Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hallo allemaal,
Sinds vandaag heb ik gekonkel in het stuurwiel als hij in de rechtuitstand staat.
Als ik een heel klein beetje naar links of rechts stuur dan lijkt het of het stuurwiel los zit (gekonkel).
Ik heb uiteraard gekeken of het stuurwiel inderdaad los zat, maar dat was niet het geval.
Het is wel zo dat wanneer ik het stuur indruk, dus naar voren, dan is het verdwenen.
Tijdens het indrukken of naar mij toetrekken van het stuur hoor ik ook dan gekonkel.
Zou het de stuurlager kunnen zijn? ops:
Het gaat overigens om een Xantia 16i prestige feb. ‘95.
Ik verneem graag jullie bevindingen/suggesties.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik snap wel wat hij bedoelt hoor, ook al is het niet het juiste woord.
Bij de BX zitten er lagerbussen in de stuurkolom die er wel eens uit vallen, speling op het stuur is dan het gevolg. Ik weet niet of die er bij de Xantia ook uit vallen, maar het is makkelijk te controleren. Zit er speling op het stuur, omhoog en omlaag zeg maar?
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Er zit inderdaad speling in het stuur, omhoog en omlaag.
Overigens hoop ik dat dit wel correct is geschreven, anders krijgen we weer reacties, zoals van een zekere Keezx.
Joop 49 schreef:Er zit inderdaad speling in het stuur, omhoog en omlaag.
Overigens hoop ik dat dit wel correct is geschreven, anders krijgen we weer reacties, zoals van een zekere Keezx.
Je hebt dus speling op het stuur zitten. Welk woord je er voor gebruikt, da’s niet interessant, als het maar duidelijk is.
Blijkbaar hebben sommige mensen niets anders te doen dan andermans mailtjes, waarin om advies wordt gevraagd, af te kraken op taalgebruik.
Ben het helemaal met Knackor eens dat het hoogstwaarschijnlijk in de stuurkolom zit.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Is dit redelijk goed zelf te doen of moet ik naar de Dealer.
Mischien een domme vraag: staat de hoogteverstelling van het stuurwiel wel goed vast?
En de genoemde speling, kun je het stuur van je af duwen en naar je toe trekken, of kun je het stuur richting dak of vloer duwen.
De omschijving omhoog en omlaag is me niet duidelijk genoeg
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Daar zal ik even naar moeten kijken, maar dat zal morgen (12 dec.) moeten gebeuren.
Ik kom hier op terug.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
De hoogteverstelling van het stuur zit goed vast.
De speling is naar mij toe en van mij af, en tijdens het sturen, direct als ik naar links of naar rechts begin te sturen.
De speling is het meest te merken als ik aan het rijden ben(bij het naar links of rechts sturen), en het lijkt erger te zijn met meerdere personen in de auto.
Ik heb wel gemerkt dat het niet continu zo is, zeker bij de koude start.
Wanneer ik een stuk gereden heb en de motor uitzet, wil het regelmatig voorkomen dat wanneer ik het stuur beweeg(links of rechts) de speling(gekonkel ) vaak beter hoorbaar/te voelen is.
Overigens merkte ik ook dat het stuurwielhuis mee bewoog tijdens het sturen(iclusief richtingaanwijzer en ruitenwisser)
Zou dat het euvel kunnen zijn.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zit misschien gewoon de hele stuurkolom los? Als in dat de bouten niet goed vast zitten? Bij de BX ligt er vaak een plastic lagerbus los, die bungelt dan onder de stuurkolom aan de stuuras. Maar dan gaat alleen het stuur op en neer, niet de richtingaanwijzers.
Eveneens ben ik tevens ook.