geplande demontage spruitstuk 23ie
Hallo allemaal,
Om het verhaal maar weer aan te zwengelen het volgende.
Ik heb een DS23ie hydraulique, die eerst ontkoppelt moet worden voordat je begint te sleutelen aan het spruitstuk. “Duw het hendeltje onder de stuurkolom naar binnen, en van je af”, klinkt mooi, maar het kreng komt gelijk weer terug. Dus ik zal wel iets fout doen.
Verder het spruitstuk zelf. Het losamken van de moffen tussen inlaatpporten en spruitstuk is geen kunst, losmaken slangen ook niet. Echter, de adder in het gras is dat het inlaatspruitstuk vast zit aan de gasklepbediening, en een blokje hydraulique. Chipsssss. Want hoe krijg je dat los? Ik kan natuurlijk het spuitstuk losmaken van het blok hydraulique door de twee moeren waarmee ze aan elkaar vast zitten los te maken. Maar, als ik dat goed bekijk, zijn bouten bij de grote beurt ook niet los geweest, dus is het wellicht niet zo handig om dat te doen. Hoewel naar mijn idee wel praktisch oogt, maar die jongens van Citroën zullen vast iets in het spruitstuk verstopt hebben, waardoor dit niet zal gaan lukken. En met alle hydraulique leidingen is het sowieso voorzichtig omgaan, anders komt de dame helemaal droog te staan…..
Eigenlijk is het zo dat het geheel gewoon los moet, en een stuk naar rechts of links geschoven moet worden, maar dat zie ik dan wel. Er helemaal uit peuteren kon wel eens lastiger zijn, en de moeite niet waard. Maar goed, ik moet eerst nog even geduld hebben, want ik zal toch eerst een goede bougiesleutel moeten hebben, wat kopervet en een stuk slang om de bougies na reiniging weer goed terug te kunnen zetten. En dan maar hopen dat ze recht erin gaan, anders knallen ze er zo weer uit… en ban ik nog verder van huis…....
Tips blijven welkom, leveranciers van een goede passende bougiesleutel mogen een aanbieding in de meelbox deponeren…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Re: geplande demontage spruitstuk 23ie
superpetur schreef:(...)“Duw het hendeltje onder de stuurkolom naar binnen, en van je af”, klinkt mooi, maar het kreng komt gelijk weer terug. Dus ik zal wel iets fout doen.(...)
Ducktape doet wonderen
En anders een houtje en een touwtje wel
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Super petur, Waar staat je auto? Ik wil nog steeds wel eens met je mee kijken.
Op de galerij ( inlaatspruitstuk) de twee hydraulische leidingen losmaken. daar staat geen druk op.
Koop een pijpsleutel 21 bij de brezan!
bougies kan je met je vinger uit het gat pulken. Er terug in met een stukje slang inderdaad!
De galerij weer met slangenklemmen in haar rubbers monteren.
sterkte
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De boodschappen
Hallo allemaal,
De boodschappen zijn door een kenner gedaan. Helaas, pijpsleutel 21 niet meer bij Brezan te koop (kan per zaak verschillen), maar wel kopervet kunnen scoren. Echter, de kenner liet zich niet kisten, en is bij een concurrent tegen een pijpsleutel 21 aangelopen, met een lengte van 15 cm. Dat zou genoeg moeten zijn. Verkoper wilde er niet aan dat het gebruikt kon worden als bougiesleutel…... Als de maat niet goed is, lezen jullie dat wel. Maar, het apparaat kostte nog wel het formidabele bedrag van 2 euro….... En daarvoor ga ik niet zonder zitten.
Met een beetje mazzel maandag maar eens de vrije dag benutten voor “operatie bougie”. Ik zal voorzichtig zijn, vooral bij het losmaken van het inlaatspruitstuk….... Nog tips voor het hydraulische deel aan het gasklepgedeelte? Dan zie ik ze graag. Aan de hydrauliek heb ik nog nooit geknutseld, maar nu moet ik wel….... Alles schoon houden, dat kan ik nog volgen, maar moet ik nog ergens anders op letten?
Afijn, ik zie de reacties wel….. met een beetje mazzel is de dame klaar voor citromobile…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Peter.
Als je aan de hydraulic leidingen moet gaan werken,maak met een staalborstel de wareltjes netjes schoon en maak voorzichtig de wartel los,
kijk goed of de leiding niet meedraait,anders WD40 er tussen spuiten
Als de wartel los is,voorzichtig de leiding uit het rubbertje wiebelen zodat
hij niet verbuigt,als je ze hebt nieuwe rubbers monteren of omdraaien.
