EW schreef:abxsport schreef:Let alleen wel op welke maat banden getest is, ze testen vaak van die maten die je bijna nooit tegen komt…
Nee, ze testen juist veelgebruikte maten die door PSA niet worden toegepast (en waardoor de banden voor een auto van PSA ook een stuk duurder zijn)
De meest voorkomende maten zijn:
175 65 14
195 65 15
205 55 16
Niet echt PSA-gebonden dus, deze maten zitten ook onder veel PSA modellen..
Okee, die 175/65 14 had de ZX ook, maar de Xantia hadden die grappenmakers op 175/70 14 gezet.
De C5 staat weer op 205/65 15.
Ben het dus niet eens met jouw stelling
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Of probeer eens de Xsara: 185/65R14, 195/55R15, 205/45R16. Allemaal ongangbaar en dus duur.
De C4 berline/coupe klopt dan weer wel maar met de C5 II en C4(g)P zijn ze weer naar de exoten gegaan. Echt onbegrijpelijk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
C5 staat op 195 65 15, ten minste een deel.
185 65 15 komt ook redelijk vaak voor, Xantia’s hebben deze ook trouwens.
155 70 13 is een veel gebruikte maat bij de wat oudere kleine auto’s (ook PSA) en is in alle merken wel verkrijgbaar.
De trend in autoland is platte stuiterende banden, omdat iedereen zo graag grote lichtmetalen velgen wil.. Hierdoor worden er steeds bredere en lagere banden op de markt. In 16” is tegenwoordig heel veel te krijgen, ze zijn wel duur maja ze zijn ook een stuk complexer om te produceren. Zelfs de kleine auto’s staan op 16” en de mensen maar klagen over cup-vorming, bandenlawaai en stuiter-gedrag…
De maten die PSA gebruikt zijn niet heel erg afwijkend, dat ze bij de bandenboeren misschien niet op voorraad liggen heeft niets te maken met hoe vaak het voor komt. Minder voorraad is minder kosten.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ter illustratie: 195/65R15 bij Autobandenmarkt (dus geen voorraadkosten doorberekend) kost 79,50.
Een afwijkende maat van dezelfde band (Energy E3A) op dezelfde velg is fors duurder:
185/65R15 (Xantia) 95.20
195/55R15 (Xsara) 103.50
205/60R15 (C5 Exclusive, C5II) 99.60
Een zestieninch band is standaard inderdaad al duurder, 205/55R16 100.30 maar de verschillen bij afwijkende maten (215/55R16 voor de C4P en C5II bijvoorbeeld) gelijk weer groter.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:Ter illustratie: 195/65R15 bij Autobandenmarkt (dus geen voorraadkosten doorberekend) kost 79,50.
Een afwijkende maat van dezelfde band (Energy E3A) op dezelfde velg is fors duurder:
185/65R15 (Xantia) 95.20
195/55R15 (Xsara) 103.50
205/60R15 (C5 Exclusive, C5II) 99.60Een zestieninch band is standaard inderdaad al duurder, 205/55R16 100.30 maar de verschillen bij afwijkende maten (215/55R16 voor de C4P en C5II bijvoorbeeld) gelijk weer groter.
195 65 15 komt ook bij Citroën voor
Maar dr zit idd prijsverschil in al is autobandenmarkt nou niet een geweldige vergelijking, brutoprijzen vergelijken is beter. Daarnaast heeft autobandenmarkt wel degelijk voorraadkosten (alleen niet in NL) en zijn je bandjes ook nog niet gemonteerd…
Al ging t topic over winterbanden en had ik het over een test met bandenmaten die ik zelfs (bijna) nooit in mn handen heb gehad. Ik monteer toch regelmatig ong. 50 banden per werkdag… Dus vandaar dat ik het er even bij had gezet. Citroën heeft idd vaak wat andere maten, al zijn er ook veel standaardmaten. Denk dat ze Michelin proberen af te helpen van wat dead-stock ofzo, ze hebben nog steeds goede banden (letterlijk en figuurlijk).
Je kan lang over de afwijkende banden blijven praten, maar daardoor verandert er niks. Misschien moeten we collectief gaan klagen bij Citroën??
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Nou dat zal vrij zinloos zijn
Laten we het gewoon maar weer over de dubieuze en stompzinnige duitsche wetgeving met betrekking tot winterbanden gaan hebben.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Daar heb k ook nog wel een mening over: Gewoon setje winterbanden eronder als je naar Duitsland gaat! Kan een hoop gezeik voorkomen en in Nederland zijn ze ook zeer nuttig, al zijn er mensen die niet overtuigd willen worden .
Ik was zelf eerst ook zeer terughoudend mbt winterbanden, maar ik kreeg mn BX op winterbanden vorig jaar in n klein laagje sneeuw niet dwars. Toen was k pas overtuigd
dubieuze en stompzinnige duitsche wetgeving
Waarom is het een “dubieuze en stompzinnige duitsche wetgeving”?
