Mooi zo, het leek me al sterk dat de verstuivers kapot waren.
Deze motor is wel gevoelig voor de klepspeling, gezien de hoeveelheid werk is het verstandig om het bij elke D-riem wissel mee te pakken. Sinds ik de kleppen van mijn diesel heb gestart, start deze ook veel beter en sneller.
Wat onze hulp en tips betreft, graag gedaan, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik had ook een slecht startende diesel;
Toen ik hem net had (200.000 km.) was het starten meestal ok, soms 2x gloeien maar toch wel goed verder, maar na verloop van tijd ging hij steeds slechter starten.
Ik heb van alles geprobeerd en laten doen;
gloeibougies vervangen,
bedrading doorgemeten,
kijken of ze nu wel echt warm werden (en dat werden ze!),
brandstoffilter vervangen,
kleppen laten stellen,
etc.
De Saxo is verschillende keren nagezien bij de garage, maar het probleem werd niet gevonden.
De laatste tijd was 8-9 keer gloeien en starten heel gewoon geworden, en dit begon dus knap te irriteren;
Advies was nu om de brandstofpomp + verstuivers te laten nazien, waar ik mijn twijfels bij had omdat dat een vrij kostbare klus schijnt te zijn.
Inmiddels heeft de Saxo 300.000 km. gelopen, en was ik eigenlijk aan het uitkijken naar een andere.
Nu ben ik afgelopen weekend toch maar weer eens bezig gegaan,
nu met het brandstofsysteem. Het was mij al opgevallen dat er af en toe wat bellen door de doorzichtige slang kwamen.
Inmiddels was dit veel erger geworden, en aangezien een diesel niet op lucht loopt had ik het probleem nu gevonden…
Het leek erop dat het dieselfilter lekte, dus ik heb deze vervangen, en tevens de brandstofslang die naar het “brandstofvoorverwarmingshuis” loopt (tijdelijk) vervangen door een doorzichtig exemplaar om er zeker van te zijn dat er verder naar achteren geen lek zat.
Geen luchtbellen in deze slang, maar na het vervangen bleef er ergens lucht / diesel lekken, en dit leek weer het brandstoffilter te zijn…
Toen ik goed verder ging kijken (luchtfilterhuis verwijderd) bleek het lek in het brandstofvoorverwarmingshuis te zitten;
Hierin zit (aan de achterkant) een soort overdrukventiel waar in mijn geval brandstof langs naar buiten, en lucht door naar binnen lekte. (ik kon de Diesel er uit zien sijpelen)
Als je de achterkant van het brandstofvoorverwarmingshuis bekijkt, dan zit hier een gat met daarin iets dat lijkt op een kunststof propeller. Deze is geborgd door een metalen borgring die je er met een tang uit kunt halen (heel houden ! er is lastig aan een nieuwe te komen) Als dit ringetje er uit is dan kun je het hele overdrukventiel er zo uit trekken, en vervolgens het rubbertje vervangen dat de boel afdicht.
Alles bij elkaar een uurtje werk en 25 cent aan kosten…
Nu sprak ik later iemand van de ANWB die me vertelde dat dit wel vaker voorkomt, vandaar dit hele verhaal.