Bij montage eerst de leiding na het rubber in het gaatje.erin en voelen dat
hij door het rubber in het dunne gaatje eronder komt,dan met de hand de
wartel erin schroeven en daarna met het sleuteltje handvast draaien.
Hopende je van dienst te zijn geweest.
Gerard.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mak je veersysteem even drukloos door de ontluchting op je hoofdregelaar een halve slag los te draaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bougies eruit ... en….
zonder het inlaatspruitstuk helemaal los te maken!!!!!
Hallo Allemaal,
Vanmidaag even snel langs de kenner (mijn schoonvader) voor de pijpsleutel en het kopervet (totaal nog geen 6 euro). Echter, paste die sleutel wel? Lengte ongeveer 15 cm….... Dus ik kreeg mee een bougiedop en handvat uit zijn grote doppendoos. Op die manier kreeg ik een opzetstuk, en de bougiedop paste op het einde van de pijpsleutel, een perfecte passing…...
Thuisgekomen gelijk de kap omhoog, op naar bougie 1. Pijpsleutel met staaf in het gat…. te kort…..GRMBLLL…... Dan de opzetstukken er maar op, en na wat kracht gezet te hebben kreeg ik, na het verder losdraaien met allen het stukje pijpsleutel, bougie 1 uit het blok. Inclusief een benzinewalm…... Staat van bougie komt later aan de orde.
Daarna bougie nummer 2. Mooi niet dus. Opzetstuk net een halve cm te hoog en te breed, inlaatspruitstuk zit enorm in de weg. Op naar nummer 4. Ook een onmogelijke plaats, maar ook hier één stevige toer, en de handel eruit gedraaid. Toen even hier op de site gekeken, met name wat betreft hydrauliek. Bedankt daarvoor Gerard. Dus met frisse moed eens gekeken aldaar, sleuteltje gezocht echter….... Hoe ziet die hogedrukregelaar eruit? Chips…. Nou, ze staat al vier weken onderuitgezakt, dan zal er wel weinig druk meer zijn nietwaar? Dus toch maar eens een posing gewaagd aan de hydrauliek warteltjes. Dat zat mij te vast, en als amateur was ik zo verstandig om het bij deze ene poging te laten. Eerst maar eens de moffen aan de andere kant losmaken, kon ik in elk geval bougie 2 eruit wurmen.
Moffen losgemaakt, en het inlaatspruitstuk was opeens lekker licht, en plopte zo uit de moffen. En wederom benzinewalm. Maar goed, ik kon nu het spruitstuk optillen, en een tikje verdraaien. Genoeg om de pijpsleutel met hulpstukken op bougie 2 te krijgen, en die los te draaien.
En dan HET DS IE probleem, bougie 3. Het inlaatspruitstuk probeerde ik uit het draaipunt te tillen, dat is gevat in een dikke rubber ring onder het blokje hydrauliek met gasklepbediening. Werkt dus niet! Hmmmm,,,,, Maar eens een beetje heen en weer schuiven, om alsnog wat ruimte te maken. Naar mijn idee is het zo, dat als de isolatorpijp eruit wil, er ook een bougiesleutel in kan. En inderdaad, door het spuitstuk een tikje te lichten, kwam er genoeg ruimte om de isolatorpijp tussen gaskabel en spruitstuk uit te tillen. En het bousiesleutelpijpje in het gat te wurmen.
Maar hoe krijg je dan beweging indat pijpje? Ruimte voor opzetstukken is er niet, en ook niet om een slag te kunnen maken om de boel los te draaien. Echte monteurs lezen nu niet verder…......
Het uitstekende deel van het bougiesleutelpijpje is ongeveer 2cm hoog, en zeskantig van vorm dus er was wel ruimte… Mijn oog viel op de bahco, en die paste wel om die 2 cm….. Even kracht zetten (nu zit de olievulpijp in de weg, ook altijd wat met zo’n DS), en daar schoot ook bougie 3 los. Naar mijn idee zat deze bougie niet zo vast als de 3 voorgaande, maar dit terzijde. Verder losgedraaid met sleutel, bougie opgehengeld, en klaar! Dopjes van de kabels op de gaten, slangen weer los overal op, kappie dicht, kassie gesloten.
De bougies waren pikzwart van het roet, en de roet was een tikkie vettig. Ook al lijkt het dun, daar komt geen vonk doorheen vrees ik. Gasbrander erop en na een uurtje had ik 4 min of meer schone bougies. De isolatoren zijn weer wit van onderen, het pijpje wat daaruit steekt is weer metaalkleurig, en de elektrode onderaan weer goudachtig van kleur.
