Gaat niet goed met mijn bx. Had altijd al problemen met zwaar sturen, dat werd nu snel erger. Heb ik het LHM vat los gehaald en filter schoon gemaakt,en alles weer gemonteerd. krijg ik het systeem niet meer opdruk. Heb m tijdje laten draaien met los gedraaide schroef op het druk ventil, wordt het systeem drukloos. Maar als ik vast draaide gebeurde er niks. Eerste vraag, is er een truuk om het ding weer aan de gang te helpen, ik denk dat er teveel lucht inzit??
Heb ik er een ander pomp in gezet, want daar twijfelde ik toch al aan. Heb ik het zelfde gedonder als hier boven. maar naar lang proberen, eindelijk gaat ie omhoog! Maar nu doet de stuur bekrachtiging helemaal niks meer. Dus volgens mij levert deze pomp te weinig volume. Het is hetzelfde model om te zien. Zit er verschil in die pompen??
Na rijd ik maar weer ff met de eend, hoewel geen weer voor.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
De hydraulische pomp is niet zelfaanzuigend dus de slang naar de pomp zul je moeten vullen met LHM en zorgen voor een hevelende werking van de slang zodat de pomp gevuld wordt.
Verder is het niet alleen zaak om de filters te reinigen. Belangrijker is het om de LHM tijdig (na 60.000 km of iedere 2 jaar) te verversen.
oke, maar ik hoor daar nooit iemand over, want dan moet je het dus in de slang gieten en heel snel op vat aansluiten? Lhm had ik 3 mnd geleden al vervangen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Re: hydraulisch probleem tzd turbo met ABS
verkuilm schreef:Gaat niet goed met mijn bx. Had altijd al problemen met zwaar sturen, dat werd nu snel erger. Heb ik het LHM vat los gehaald en filter schoon gemaakt,en alles weer gemonteerd. krijg ik het systeem niet meer opdruk. Heb m tijdje laten draaien met los gedraaide schroef op het druk ventil, wordt het systeem drukloos. Maar als ik vast draaide gebeurde er niks. Eerste vraag, is er een truuk om het ding weer aan de gang te helpen, ik denk dat er teveel lucht inzit??
Heb ik er een ander pomp in gezet, want daar twijfelde ik toch al aan. Heb ik het zelfde gedonder als hier boven. maar naar lang proberen, eindelijk gaat ie omhoog! Maar nu doet de stuur bekrachtiging helemaal niks meer. Dus volgens mij levert deze pomp te weinig volume. Het is hetzelfde model om te zien. Zit er verschil in die pompen??
Na rijd ik maar weer ff met de eend, hoewel geen weer voor.
Ehhh…..nu ik dit lees, herinner ik mij dat ik jaren geleden (5 jaar?) bij een TZD iets dergelijks heb gehad…..bleek dat *regelblok* (weet de exacte naam niet precies) wat vlakbij je voorraadbol zit…..de veroorzaker te zijn dat de stuurbekrachtiging niet goed werkte.
Ik weet het dus niet zeker…anders kan Marten Postma, of een andere BX-techneut hier op het forum, je er misschien verder mee helpen :
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja.. ik ben geen expert, maar heb lange tijd soortgelijke problemen gehad met mijn ABS-loze (!) BX TZD turbo. Uiteindelijk bleek de remdrukregelaar de boosdoener te zijn: deze dichtte op een of andere manier niet goed af, waardoor er zoveel lekstroom ontstond dat het een paar minuten duurde voordat ze een keertje omhoog kwam, en ik een nogal hakerige besturing had tijdens het rijden. Misschien is er bij jou iets soortgelijks aan de hand?
Kijk eens op http://www.tramontana.co.hu/citroen/suspens/suspens.html , daar heb ik aardig wat aan gehad bij mijn zoektocht. Sterkte!!
Re: hydraulisch probleem tzd turbo met ABS
verkuilm schreef:Maar als ik vast draaide gebeurde er niks. Eerste vraag, is er een truuk om het ding weer aan de gang te helpen
de aanzuigslang vullen “methode” is een wat omslachtige manier om het systeem weer aan het circulren te krijgen en bovenal : vieze handen
ik doe het op de volgende manier: nadat je alles weer hebt afgesloten:
de ontlastschroef meerdere malen open cq dichtdraaien
De pomp zuigt hierdoor steeds een klein stukje aan tot uiteindelijk
het (hydraulisch) systeem weer gaat circuleren….......
dus ontlastschroef dicht…..FFF wachten ...........dan weer open FFFFF wachten ..........dan weer dicht FFFF wachten etc,etc…..
Oh ja, deze methode geld voor alle citroen’s die hydraulisch geveerd zijn
suc6
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk wel uit met een nieuwe pomp! als je die aansluit zonder de slang (en de pomp) te vullen gaat ie meteen weer stuk!
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
nou dat meedere malen open en dicht draaien had ik dus ook uitgevonden, gaat het veel beter inderdaad.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980