1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
distibutieriem xm v6 1998
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 13 december 2007 01:56 AM

Hallo,
Had al eerder berichten gezien dat het nogal kostbaar is om de distibutieriem te vervangen van een XM V6 laatste type ofwel de:ES9J4.
Nu heb ik ff naar de citroendealer om de hoek gebeld maar die rekent voor het vervangen van de handel 1500 Euro.
Dus insteek, zelf doen Laughing
Heb ik wel vaker riemen vervangen meestal gaat dat prima.
Alleen wat maakt het zo duur bij dit type blok? onderdelen zijn iets van 300euris! En als ik zo kijk, wel krap, maar niet onmogelijk!

Enige wat ik nog aan het uitzoeken ben is de spanapperatuur, om de riem op spanning te zetten, iemand nog een idee, ergens te leen bijvoorbeeld Rolling Eyes of tekoop Rolling Eyes heb wel wat gevonden op de site van midlock!!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 december 2007 03:37 AM
  [ # 1 ]

Ik ben ook weleens aan het zoeken geweest voor zo een SEEM-Spannings meter, van de prijs word je niet echt vrolijk, kun je het beter laten doen. Wat ik altijd doe is kijken hoe de spanrollen staan (foto maken), voelen hoe strak e.e.a. staat en dan ook weer in die staat terug, al dan niet iets strakker.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 13 december 2007 08:10 PM
  [ # 2 ]

precies ja, SEEM eenheden gaat het dan om.
Maar laten doen voor 1500 gaat mij eigenlijk te ver dus ben aan het uitzoeken wat er nu zo moeilijk aan is. Bereikbaarheid is slecht, maar voor een monteur of ik maakt dat niet uit, ik zal er beslist langer over doen.
Voor het reviseren van een versnellingsbak heb je specalistische kennis nodig. Volgens mij is dat hier niet het geval. ALleen dat span apparaat is een probleem.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 13 december 2007 08:22 PM
  [ # 3 ]
verkuilm schreef:

precies ja, SEEM eenheden gaat het dan om.
Maar laten doen voor 1500 gaat mij eigenlijk te ver dus ben aan het uitzoeken wat er nu zo moeilijk aan is. Bereikbaarheid is slecht, maar voor een monteur of ik maakt dat niet uit, ik zal er beslist langer over doen.
Voor het reviseren van een versnellingsbak heb je specalistische kennis nodig. Volgens mij is dat hier niet het geval. ALleen dat span apparaat is een probleem.

Het hoeft niet zo duur te zijn om uit te besteden hoor. Tussen de 500 en 850 euro… Gewoon de juiste adressen weten!

Xsara Coupe

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 13 december 2007 11:34 PM
  [ # 4 ]

Ik denk dat je wel wat simpel denkt over dit klusje.

Het is zelfs voor een ervaren monteur een hell of a job. De riem is erg lang en gaaf door de meest onmogelijke hoeken en gaten.

Vergeet overigens niet de span en looprollen ook te vervangen ! Deze zijn vaak in beroerdere staat als de riem. Ook gelijk de waterpomp, thermostaat en bougies meepakken.

Ik denk dat ff zoeken naar de juiste garage het een stuk betaalbaarder maakt.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 14 december 2007 12:37 AM
  [ # 5 ]

O verwacht ook zeker niet een avond klaar te zijn! Heb de auto niet echt nodig mag best paar dagen werk zijn. Ben alleen enorm benieuwd naar ervaringen van mensen. Heb onlnags de riem van turbo CT ook weer gedaan en dat was erg makkelijk! Heb nog ook de werkplaatshandboek door gelezen, zal zeker pielen worden, maar lijkt me niet onmogelijk..

Zoiezo vervang ik alles, de hele kit! Met waterpomp!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 december 2007 09:54 PM
  [ # 6 ]

Nou in ieder geval een meevaller. Heb de distibutiekit binnen! Deze is van SKF. En wat blijkt hier hebbben ze op een van een spanrollen een voorziening gemaakt in de vorm van een schaalverdeling, hiermee kan je de riem spannen. Dus geen digitaal meetspullen meer nodig.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 december 2007 10:08 PM
  [ # 7 ]
Simmetje schreef:

Ik denk dat je wel wat simpel denkt over dit klusje.
Ook gelijk de waterpomp, thermostaat en bougies meepakken.