Helaas, hier eindigt de successtory van vandaag….
De accu moet nog aan de lader, en de bougies moeten nog weer terug het blok in….... Wordt nog vervolgd…................
Tips, ze blijven welkom.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
wellicht stomme vraag:
maar als je zo ontzettend veel werk hebt om die pitteneruit te halen, waarom dan niet meteen nieuwe erin?
de vraag
Hoe Erik,
Geen stomme vraag. Ik heb er te laat aan gedacht, nadat de boodschappen gedaan waren. En, de bougies waren nog nieuw. Maar goed, ik weet nu het effect van een kilometer of 15 rijden met losse slangen in een IE versie….......
En daar word je niet vrolijk van.
MVG, peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
petur,
Wat je nofdig hebt is een leidingen sleutel.
Dat is een dikke ringsleutel met een opening erin. Het is dus eigenlijk geen ring meer… Dor de dikte buigt het ringetje niet open. Daarmee kan je kracht zetten op de wartels. Spuit alles vast in met kruipolie.
Als dat los gaat heb je de galerij er zo af en is bougies eruit en erin een eitje!
Aan je verhaal te lezen krijgt het ding veel te veel benzine. En ontsteekt ie niet.
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Peter.
Het is niet zoals het hoort,maar een visegriptang(zo’n instelbare klemtang)
wil nog wel eens helpen.
De superleek hier even ...
Je gaat toch wel je benzinemengsel etc. aanpassen voor je je motor weer start ? Anders heb je zo weer zwarte bougies (of je er nou nieuwen in hebt zitten of diegenen die je er uit hebt gehaald).
Schijt aan originaliteit.
Nieuwe start..
Hallo allemaal,
Wat betreft de hydrayliek, dat doe ik liever een keer samen met een kenner. De leidingen die ik los moet hebben, zitten met een franse slag heb ik het idee. En wat goed zit, moet je zo laten als amateur denk ik.
Wat betreft benzinemengsel, daar doe ik niks aan. In eerste instantie. Probleem is bij de laatste rit geweest dat de slangen naar vollast sonde en dat andere ding wat ernaast zit op het schutbord loswaren. Dat is de reden van alle ellende geweest. Ik weet maar één regelschroef op het gasklephuis te vinden voor stationair toerental, andere mogelijkheden weet ik nog niet. Maar ik heb wel het idee om als de dame start een proefrit te maken langs de specialist….. of bij de tweede rit. Want dat er nog meer mis kan zijn, dat geloof ik graag. Zoals het inhouden, en bokkig rijgedrag.
Maar goed, dat zie ik wel. Na het weekend de bougies erin, en dan wagen we een nieuwe poging.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je mengsel gaat automatisch. Als je de slang van de vollast sonde losmaakt of die ernaast ( De MPS : manifold pressure sensor: de regelaar voor niet-vollast), dondert het vacuum in de inlaat inelkaar en ‘denkt’ de mps dat je volgas geeft. De computer stort dan de inlaat vol met benzine. De motor loopt nog net maar het mengsel is VEEEL te rijk. slangen weer vastmaken. De vollast kan je desgewenst afdoppen. Je rijdt zelden of nooit volgas…..
De MPS en de voollast sensor mogen niet lekken. als je er aan zuigt moet je een vacuum creeren. de vollast zal ‘klikken’ de mps niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bougies er weer in…..
Hallo allemaal,
Na het schoonbranden van de bougies, ze vandaag weer teruggezet. Eerst een stuk tuinslang op maat gesneden om de bougies met de hand er weer in te draaien. Opvallend was wel dat ze (met een lijkje kopervet op de schroefdraad) er vrij makkelijk in te draaien waren. Daarna was alleen nog maar aantrekken met de sleutel nodig. Daarna het gepiel om de bougiekabels weer op de bougies te krijgen, en nee, ik heb geen isolatorpijpjes overgehouden
Alle slangen weer vastgezet, tijdens het werken was er nog eentje extra losgeschoten ook. De vollast maakt bij mij een ploppend geluid als je um vacuum zuigt. Echter, de slang op de MPS heeft een scheurtje aan het uiteinde waar ie over de mps heen moet. Hier zit al plakband omheen, wat linnen en twee tie-ripjes. Kortom, lijkt me handig om eens alle slangen waar ik bij kan te vervangen. Starten? Nog nie aan teogekomen. Accu moet er nu nog in, maar dat zien we vanzelf.
MVG,
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!