Mijn ervaring to nu toe is dat men dergelijke dingen juist beter voor elkaar heeft dan hier in Nederland.
Xsara 1.9TD break, Saxo 1.0
HY’67(verkocht), 2cv (ook verkocht), Xsara Chrono (verkocht) en ZX 1.9TD break (na 370.000 km verkocht)
Burstner T620 en een 74erHY
http://i295.photobucket.com/albums/mm135/Henkhy/Motorhomecaste.jpg
Martijn de Ruijter schreef:eviltwin schreef:Als je een zacht oppervalk (loopvlak band bijvoorbeeld) op een grof oppervlak (ZOAB bijvoorbeeld) laat lopen en je vervolgens de druk op de band verhoogt, zou het dan kunnen dat het contactoppervlak ook groter wordt? Denk daar maar eens over na…..
Je haalt druk en last door elkaar, de druk op het contactvlak wordt in eerste instantie bepaald door de banddruk (bijv 2,5bar)
Hoewel ik niet zo’n zin had het hele verhaal te lezen sprong dit er wél even uit. “De druk op het contactvlak wordt in eerste instantie bepaald door de banddruk”. ?Que?
Je band staat op spanning (bijv 2,5bar nb dit is overdruk)
per wiel heb je een wiellast (bijv C5:
-voor, ongeveer 2x 500kg
-achter, 2x250kg)
de grootte van het contactoppervlak wordt voornamelijk bepaald door deze twee gegevens, de vorm hangt af van de stijfheid van het loopvlak
voor: 500kg = ~5000N
2,5bar = 250kPa = 0,25 *10^6 N/m^2
dwz dat het contactvlak 0,02m^2 is,
met 215 banden is dat dus ongeveeer 20cm x10cm
-neem je nu profielloze slicks dan zal dit contactvlak volledig op het wegdek staan en is de gemiddelde contactdruk ook 2,5bar
-neem je een normaal profiel dan wordt de lokale druk iets hoger omdat de groeven niks kunnen dragen, met bijv 20% groeven wordt de contactdruk 31,25bar
-neem je een open profiel dan wordt de gemiddelde lokale druk nog hoger.
-voor alle drie de gevallen geldt dat er over het contactvlak een verloop is van de druk, van voor naar achter en van links naar rechts.
-Het zijn juist deze verschillen die het gedrag op de limiet van een brede band anders maken dan een smalle band.
Ik heb dit alles niet geschreven voor diegenen die zich niet interesseren voor de techniek achter banden, maar een flink gedeelte daarvan bezondigt zich wel aan het herhalen van algemeenheden, platitudes en misvattingen over die techniek. Meestal ingegeven door onwetendheid en een absoluut vertrouwen in de marketing van Bandenboeren.
Temperatuur wordt mijns inziens ook vaak buiten beschouwing gelaten, dit is toch een heel belangrijke factor op het gebied van banden.
Het is zeker van belang maar op een complexere manier dan de bandenboeren je willen doen geloven (“onder x graden heb je sneeuwbanden nodig” zo werkt het dus niet. het gaat om de Temperatuur van de banden, niet de buitentemp. Is de temperatuur van het asfalt van belang? Niet echt voor de eigenschappen van het asfalt zelf, maar we hebben afhankelijk van de temperatuur wel te maken met condensatie en rijpvorming.
Ik stel voor dat je naar de Top Gear aflevering kijkt waarin de Hamster moeite heeft om hard genoeg te rijden met een F1 auto om de banden en remmen warm genoeg te houden.
De formules die gepubliceerd worden zijn vaak ook al lang achterhaald, de wereld van de theorie.
Typisch voorbeeld van een praktijkmens die de theorie niet snapt, dan is het makkelijk om die af te doen met “de praktijk is toch anders”. Dat is zo vermoeiend…
De echte praktijk is toch dat auto’s, banden en veiligheidssystemen ontwikkeld worden met deze theoriën, dat de simulaties op basis hiervan getoetst worden aan de werkelijkheid (meetwaarden) en dat een echt wetenschappelijke theorie via peer-review gecontroleerd wordt, terwijl de praktijk vol zit met bakerpraatjes, mythes en bad-practices.
Een van de twee artikel die ik quotte ging nadrukkelijk over meetwaarden op echte banden in de echte werkelijkheid.
Het is wel duidelijk dat eviltwin niet op winterbanden wil rijden vanwege de marketing praatjes. We zien m wel langs de kant staan als t straks gaat sneeuwen, met zn c5je in de greppel.
Lekker volk, die abx-rijders, ik zet mijn C5 op “zomer"bandjes wel in de hoge stand en rijdt over je tupperware doosjes heen, sneeuw of geen sneeuw. Zodra je dus een argument niet begrijpt wens je mensen persoonlijk letsel toe? Besef je wel wat je schrijft??
Besef je ook dat je zonder ABS en ESP met je sneeuwbanden nog steeds aanzienlijk slechter af bent dan ik, onder álle omstandigheden :
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Pffff
Pfff wat een lange en moeilijke discussie is dit geworden. Ben bijna bang om te zeggen dat ik gewoon blij ben met de wintersslofjes onder de beide Citroens. Zowel gewoon in Nederland als in de Heimat.
Xsara 1.9TD break, Saxo 1.0
HY’67(verkocht), 2cv (ook verkocht), Xsara Chrono (verkocht) en ZX 1.9TD break (na 370.000 km verkocht)
Burstner T620 en een 74erHY
http://i295.photobucket.com/albums/mm135/Henkhy/Motorhomecaste.jpg
eviltwin schreef:Temperatuur wordt mijns inziens ook vaak buiten beschouwing gelaten, dit is toch een heel belangrijke factor op het gebied van banden.
Het is zeker van belang maar op een complexere manier dan de bandenboeren je willen doen geloven (“onder x graden heb je sneeuwbanden nodig” zo werkt het dus niet. het gaat om de Temperatuur van de banden, niet de buitentemp. Is de temperatuur van het asfalt van belang? Niet echt voor de eigenschappen van het asfalt zelf, maar we hebben afhankelijk van de temperatuur wel te maken met condensatie en rijpvorming.
De formules die gepubliceerd worden zijn vaak ook al lang achterhaald, de wereld van de theorie.
Typisch voorbeeld van een praktijkmens die de theorie niet snapt, dan is het makkelijk om die af te doen met “de praktijk is toch anders”. Dat is zo vermoeiend…
De echte praktijk is toch dat auto’s, banden en veiligheidssystemen ontwikkeld worden met deze theoriën, dat de simulaties op basis hiervan getoetst worden aan de werkelijkheid (meetwaarden) en dat een echt wetenschappelijke theorie via peer-review gecontroleerd wordt, terwijl de praktijk vol zit met bakerpraatjes, mythes en bad-practices.
Een van de twee artikel die ik quotte ging nadrukkelijk over meetwaarden op echte banden in de echte werkelijkheid.
Het is wel duidelijk dat eviltwin niet op winterbanden wil rijden vanwege de marketing praatjes. We zien m wel langs de kant staan als t straks gaat sneeuwen, met zn c5je in de greppel.
Lekker volk, die abx-rijders, ik zet mijn C5 op “zomer"bandjes wel in de hoge stand en rijdt over je tupperware doosjes heen, sneeuw of geen sneeuw. Zodra je dus een argument niet begrijpt wens je mensen persoonlijk letsel toe? Besef je wel wat je schrijft??
Besef je ook dat je zonder ABS en ESP met je sneeuwbanden nog steeds aanzienlijk slechter af bent dan ik, onder álle omstandigheden :
Dat over de temperatuur bedoelde ik hetzelfde.
Met de praktijk bedoel ik dat je niet alles kan voorspellen, al is het alleen maar vanwege de verschillende soorten wegdek.
Als laatste wil ik eigenlijk niemand iets persoonlijks toewensen kwam er iets anders uit dan ik bedoeld had.
Als allerlaatste kun je zonder ABS harder remmen en daardoor eerder stil staan dan met ABS, dat is bewezen
abxsport schreef:
Als allerlaatste kun je zonder ABS harder remmen en daardoor eerder stil staan dan met ABS, dat is bewezen
maar het aantal mensen dat dat kan is op de hele wereld misschien net te tellen op de vingers van twee handen…
abxsport schreef:
Als allerlaatste kun je zonder ABS harder remmen en daardoor eerder stil staan dan met ABS, dat is bewezen
dat is bewezen onzin, met ABS zit je continue op maximale grip, terwijl je zonder ABS per definitie op een lager punt in de curve aan het remmen bent. Blokkeert te boel dat zak je nog verder weg, zoals je in een van die artikelen had kunnen zien, daarin stond een soortgelijke figuur:
Zelfs de alleerbeste coureur zal nooit exact “tegen blokkeren aan” kunnen remmen, simpelweg omdat hij geen vier voeten en vier rempedalen heeft om het per wiel afzonderlijk te kunnen regelen.
Mét ABS kun je dus vrijwel permanent op die piekwaarde remmen, terwijl je zonder als snel afzakt naar de lagere 35%-100% slip waarde (blokkeren) of omdat je te weinig remkracht uitoefent en in het eerste opgaande gedeelte zit (hier tussen 0-15% slip).
Op het moment dat je blokkeert volg je bovendien een andere, lagere curve voordat het wiel weer volledig meedraait.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Leuke discussie hoor, maar in de praktijk van alle dag sta je meer stil dan dat je rijdt. Hoe vaak hebben de leden op dit forum de maximale remkracht nauw daadwerkelijk gebruikt op de openbare weg. Met anticiperend autorijden ben je veiliger bezig dan met het maximale uit je banden, remmen etc te halen. Leuk op het circuit asociaal op de openbarre weg. ABS zit er op omdat de gemiddelde automobilist niet eens fatsoenlijk kan remmen. Zelfde met de banden. Hoe vaak controleren ze de spanning? Overstuur, onderstuur nooit van gehoord.
+platzak+