Mijn ervaring met een andere auto is dat als de koppeling heel hoog (hoogst = niet ingetrapt) zit, hij aan vervanging toe is. Koppeling in mijn ZX ‘pakt’ halverwege, net wezen proefrijden in een ander ZX en die ‘pakte’ ook enorm hoog, eigenlijk net voordat ik m’n voet eraf haalde, wat sowieso al irritant rijdt.
Is het terecht om te denken dat er hier ook wat mis is met de koppeling of valt hoe ‘hoog’ of ‘laag’ een koppeling pakt makkelijk in te stellen?
(voorheen opel calibra was dat heel makkelijk te doen).
Heb hem wel op de handrem getrokken en koppeling los gelaten, sloeg toen meteen af.
Tevens stond het stuur scheef als je rechtuit wilde, leek eigenlijk niks aan de hand, maar ziet er gek uit dat als je rechtdoor wilt je je stuur 10 graden of zo gedraaid moet hebben. Iemand daar wat zinnigs over?
Zolang de koppeling nog goed pakt en niet slipt is er niets mis mee en zou ik het fijn zo laten.
Het is mischien lastig rijden als je een andere koppeling gewent bent maar na een tijdje ben je gewent aan deze koppeling en zul je er waarschijnlijk goed mee kunnen rijden.
Dat is gewoon bij elke auto anders.!
Mvg Joost
hier is ie ook heel hoog, ben er aan gewend,
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Alsie hoog zit, wil niet zeggen dat ie aan vervanging toe is, het kan nl. gewoon worden afgesteld.
mijn koppeling zit ook erg hoog (zie ander topic van me)
heb hem wat anders afgesteld nu zodat ie wat sneller pakt, gaat heel simpel door de stelschroef een paar slagen te verdraaien.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ZX-Cruiser schreef:Stuur niet recht?
Is zo te verdraaien maar is denk ik wel een teken dat er iets mee is gebeurd. Stuurhuis zou wel eens een flinke oplawaai kunnen hebben gekregen via de wielen van bijvoorbeeld een stoepje (gladheid…).
Of het stuur is er ooit een keer afgehaald (bijvoorbeeld andere klokkenwinkel of andere reparatie…....gewoon even de auto dusdanig neerzetten dat je zeker weet dat hij *rechtuit* staat…..stuur eraf halen (wel een flinke grote sleutel nodig, was dat niet 32 ?) en dan opnieuw monteren.
Heb dat bij de BX ook een aantal malen moeten doen.
Trouwens nog een behoorlijk KL#TE klus…....zitten te rammen en trekken om hem eraf te krijgen.
Bram schreef:ZX-Cruiser schreef:Stuur niet recht?
Is zo te verdraaien maar is denk ik wel een teken dat er iets mee is gebeurd. Stuurhuis zou wel eens een flinke oplawaai kunnen hebben gekregen via de wielen van bijvoorbeeld een stoepje (gladheid…).Of het stuur is er ooit een keer afgehaald (bijvoorbeeld andere klokkenwinkel of andere reparatie…....gewoon even de auto dusdanig neerzetten dat je zeker weet dat hij *rechtuit* staat…..stuur eraf halen (wel een flinke grote sleutel nodig, was dat niet 32 ?) en dan opnieuw monteren.
Heb dat bij de BX ook een aantal malen moeten doen.
Trouwens nog een behoorlijk KL#TE klus…....zitten te rammen en trekken om hem eraf te krijgen.
Klopt gewoon een paar keer op slaan en heen en weer wrikken en trekken dan is ie zo los
Tip, hou die moer er nog net een paar slagen opzitten als je aan dat stuur loopt te trekken. Eindig je niet met dubbele chevrons in je voorhoofd.