd om ze te vervangen en moet ik mijn middelste veerbol ook gelijk vervangen.
Ik heb gehoord dat je je voorbollen zelf kunt doen iemand met advies.
Ik zou ze als ik jouw was idd vervangen.
Je “middelste bol” (voorraadbol) hoef je niet per definitie mee te vervangen. Alleen als die ook stuk is en dat kan je makkelijk merken aan het veelvuldig aan en afslaan van de pomp.
Het getik dus onder je kap!
Met veelvuldig bedoel ik dus ong 10 x binnen een minuut bij stationair draaien. Of meer!
En wat betreft op druk laten brengen van de bollen:
Ik heb dat zelf nog nooit laten doen of meegemaakt hoe gevulde bollen rijden. Maar mijn citro garage (echt professionele lui) die zeggen dat dat waardeloos is. Ze hebben het helemaal niet op gevulde bollen en ze zeggen dat dat uitstel van executie is.
Ze zeggen dat een op druk gebrachte bol nooit hetzelfde meer zal worden als een nieuwe bol!
En ze zeggen ook dat een bol die de druk kwijt is niet voor niets de druk kwijt is. Dus er zal ergens een lek zitten.
Dat zeggen hun dus he.! En ik kan die gedachten gang wel begrijpen.
Mvg Joost
Vandaar dat er een paar ECHTE citroënspecialisten je bollen op druk kunnen brengen. Die specialisten doen over het algemeen niet aan “uitstel van executie”-zaken, tenzij er geen andere oplossing is
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De oplossing van jouw probleem zit bij je om de hoek in Soesterberg:
Chyparse!
Doen niks anders dan hydraulique en hebben alle bollen in voorraad!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: Veerbollen
NoisemakeR schreef:citroenbxcx schreef:In mijn BX zitten mijn voorveerbollen nu 40.000 erin en hij begint
nu een beetje te veren als mijn astra en je voelt ieder hobbeltje is het nu de tijd om ze te vervangen en moet ik mijn middelste veerbol ook gelijk vervangen.
Ik heb gehoord dat je je voorbollen zelf kunt doen iemand met advies.Ik zou ze als ik jouw was idd vervangen.
Je “middelste bol” (voorraadbol) hoef je niet per definitie mee te vervangen. Alleen als die ook stuk is en dat kan je makkelijk merken aan het veelvuldig aan en afslaan van de pomp.
Het getik dus onder je kap!
Met veelvuldig bedoel ik dus ong 10 x binnen een minuut bij stationair draaien. Of meer!
En wat betreft op druk laten brengen van de bollen:
Ik heb dat zelf nog nooit laten doen of meegemaakt hoe gevulde bollen rijden. Maar mijn citro garage (echt professionele lui) die zeggen dat dat waardeloos is. Ze hebben het helemaal niet op gevulde bollen en ze zeggen dat dat uitstel van executie is.
Ze zeggen dat een op druk gebrachte bol nooit hetzelfde meer zal worden als een nieuwe bol!
En ze zeggen ook dat een bol die de druk kwijt is niet voor niets de druk kwijt is. Dus er zal ergens een lek zitten.
Dat zeggen hun dus he.! En ik kan die gedachten gang wel begrijpen.Mvg Joost
Lekkere garage is dat! De veerbollen die standaard destijds op de DS werden geleverd werden toendertijd zelfs door de dealer op druk gebracht, naar ik meen te hebben begrepen. Als uitstel van executie een autoleven lang kan duren, zoek ik wel uitstel van executie. Maar zonder gekheid, ik denk dat je het hebt over een dealer/ specialist die zelf geen installatie heeft om veerbollen op druk te brengen, en zijn klanten daarom liever een set nieuwe veerbollen verkoopt dan ze te verwijzen naar de concurrent (en dat kan ik heel goed begrijpen hoor!). Dit hoeft overigens niets te zeggen over de kwaliteit van hun andere reparaties (voordat ik op tenen ga trappen, was niet mijn bedoeling! )
Het is overigens wel van belang dat de ‘oude’ veerbollen een niet te lage restdruk hebben. Dat de druk na verloop van tijd/ kilometers wat lager is geworden is normaal, maar is de druk te laag, dan gaat het inderdaad niet meer goed met bijvullen. Heeft te maken met het membraan in de veerbol: bij een te lage restdruk is de kans groot dat dat membraan beschadigd is geraakt, en zal dan veelvuldig gevuld moeten worden. Vergelijkbaar met een lekke band. In dat geval kun je inderdaad beter een setje nieuwe bollen laten monteren.
Volg Bogaard’s advies: ga eens langs bij Chyparse, ze staan goed bekend in hun vakgebied en kunnen in elk geval de staat van je huidige bollen bekijken.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Behalve Gas eruit kan er ook LHM in het mebraan komen. Een bol die dat heeft moet je nooit vullen.
Deelbare bollen kan je reviseren maar gelaste niet. Een gelaste bol met een restdruk lager dan 12 bar is meestal overleden….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Bedankt voor het advies is ga bij Chyparse kijken
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000