9 van de 10
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 Volgende > 
   
Winterbanden Duitsland
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 17 december 2007 03:29 PM
  [ # 121 ]
eviltwin schreef:
Martijn de Ruijter schreef:
eviltwin schreef:

Als je een zacht oppervalk (loopvlak band bijvoorbeeld) op een grof oppervlak (ZOAB bijvoorbeeld) laat lopen en je vervolgens de druk op de band verhoogt, zou het dan kunnen dat het contactoppervlak ook groter wordt? Denk daar maar eens over na…..

Je haalt druk en last door elkaar, de druk op het contactvlak wordt in eerste instantie bepaald door de banddruk (bijv 2,5bar)

 

Hoewel ik niet zo’n zin had het hele verhaal te lezen sprong dit er wél even uit. “De druk op het contactvlak wordt in eerste instantie bepaald door de banddruk”.  ?Que?  Rolling Eyes

 

Je band staat op spanning (bijv 2,5bar nb dit is overdruk)
per wiel heb je een wiellast (bijv C5:
-voor, ongeveer 2x 500kg
-achter, 2x250kg)
de grootte van het contactoppervlak wordt voornamelijk bepaald door deze twee gegevens, de vorm hangt af van de stijfheid van het loopvlak

 

Volgens mij wordt de druk op het contactvlak gewoon bepaald door het gewicht dat de band draagt op dat moment…

Gr Martijn

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 17 december 2007 03:32 PM
  [ # 122 ]
eviltwin schreef:

Ik dank u voor uw aandacht, college over Wink

Waarvoor dank, ik heb alles aandachtig doorgenomen.

Toch ben ik niet overtuigd Very Happy

De kern van je relaas blijft dat je niet alle praatjes van de bandenboeren moet geloven. Nou, dat doe ik ook niet. Het enige wat ik heb is mij eigen ervaring: meer lawaai, hoger verbuik, meer grip (onder alle omstandigheden). Ik neem aan dat hier meer slijtage tegenover staat, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet het type ben dat iedere maand met een schijfmaat mijn profiel bijhou Wink

Voor mij is ‘s winters rijden op zomerbanden geen optie. Ik heb dit jaar al zeker 10 verschillende dagen in serieuze sneew tussen ander verkeer gereden, dan wil je niet de enige zijn op zomerbanden. Ik heb wel het gevoel dat iedereen zijn eigen manier van rijden zit te verdedigen waardoor we niet veel verder komen. Van enige nuance is geen sprake Neutral

Zijn er nergens grafiekjes met remweg als functie van verschillende weersomstandigheden op zomer en winterbanen? Daar draait het toch allemaal om? De invloed van alle deelfactoren zoals wrijvingscoefficienten, drukken en interlocking zijn interessant, maar niet het doel…

Zelf denk ik dat wanneer ik terug ben in NL mijn winterbanden wel ga oprijden maar geen nieuwe zal kopen. Gelukkig heb ik nog wel een paar jaartjes om ervoer na te denken Wink

DigiDaan schreef:

Laten we het gewoon maar weer over de dubieuze en stompzinnige duitsche wetgeving met betrekking tot winterbanden gaan hebben.

Vind je dezelfde wetgeving in Oostenrijk ook nutteloos? Word je daar ook boos al je een skipiste niet op mag omdat je geen sneeukettingen bij je hebt? In delen van Duitsland is het weer hetzelfde als in Nederland, maar in veel delen is de zomeruitristing van een auto soms niet afdoende. Dan kan je je auto aan de kant zetten of een boete riskeren. Ik vind het logisch dat daar wetgeving voor is. En wanneer je op een veilige manier aan het verkeer deelneemt zal je nergens problemen mee hebben.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 17 december 2007 03:34 PM
  [ # 123 ]
Ree schreef:

Word je daar ook boos al je een skipiste niet op mag omdat je geen sneeukettingen bij je hebt?

WOW, auto’s op de skipiste….

 

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 17 december 2007 03:36 PM
  [ # 124 ]
Martijn de Ruijter schreef:

Volgens mij wordt de druk op het contactvlak gewoon bepaald door het gewicht dat de band draagt op dat moment…

Druk is kracht gedeeld door oppervlak. Als je je band hard oppompt wordt het dragende oppvervalk kleiner dus gaat de druk omhoog.

De druk in de band is per definitie ongeveer gelijk aan de druk op de weg. Hogere bandenspanning, hogere druk op de weg. Ware het niet dat het karkas van de band ook wat druk draagt…

De kracht blijft hetzelfde. Die is gelijk aan het gewicht wat de band draagt maal de zwaartekracht.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 17 december 2007 03:37 PM
  [ # 125 ]
Rene van Maren schreef:

WOW, auto’s op de skipiste….

Very Happy

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
ikke50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 24-06-2007

Gepost: 17 december 2007 03:37 PM
  [ # 126 ]

Gisteren in Bonn de kerstmarkt bezocht. Heb het toch maar geriskeerd op de gewone banden.
En we zijn weer heel en zonder boetes thuisgeraakt.

Effe voor de duidelijk, als ik verder in Duitsland zou rijden naar skigebieden en dergelijke zou ik over de aanschaf van winterbanden ook niet getwijfeld hebben.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 17 december 2007 03:53 PM
  [ # 127 ]

winterbanden kosten je nauwelijks geld! waarom dan geld besparen en betalen met mischien wel je leven? of het leven van een ander!  Rolling Eyes

Ik vind het goed dat ze in duitsland het hebben verplicht!

Over de druk van de banden ben ik het helemaal eens! smallere band betekend meer druk… en dus beter contact met de weg… Een bredere band zorgt voor minder druk en dus meer weestand in bochten (waardoor je meer grip hebt) en meer weerstand met optrekken wat dus spinnen “voorkomt”

In de winter wil je meer contact met de weg ivm gladheid en sneeuw! Daarom kies je verstandig voor een smalle band.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 17 december 2007 03:56 PM
  [ # 128 ]
+platzak+ schreef:

Leuke discussie hoor, maar in de praktijk van alle dag sta je meer stil dan dat je rijdt. Hoe vaak hebben de leden op dit forum de maximale remkracht nauw daadwerkelijk gebruikt op de openbare weg.

Heel vaak, simpel voorbeeld, ik reed in de stad met een CX GTi (geen ABS) max snelheid ter plekke 50km/h. (ik reed waarschijnlijk ~45)

Via een de glazen pui zie ik twee brommertjes van rechts uit een steegje komen (maar de weg waarop ik reed was voorrang, zij hadden haaien tanden)

Ik ging vol in de ankers, en stond -ik kon het nameten- in een dikke 7m stil, inclusief reactietijd!. Net genoeg om ze niet te raken, maar van schrik vielen ze wel om, gelukkig niet op mijn motorkap, maar naar de grond. Op dat moment bleek dat ze knetterstoned waren. Geen schade, geen politie, geen probleem.

Waren die kinderkopjes langs de gracht gladder geweest door nattigheid dan was mij dit zonder ABS nooit gelukt. Meet winterbanden had ik ook pas 1m later stilgestaan, precies bovenop die brommertjes dus Wink

Inmiddels geldt daar overigens een max van 30km/h.

HP Cits opgelet: uit metingen aan vrachtwagen blijkt ook dat autó‘s met luchtvering, op slecht wegdek veel beter remmen dan auto’s met stalen vering (20% beter)

Zijn er nergens grafiekjes met remweg als functie van verschillende weersomstandigheden op zomer en winterbanen?

Die zijn er zeker, ik meen dat ik een pdf link naar autobild had gepost, in een sneeuwbandentest werd ook een “zomer"band meegenomen en een “All-season” band.

Op nat, op droog, ook bij lage temperatuur was de “zomer"band superieur aan de sneeuwbanden, alleen op sneeuw moest hij het afleggen. maar realiseer je wel dat ook de sneeuwbanden op sneeuw vanuit 50km/h een remweg hadden van ~30m. Dat is dus sowieso niet te vergelijken met de 8 à 9m die met een “zomer"band mogelijk is onder normale omstandigheden.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 17 december 2007 04:00 PM
  [ # 129 ]

winterbanden kosten je nauwelijks geld! waarom dan geld besparen en betalen met mischien wel je leven? of het leven van een ander!

Als je de discussie gevolgd hebt, dan is dat juist de vraag.
Het tegendeel is misschien wel waar. Winterbanden zijn in de meeste omstandigheden wellicht gevaarlijker.

In de winter wil je meer contact met de weg ivm gladheid en sneeuw! Daarom kies je verstandig voor een smalle band.

De breedte van de band is niet van invloed op het contactoppervlak van de band.

Jeroen

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 17 december 2007 04:01 PM
  [ # 130 ]
Menno. schreef:
McDean schreef:

winterbanden kosten je nauwelijks geld! waarom dan geld besparen en betalen met mischien wel je leven? of het leven van een ander!  Rolling Eyes

Volgens mij kun je beter even goed lezen wat sommige schrijven , winterbanden zijn niet altijd beter !!
Dus blijf jij a.u.b ver uit de buurt als het een keer flink regent , dan knal je iig niet boven op mij Laughing


Wink

Niet altijd maar met het huidige weer nooit slechter dan een zomerband? (lees zelden)

Met regen kan ik het me voorstellen want een goede zomerband heeft een goede afwatering en dus meer rubber dat contact maakt met de weg. Maar zoals laatst stonden de straten zowat blank Shocked  Dan is dat extra profiel in die winterband ideaal Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 17 december 2007 04:02 PM
  [ # 131 ]

Ging het niet meer over Duitsland?

Ik stel een slotje voor1

 

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 17 december 2007 04:06 PM
  [ # 132 ]
Rene van Maren schreef:

Ging het niet meer over Duitsland?

Ik stel een slotje voor1

Strikt genomen juist. Maar ik zou het jammer vinden als deze discussie afgebroken zou worden.
Misschien een ander draadje van maken met een juiste titel?
Suggestie: (on)waarheden mbt winterbanden.

Jeroen

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 17 december 2007 04:07 PM
  [ # 133 ]

Re: Winterbanden Duitsland

ikke50 schreef:

Hey iedereen

Weet er iemand hoe het juist zit met de wetgeving rond winterbanden in Duitsland? Sommige sites zeggen dat dit alleen voor de in Duitsland geregistreerde voertuigen geldt en andere sites zeggen dan weer voor iedereen en dat er niet expliciet vermeld wordt dat er winterbanden moeten zijn, maar dat je auto wel moet aangepast aan de weersomstandigheden.
Hoe zit het nu juist? Want ik geraak uit het internet niet echt wijs.

Het Topic zou hier over moeten gaan.

Laten we nu eens stoppen over het nut van de banden enzo….allemaal leuke formules, maar waar het om gaat is “wat doet de duitse wetgever”

DAAR over verder!

 

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 december 2007 04:08 PM
  [ # 134 ]
Ree schreef:
DigiDaan schreef:

Laten we het gewoon maar weer over de dubieuze en stompzinnige duitsche wetgeving met betrekking tot winterbanden gaan hebben.

Vind je dezelfde wetgeving in Oostenrijk ook nutteloos? Word je daar ook boos al je een skipiste niet op mag omdat je geen sneeukettingen bij je hebt? In delen van Duitsland is het weer hetzelfde als in Nederland, maar in veel delen is de zomeruitristing van een auto soms niet afdoende. Dan kan je je auto aan de kant zetten of een boete riskeren. Ik vind het logisch dat daar wetgeving voor is. En wanneer je op een veilige manier aan het verkeer deelneemt zal je nergens problemen mee hebben.

Groet,

Ree

Ik heb winterbanden gemonteerd en sneeuwkettingen klaar liggen in de berging. Die zaten bij de auto toen ik hem kocht. In het hypothetische geval dat ik zou willen wintersporten en daarvoor met de auto een Oostenrijkse piste zou willen betreden (lijkt me wel lachen Very Happy) ben ik dus weldegelijk voorbereid. Ik wil ook niet betwisten dat winterbanden onder de genoemde winterse omstandigheden hun nut bewijzen.

Echter, ze voor het hele land verplicht te stellen terwijl de omstandigheden niet in het hele land gelijk zijn vind ik incorrect. Ik moet met enige regelmaat naar Keulen of meer noordwaarts richting Hannover. Het feit dat ik nu de winterbanden als niet noodzakelijke maar wel verplichte aanpassing aan de ‘winterse omstandigheden’ dien te gebruiken vind ik persoonlijk onzinnig. Tel daarbij op dat de naleving van deze wetgeving aan het oordeel van de lokale Polizist overgelaten wordt (is die wel helemaal onbevooroordeeld als het om ‘Gelbe Platten’ gaat?) en dat ook al de verzekeraars zich ermee bemoeien voor wat betreft de schuldvraag.. Dat vind ik stompzinnig. Het komt op mij allemaal een beetje over als een niet gestaafde wetgeving.

Overigens ben ik als nederlander gewoon verzekerd bij schade in het buitenland. Ook in duitsland met zomerbanden onder ‘winterse omstandigheden’. In nederland kennen we godzijdank de verplichting (nog) niet - hopelijk blijft dat ook zo.

Dit staat echt nog los van het feit dat ik van mening ben dat er veel onware informatie over het functioneren van winterbanden wordt verspreid door de media, overheid en bandenfabrikanten en sinds kort ook leasemaatschappijen. Maar daar is al meer dan voldoende over gesproken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 17 december 2007 04:09 PM
  [ # 135 ]

hele topic gelezen en feiten op pagina 5 dus ook… mijn exucces…

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
 
9 van de 10
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook