Wegvallen spanning
buzz66nl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 16-12-2007

Gepost: 16 december 2007 05:29 PM

Hallo bxers,

Sinds enkele maanden zijn wij de tevreden bezitters van een BX 1.6 TGI Break, bouwjaar 1991. Zij heeft probleemloos gereden tot vorige week. Toen begonnen de lampen, dashboardverlichting zachter te branden, ruitenwissers langzamer te gaan, dat herstelde zich echter weer. Bij thuiskomst bleek de auto startproblemen te hebben. Naar garage gegaan, nieuwe accu en aardkabel. We hebben een paar dagen probleemloos gereden, maar gisteren begon het motormanagementlampje te branden, en de toerenteller viel uit. Dit beef zo enkele minuten, daarna herstelde zich dat weer. Ik kreeg de indruk dat ruitenwissers ook weer een langzaamaanactie waren begonnen. Vandaag hetzelfde verhaal.

Jullie raden het al, mijn vraag is wat kan het probleem zijn? De dynamo ziet er redelijk nieuw uit. Donderdagnacht rijden we naar Z.Frankrijk, met twee kleine kinderen achterin, en ik zie het niet zo zitten om stil te komen te staan s’nachts langs de peage.

Groet,
Bas

RIP:
Acadiane 1981
Ami 8 Berline 1976
BX 1.9 TGD Break 198?
DS 23IE Pallas, 1973
Jumpy 1.9d 1998
Nu:
BX 1.6 TGI Break 1991
Acadiane 1981
2cv AZU 1958
2cv AZM 1969
2cv6 1982
2cv6 1983
Mehari 1972
Fiat Scudo EL

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 16 december 2007 06:02 PM
  [ # 1 ]

meet eens de laadstroom.. (draaiend blok +- 14V)

Kijk eens of de laadkabel goed vast zit!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
buzz66nl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 16-12-2007

Gepost: 16 december 2007 06:26 PM
  [ # 2 ]

Even kabel gechecked. Ik ben niet zo thuis in BXen (boven de 602cc wordt het te moeilijk voor me Very Happy), maar de kabel van dynamo naar de accu zat vast. Waar is dat ander kabeltje aan de dynamo voor? Dat hing nl los.

Bas

RIP:
Acadiane 1981
Ami 8 Berline 1976
BX 1.9 TGD Break 198?
DS 23IE Pallas, 1973
Jumpy 1.9d 1998
Nu:
BX 1.6 TGI Break 1991
Acadiane 1981
2cv AZU 1958
2cv AZM 1969
2cv6 1982
2cv6 1983
Mehari 1972
Fiat Scudo EL

Profiel  
 
Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 819
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 16 december 2007 07:43 PM
  [ # 3 ]

meet nou eerst je laadspanning eens dan weet je al een stuk meer.. Wink

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 18 december 2007 12:40 AM
  [ # 4 ]

Precies: eerst meten of je dynamo laadt.

Procedure:
Met motor en alle verbruikers af de accuspanning meten.
Dat doe je met een voltmeter op de + en de - pool van de accu.
Dat mag gewoon zo’n 5 euro ding uit de graaibak van de gamma zijn. (die meter, niet de accu Smile  )
Dit zou zo tussen de 11,5 en de 12,5 volt moeten zijn.
Als dit veel lager is, dan laadt de dynamo niet bij, of je accu is naar de Here.

Dan met de motor en de lampen aan de spanning meten.
(VERSNELLING IN DE VRIJ ZETTEN!!!)
Dit zou 13,8 volt moeten zijn.
Is dit nog steeds het zelfde als met de motor af, ook bij een beetje gas geven, dan werkt je dynamo niet.
Is dit veel meer, dan is je spanningsregelaar stuk: pas op dat je accu niet overkookt!

Het komt voor dat de koolborstels net wel, net niet contakt maken als ze bijna op zijn.
Dan krijg je bovengenoemde effekten van welles/nietes laden.
Ook kan het zijn dat je regelaar bijna einde-levensduur is.
Koolborstels kun je los kopen, maar veel sneller en makkelijker is het om een komplete spanningsregelaar met borstels en al te kopen.
(Is dat bij oudere modellen ook zo, medeforummers?)
Het is even een gepeuter om de dynamo te verwijderen, maar ik vindt het veel makkelijker dan met de dynamo in de wagen.