De thermostaat zit aan de andere kant van het motorblok, op een plaats waar je helemaal niet bijkomt als je de riem doet. Die HOEF je dus niet meteen mee te pakken. Het kán wel, maar je komt er later ook nog wel bij!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 december 2007 10:41 PM
  [ # 8 ]

Zie dus net op de site van SKF dat distributieriem gegarandeerd wordt voor 160d kilomter of 10 Jaar! Das beter dan orgineel, dat is 120d of 5 jaar.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 december 2007 01:18 AM
  [ # 9 ]
verkuilm schreef:

Nou in ieder geval een meevaller. Heb de distibutiekit binnen! Deze is van SKF. En wat blijkt hier hebbben ze op een van een spanrollen een voorziening gemaakt in de vorm van een schaalverdeling, hiermee kan je de riem spannen. Dus geen digitaal meetspullen meer nodig.

Nou ben ik toch wel benieuwd hoe dat eruit ziet, zou je een fotootje kunnen plaatsen?

Profiel  
 
CITROENC6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 03-07-2004

Gepost: 26 december 2007 02:37 AM
  [ # 10 ]
verkuilm schreef:

Nou in ieder geval een meevaller. Heb de distibutiekit binnen! Deze is van SKF. En wat blijkt hier hebbben ze op een van een spanrollen een voorziening gemaakt in de vorm van een schaalverdeling, hiermee kan je de riem spannen. Dus geen digitaal meetspullen meer nodig.

Wat is het artikel/bestelnummer van die SKF kit? En wat kost ie?
Zit daar alles bij behalve de waterpomp?

Gr.,
Harold

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 26 december 2007 01:22 PM
  [ # 11 ]

Wie weet of de spanrol voor de XM ES9J4 nu nummer 0829C5 heeft?
Volgens LASER was het oorspronkelijk 082307, daarna 082308 maar die is ook niet meer leverbaar geloof ik. Als ik bij de C5 kijk is 082308 vervangen door 082309 en daarna door 0829C5, maar die heeft geen
spaninrichting meer….
Grtz,
Sjako

Profiel  
 
Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 26 december 2007 02:12 PM
  [ # 12 ]

Ik heb een Power Grip Kit van Gates liggen voorzien van riem, 3 SKF geleiderollen en 1 spanrol SKF met daarop aangegeven ARB- 1022B.

De nrs. op de doos K015602XS,  7883-10496.
Het citroen onderdeelnr is volgens mijn leverancier 0831 L9
De prijs 443,70 bruto exBTW.
In de automaterialen handel is natuurlijk een aanzienlijke korting mogelijk, maar ik zou wel op merk/kwaliteit letten

waterpomp is apart leverbaar.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 31 december 2007 01:14 PM
  [ # 13 ]

Ik heb de SKF kit met 3 looprollen en een spanrol. Het gaat om de VKMA 03902. Ik heb er iets van 320 Euro inclusief voor betaald. De blokeerpennen heb ik gekocht op een engelse site, ligt nu bij pakket dienst kan ik daar ophalen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 01 januari 2008 05:52 PM
  [ # 14 ]

Verkuilm ,

Als je nu toch bezig bent zou ik de waterpomp ook direct vervangen .
De dealer of specialist doet dit ook altijd .

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 26 januari 2008 07:35 PM
  [ # 15 ]

Ben begonnen met de distibutieriem. De oude ligt er al af.
Tot zover prima te doen. Heb alleen een probleem, de grondplaat van de nieuwe spanrol is anders. Opzich geen punt. Alleen past nu niet vanwege de waterpomp, daar zit namelijk een steuntje op speciaal voor de oude grondplaat. Ik heb het idee dat als je deze riem wilt monteren je meteen ook een aangepaste waterpomp moet hebben, iemand idee van?

Als ik de oude waterpomp blijf gebruiken, kan wel, moet ik stukje vanaf zagen. dat heeft toch geen functie meer. Alleen dan moet ie er wel uit.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook