Zit tussen 2 ZX’n in en nog een vraagje hierover i.v.m. aankoop nieuwe. Bij mijn huidige ZX staat in rode verf (uit m’n hoofd) 15000 in rode verf op het motorblok. Oud karretje, dus nam aan dat er een keer een nieuw motorblok in was gegaan en dat ze dan gelopen kilometers van het blok erop hadden gezet.
Nu ben ik bij de nieuwe aan het kijken en daarop staat op vrijwel dezelfde manier 20.000. Ook een ander motorblok in gegaan of staat dat op meerdere motorblokken bij een ZX?
Meestal bedoelen ze daarmee de kilometerstand waarbij de distributierem vervangen is. Bij een ZX om de 120.000km, die 20.000 is dan wel vreemd
Misschien is het bij die van mij dan 150.000 en bij die andere 70.000 geweest (een slecht geschreven 7 misschien een 2), ik heb hem vluchtig bekeken.
Verkoper zegt de wagen bij 73.000 te hebben gekocht, misschien daarvoor de distributie riem vervangen (nog vroeg blijkbaar), maar hij staat nu op 98.000, dus nog geen 120.000. T/m 2004 door Citroen-dealer onderhouden (inclusief boekjes) en daarna een jaartje en 25.000 km. door lokale zaak. Met 95% zekerheid dat ik de auto ga kopen.
Maar bedankt voor het antwoord, weet ik weer waarom er getallen op het motorblok staan .
Getallen van de distributieriem worden bij een BX op de voorbalk opgeschreven, meestal op een sticker. Dus niet op het blok. Weet niet of dat bij de ZX net zo is.
WYD schreef:Getallen van de distributieriem worden bij een BX op de voorbalk opgeschreven, meestal op een sticker. Dus niet op het blok. Weet niet of dat bij de ZX net zo is.
Mijn ervaring is dat de ene garage het met stickers doet en de andere schrijft het gewoon met verf op de motor
Die 2 van 20.000 zou best een 7 kunnen zijn, volgens het instructieboekje moet de riem om de 120.000km of 6 jaar vervangen worden. Bij zware omstandigheden word 60.000km of 6 jaar geadviseerd, de zin die hierop volgt in het boekje is erg grappig: “Citroen acht de omstandigheden in NL zwaar”
Dit is uiteraard onzin, maar een dealer die graag geld uit de zakken van zijn klanten klopt zal dat niet zeggen en de riem gewoon ronde de 60.000km vervangen
Welke type ZX is het en wat is het bouwjaar? een kilometerstand van 98.000 doet het altijd leuk bij een handelaar. Ik zou de auto pas echt kopen als je 100% zeker weet dat de kilometerstand klopt middels NAP. Kijk of er geen rare sprongen in de standen zitten, als de auto in één jaar tijd en tussen 2 beurten in maar een paar km heeft gereden, dan is dat dubieus.
Wat de distributieriem betreft, bij twijvel altijd laten vervangen en geen genoegen nemen met “ja hij is bij die km stand vervangen”, een onderhoudsboekje zegt meer. Neem verder geen genoegen met de deal dat hij de riem voor je gaat vervangen, want dat doet een handelaar toch niet, ding af en zeg dat je dan de riem zelf wel gaat laten vervangen.
Suc6
wat zijn zware omstandigheden?
trekken van een caravan?
filerijden?
stadrijden?
of bedoelen ze als het rotweer is en sneeuwt ed. ?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:wat zijn zware omstandigheden?
trekken van een caravan?
filerijden?
stadrijden?
of bedoelen ze als het rotweer is en sneeuwt ed. ?
Dat vertellen ze helaas niet, blijkbaar denken ze bij Citroen in Frankrijk dat we hier alleen maar boeren landbouwweggetjes hebben