nieuwe koppakking?
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 14 december 2007 11:00 PM

DSymptomen,

uitlaatgas\rook die naar verbrande olie ruikt.
Olie- en koelvloeistof verbruik
Lichtbruine slagroom op de olievuldop

Conclusie : Koppakking ?

Schijnt erg veel werk te zijn, hoe pak ik dat het beste aan en hoe weet ik zeker dat het alleen de koppakking en niet ook een voet- of andere pakking is ?

Profiel  
 
d_special
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 15 december 2007 02:40 PM
  [ # 1 ]

koppakking

over motoren revisie zijn al wat draadjes geweest, dus even zoeken.
daar staat ook het een en ander voor het opsporen van de storing. Een koppakking gaat niet zomaar kapot : oververhitting, aluminium wordt broos van de kop als gevolg van slecht koelwater, onbalans in de motor,
plaatselijke oververhitting door slechte kleppen. Zo zijn er heel wat dingen op te noemen. Klein lijstje: uitlaat gas meten op verhoogde uitstoot, kleppen stellen, compressie meten en als laatste de cilinder lektest. Dan pas kijken wat er uit komt en daarop je plan trekken.
Zomaar een kop demonteren en nieuwe pakking is zonde van het werk, ga dan de kop gelijk reviseren.
succes Rens

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 december 2007 03:16 PM
  [ # 2 ]

nog een manier om de koppaking te controleren:
haal je radiateurdop eraf en start de moter, als je nu ploseling/snel gas geeft en het borrelt dan in je radiateur/expansievat dan wordt er lucht in je koelcircuit geblazen/gecomprimeerd en dit kan alleen als je koppaking eruit ligt. Wink voor de rest: over o.a. DS motoren revisie zijn al wat draadjes geweest, dus even zoeken…...............

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 december 2007 12:40 PM
  [ # 3 ]

Goede garages kunnen CO2 aantonen in je koelwater. Dat is bingo. Als je klepdeksel na een lange rit ook helemaal vol mayo zit is het ook wel duidelijk.

Koppakking is afhankelijk van het type een dagje werk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 23 december 2007 03:03 PM
  [ # 4 ]

Het is helaas erger dan gedacht. Het was niet de koppakking die lekte maar de kop. Haarscheuren tussen de 2e en 3e cilinder waar zowel de koelvloeistof als de olie doorheen sijpelde als de kop afgeperst werd.
Het schijnt gewoon ouderdom te zijn en iets wat vaker voorkomt bij een injectie. “Nieuwe” kop op de kop getikt, moet nu in de revisie.
Hopelijk dinsdag weer rijden.

grtz

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook