Als een startmotor van 1.4 Cannes niet ronddraait waar kan het defect dan zitten? Zijn er bepaalde relais die eventueel kapot kunnen gaan?
Is er nog een paardenmiddel, naast het aanduwen van een bx, om de startmotor aan de praat te krijgen?
Alle info is welkom! (ik ken de situatie niet helemaal goed, ik weet dat de startmotor defect is cq de motor daardoor niet wil aanslaan)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het contactslot kan stuk zijn, zal niet de eerste BX zijn waarbij dat gebeurt.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
als de startmotor defect is kan je hem nog gewoon aandrukken
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:als de startmotor defect is kan je hem nog gewoon aandrukken
Aandrukken??
Je bedoelt zeker aanduwen
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
BasisBIX schreef:McDean schreef:als de startmotor defect is kan je hem nog gewoon aandrukken
Aandrukken??
Je bedoelt zeker aanduwen
druk duw? trekken kan ook gaat prima met een sleepkabel
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ja oke
Maar ik vind “aandrukken” zo’n rare term.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
“aandrukken” zal wel achterhoeks zijn of juist erg modern, met al die startknoppen van tegenwoordig…
Zou niet gewoon de startmotor dood kunnen zijn? Die hebben tenslotte ook niet het eeuwige leven.
Harm schreef:“aandrukken” zal wel achterhoeks zijn of juist erg modern, met al die startknoppen van tegenwoordig…
Zou niet gewoon de startmotor dood kunnen zijn? Die hebben tenslotte ook niet het eeuwige leven.
Ik heb ook een startknop, maar aandrukken doe ik niet
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
we starten de auto.. of je gaat em aanduwe of aanslepe.. zo zijn we daar ook weer uit.
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Hoi Visaventje/BXkereltje,
Ik weet niet hoe technisch je bent, maar hier een (wellicht dus overvloedig uitgebreide) beschrijving.
Je hebt twee circuits:
1. (zoals al aangegeven) het circuit van de startschakelaar.
Dit bekrachtigd een spoel die twee functies heeft.
# Hij drukt het tandwiel van de startmotor naar de startkrans op het vliegwiel.
# Hij sluit een dikke schakelaar als het tandwiel naar voren is.
Voordat het tandwiel helemaal naar voren is, staan deze spoel met de startmotor in serie.
Hierdoor draait de startmotor langzaam, zodat het tandwiel netjes in de tandkrans van het vliegwiel schuift.
Als het tandwiel helemaal voor staat, dan sluit die dikke schakelaar en staat de startmotor direct op de accu.
hierdoor gaat hij op volle toeren draaien.
Deze spoel is het ronde geval dat bovenop de startmotor zit.
Meestal is het startschakelaar circuit een AMP schuifje waar een dun kabeltje op steekt.
Er gaat een korte dikke kabel vanaf zo’n dikke moer naar de startmotor zelf.
2. het circuit direct van de accu naar de startmotor.
Er zit ook een dikke kabel op de spoel vanaf de accu, meestal met een moer nr 14 of zo.
Dit is een kant van die dikke schakelaar.
Vaak loopt er nog een iets dunner kabeltje door naar de dynamo.
Foutzoeken is niet echt moeilijk:
1. ZET DE AUTO IN ZN VRIJ!
Ik heb wel eens met de rug tegen de muur gestaan met een BX op 1cm van mijn schenen. ops:
2. neem het kabeltje van het startslot circuit los.
Neem een stukje draad en verbind dit van de plus van de accu naar het connector lipje op de startmotor.
Als de startmotor dan rond gaat, is je contactslot stuk.
Het slot vervangen is ook niet echt moelijk, maar wel wat werk.
Voor nood kun je tijdelijk met het draadje starten, of je maakt een drukschakelaartje op het dashboard.
3. Als de startmotor niet rond gaat, dan is er iets mis met de spoel, of met de startmotor zelf.
Je kunt je draadje ook nog even tegen de verbinding van de spoel naar startmotor houden.
Dit is dat korte dikke kabeltje dat loopt van de spoel naar de startmotor.
Als de startmotor dan wel rond gaat, is je spoel defekt.
Storingsoorzaken.
In volgorde van waarschijnlijkheid (uw commentaar graag):
1. los kontakt in het contactslot circuit.
Ik heb een paar keer gehad dat dat connectortje van de draad was af gerot.
Oplossing: nieuw aanknijpen, fluitje van 1 ct
2. kapot contactslot.
Gezien de matige kwaliteit van de sloten komt dit nogal eens voor.
Meestal krijg je het slot er niet af, maar ik heb ook al gehad dat de startschakelaar het niet deed.
Oplossing: contactslot vervangen. Duur bij de dealer, maar wellicht heeft iemand op het forum er nog wel een over.
Het is een beetje prutsen, maar wel zelf te doen.
Let op, er zijn sloten met 2x4 draden en met 1x4 en 1x2 draden.
Volgens mijn zijn die 2x4 voor de diesel, maar dat weet ik niet zeker.
3. kapotte startmotor, of spoel.
Komt wel eens voor.
Oplossing: Gewoon de hele boel vervangen.
Ik heb wel eens zitten prutsen met het vervangen van alleen de spoel, maar dat schiet niet op.
Vergeet niet om eerst de plus van de accu los te maken, anders knettert het zo!!!
PS aandrukk’n is heel perfekt Nederlands hoor!
Heel goed dat mensen iets eigens in hun taalgebruik houden, en bovendien snapten we het allemaal volgens mij!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Heej bedankt voor de info, echt tof van je!
We hebben besloten eerst de auto aan te drukken. De bx sloeg vrij snel aan. Toen we auto hebben meegenomen, heb ik flink gerost op de startmotor: het moet niet baten. Ook heb ik een schroevendraaier van op de min en de plus gehouden: tik, tik, tik en er gebeurde nog niets. Ik kon wel concluderen dat de start motor overleden was.
We hebben een andere startmotor er in gezet en hopla de bx startte weer zoals het behoort te zijn!
Ik heb nog wel wat foto’s van de bx in de zeer felle zon op deze mooie dag. Deze volgen nog!
Foto’s zijn altijd wel welkom
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Hier dan wat foto’s
De achterkant van de cannes, een apart kontje: weet iemand daar meer over?
De BX 1.4 uit ‘91.
De zusjes van de ‘broeders’ naast elkaar
De achterkant van de cannes, een apart kontje: weet iemand daar meer over?
Wat is er zo apart aan? Ik zie een Cannes met reflectorplaat waar 2 stukjes uitgebroken zijn?
Het is mij nog nooit opgevallen, of het is de eerste die ik zie met zo’n grote reflector plaat.
Wees blij. Want lelijk is het echt wel…
Ich bin ein Breaker