Anekdote uit Den Oude Doosch: een Wegenwachter heeft me wel eens weer op weg geholpen door de spanningsregelaar een stukje los te draaien, en in de vrij gekomen ruimte een ringetje te steken.
Hierdoor pakten de koolborstels net op de rand van de ingelopen groef in de commutator van de dynamo!

Als ik hoor dat er een draadje los hangt bij je dynamo, dan is dat ook iets dat je even na zou moeten kijken.
De dynamo heeft twee aansluitingen:
# B+ : die gaat naar de accu, meestal via die dikke kabel die naar de startmotor loopt.
Check even of die goed vast zit. Pas wel op, want hier staat direct de plus van de accu op. Maak dus geen sluiting naar massa! (of je moet van vuurwerk houden Smile )

# aansluiting laadstroom indicator lampje.
Dat is een dun draadje dat , afhankelijk van het type dynamo, met een moertje of met een AMP schuiflipje op de dynamo zit.
Als dit draadje niet goed zit, dan laadt de dynamo niet.
Zie je wel het accu symbooltje oplichten op het dashboard als je het probleem hebt?

Verder kun je nog even kijken of de dynamosnaar goed gespanen is: je mag hem ongeveer een halve centimeter in kunnen drukken op het langste stuk.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
buzz66nl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 16-12-2007

Gepost: 18 december 2007 03:16 PM
  [ # 5 ]

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden, m.n. de laatste van Jan. Uitgebreid, duidelijk en een goede les voor de toekomst.
Gisteren reeds bij de lokale Citdealer de boel laten doormeten. Dynamo viel af en toe weg, zakte van 13.6 naar 10, ook de amps varieerden nogal. De auto laten draaien met alles aan wat er aan kon, en je zag de lampen duidelijk veranderen in sterkte, van hard naar zwak en andersom.
Daarom er een nieuwe dyn. in laten zetten. (de weg van de minste weerstand, ik weet het)
Voor dat geld koop je bijna een complete bx. En ik weet ook weer waarom ik eigenlijk nooit bij de merkdealer kom. We hadden van te voren een vast bedrag afgesproken, proberen ze daar bij het afrekenen toch zo’n 15€ bovenop te doen. En na controle bij thuiskomst bleek de beschermingskap niet te zijn teruggemonteerd, zou volgens de betreffende monteur niet passen. Enfin, weer terug, hoofdmonteur zet de kap er zo weer op, nix aan de hand, past precies.( Wel excuses en een citroenmok gekregen) Maar daar word ik toch zoooooo moe van.
Het probleem lijkt in ieder geval te zijn opgelost. Donderdagnacht vol goede moed en route.

Groet,
Bas

RIP:
Acadiane 1981
Ami 8 Berline 1976
BX 1.9 TGD Break 198?
DS 23IE Pallas, 1973
Jumpy 1.9d 1998
Nu:
BX 1.6 TGI Break 1991
Acadiane 1981
2cv AZU 1958
2cv AZM 1969
2cv6 1982
2cv6 1983
Mehari 1972
Fiat Scudo EL

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 18 december 2007 10:47 PM
  [ # 6 ]

Gewoon zelf doen de volgende keer, joh!

Met een setje sleutels en een paar schroevendraaiers kom je een heel eind.
Scheel heel veel geld, en als er wat is dan kunje hier goed op het forum terecht, heb ik al uit verschillende posts gemerkt. (zie oa het relaas over het vervangen van de distributie)

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
buzz66nl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 16-12-2007

Gepost: 19 december 2007 12:51 PM
  [ # 7 ]
JanvB schreef:

Gewoon zelf doen de volgende keer, joh!

Je hebt natuurlijk gelijk Jan, en in een ‘normaal’ geval zou ik het ook zelf proberen te doen. Maar door tijdgebrek moest ik het helaas deze keer door een ander laten doen. In ieder geval bedankt!

Groet,
Bas

RIP:
Acadiane 1981
Ami 8 Berline 1976
BX 1.9 TGD Break 198?
DS 23IE Pallas, 1973
Jumpy 1.9d 1998
Nu:
BX 1.6 TGI Break 1991
Acadiane 1981
2cv AZU 1958
2cv AZM 1969
2cv6 1982
2cv6 1983
Mehari 1972
Fiat Scudo EL

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook