1 van de 2
 1 2 Volgende > 

GC4P 2.0 HDI automaat: Storing Versnellingsbak
Casey
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 167

Gepost: 17 december 2007 07:02 PM

Ik heb mijn Picassoke nu 4 weken (4000 km) en heb nog geen dag weg kunnen rijden zonder een kortstondige ‘storing versnellingsbak’ melding op het display. Maar… de bak werkt volgens mij prima; alleen kan ik dan tijdelijk niet de cruise control gebruiken. Als ik het snel weg wil hebben volstaat ff stilstaan, motor uit en weer aanzetten.
Ik heb het probleem gemeld bij de dealer bij de 2500 km beurt en deze ‘heeft het verholpen’. Inderdaad, die dag was het weg, maar de dag erna kwam de boodschap gewoon weer…

Ben ik de enige met dit probleem? Moet ik me zorgen gaan maken? Of beter: moet KBC Autolease zich zorgen gaan maken?

Van 17/11/07 tot 31/12/09: C4 Picasso 7pl, Diesel FAP 138 pk, Automaat,
Exclusive, Pack Techno, Navidrive,
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken

Profiel  

ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1093

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 17 december 2007 08:33 PM
  [ # 1 ]

Jij zou je geen zorgen hoeven maken met net een nieuwe auto. Direkt terug naar de garage en laat de dealer het uitzoeken! Ik zou al lang zijn gegaan op de dag nadat het “verholpen was”. Waarom wacht je eigenlijk “zo lang”?

Profiel  

The Hans Identity
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 473

Gepost: 17 december 2007 09:10 PM
  [ # 2 ]

lezen, hij is al geweest Smile kennelijk kon de dealer het niet in 1x oplossen, daarna heeft het wel lang geduurd, maarja, als je niet echt een probleem bemerkt ga je niet zo snel Very Happy (ervaring :X)

Profiel  

bert-w
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126

- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Gepost: 17 december 2007 10:23 PM
  [ # 3 ]

Met ruim 7000 km op de teller heb ik deze melding nog maar één keer gehad. Ik reed op dat moment achteruit op een parkeerplaats en kon na deze melding niet meer naar de D stand. Contact uitgezet weer gestart en geen melding of probleem meer.
Wel nu een paar keer gehad dat bij accelereren de bak in zijn twee blijft, moet flipperen om op te schakelen. Geen melding in logboek, dus alleen mondeling doorgegeven aan garage, dus nog niet naar laten kijken. Wacht hier wel mee tot grote beurt.
Misschien tegen die software update.

Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 18 december 2007 02:38 PM
  [ # 4 ]
The Hans Identity schreef:

lezen, hij is al geweest Smile kennelijk kon de dealer het niet in 1x oplossen, daarna heeft het wel lang geduurd, maarja, als je niet echt een probleem bemerkt ga je niet zo snel Very Happy (ervaring :X)

@ The Hans Identity
Ik heb idd gelezen. Met 2500km is Casey bij de garage geweest. Vanaf de dag erop dezelfde melding. Nu inmiddels 4000km en er staat niet bij dat er weer een bezoek aan de garage was gemaakt.
Dus: lees ik het verkeerd of weet je meer???

Profiel  

The Hans Identity
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 473

Gepost: 18 december 2007 02:50 PM
  [ # 5 ]

je hebt gedeeltelijk gelijk natuurlijk, lastige ervan is, is als je eenmaal geweest bent je niet zomaar weer gaat als ze het niet direct opgelost hebben, tenminste, in mijn geval, maar je hebt gelijk, het 2e gedeelte van zijn post geeft aan dat het wat lang duurt

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 18 december 2007 03:05 PM
  [ # 6 ]

Het is natuurlijk een persoonlijke keuze; hoe snel je naar de dealer gaat. Bij dingen die een enkele keer voorkomen en/of bij de garage niet direkt aan te wijzen zijn, ben ik ook meer terughoudend. Maar als er overduidelijk een melding is op het scherm (lees dus ook in logboek) dan moet het gelijk worden verholpen naar mijn mening.

Profiel  

Casey
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 18 december 2007 03:36 PM
  [ # 7 ]

Tja, je hebt natuurlijk gelijk dat je met zo’n melding niet te lang moet blijven rondrijden. Maar omdat er verder weinig aan de hand lijkt te zijn, is het m.i. ook geen urgent probleem. En als dan ‘ff bij de dealer langs gaan’ betekent: tijd vinden, eind omrijden, wachten etc. etc. dan… word je wellicht iets te gemakkelijk! Komt bij dat de auto (foutje van de lease mij) in Hasselt is afgeleverd en de dealer in Brussel niet echt enthousiast was toen ik de eerste keer langskwam…
Zal het binnenkort toch maar eens in Zellik gaan proberen!

Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 18 december 2007 07:44 PM
  [ # 8 ]

Dat is dan natuurlijk duidelijk. In jouw geval zou ik ook niet zo erom springen om te moeten omrijden.

Van de andere kant (keep in mind: ik heb geen ervaring met lease auto’s), kun je niet bij iedere dealer terecht voor reparaties en dergelijke?

Profiel  

Casey
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 19 december 2007 11:58 AM
  [ # 9 ]

Thnx Leo,

Maar langsgaan in Enschede is niet echt een optie als je van maandag tot vrijdag in Brussel zit…

Maar: aangespoord door jullie bezorgdheid heb ik gister toch maar de Citroën agent in Zellik gebeld. De beste man wist gelijk waar ik het over had, riep onmiddelijk ‘software update’ en ‘kom morgen maar ff langs, we brengen je wel even naar je werk…’.

Dus vanmorgen wagen weggebracht, en keurig voor de deur van bedrijf afgezet!
Da’s pas service!

Ik zal a.s.a.p. laten weten wat het resultaat van een en ander is!

Overigens: blijkbaar kent Citroën België verschil tussen ‘agenten’ en ‘concessiehouders’. De laatste hebben een streepje voor en komen eerst op de website Wink. Kennen we dat in Nederland ook?

Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken

Profiel  

Casey
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 20 december 2007 05:24 PM
  [ # 10 ]

As promised:
Gister is de GC4P in de garage geweest. Dealer heeft diagnose getrokken en kwam op een specifieke foutcode. Alleen stemt het gedrag (geen probleem met schakelen) niet overeen met de beschrijving van de fout (haperende klep in de xxx). Terwijl er wel de laatste versie van de software in bleek te zitten…
Hij heeft dit gemeld bij Citroën. En nu is het nog ff wachten op hun reactie.

Wordt vervolgd.

Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken

Profiel  

Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563

Gepost: 21 december 2007 09:29 AM
  [ # 11 ]

@LP: niet idere “storing versnellingsbak” heeft dezelfde oorzaak. De melding is een standaard zin naar de klant toe. Er zijn diverse verschillende storingscodes die deze storing (melding) kunnen veroorzaken.
Dus het is een beetje kort door de bocht om te verklaren dat jouw oplossing ook hier van toepassing is.
Bovendien weet iedere dealer wel als er een specifiek probleem is met een dergelijk onderdeel.  Wink

Profiel  

bert-w
> 100 berichten
RankRank

- C3 e-HDI
- C3 Aircross
Gepost: 08 januari 2008 02:49 PM
  [ # 12 ]

Ik krijg nu de melding “storing versnellingsbak” bijna dagelijks.
Vanuit de achteruit niet meer in Drive te krijgen. Na een keer opnieuw starten is de melding verdwenen en wel weer in Drive te krijgen maar heb het ook gehad dat pas na drie startpogingen het weer lukte. Ook gehad dat na achteruit parkeren de versnellingsbak niet meer in de P-stand wil. Je kan de auto dan ook niet laten staan want de service melding blijft branden en piepen om aandacht.
Daar ik bang ben dat de bak definitief gaat weigeren en ik niet meer weg kom, de auto maar naar de dealer gebracht om een en ander te laten controleren.
Zodra ik wat meer weet zal ik dit melden.

Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine

Profiel  

Casey
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 18 januari 2008 12:42 PM
  [ # 13 ]

The story (of beter “storing”...) continues!
Gister is dan eindelijk bij mij de nieuwe ‘module’ voor de versnellingsbak geinstalleerd. Volgens de garage zou het probleem nu verholpen moeten zijn. Omdat het fenomeen zich bij mij alleen ‘s morgens vroeg voordoet (en het lijkt wel ook met de - lage - buitentemperatuur te maken te hebben) kan ik nog niet met zekerheid zeggen dat de melding ‘storing versnellingsbak’ weg is.
Wel heb ik er een nieuw probleem bij: ik kan niet meer flipperen in Drive!  Evil or Very Mad Voorheen kon ik ook als de bak in D staat op- en terugschakelen met de flippers. Die doen het nu dus niet meer! De flippers doen het nu alleen als ik de bak in M(anual) zet…

Leo: hoe is dat bij jou, nadat je die nieuwe module gekregen hebt?

Of is dit een feature die in de garage aan- of af te zetten is?

Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 18 januari 2008 02:34 PM
  [ # 14 ]

Wel apart om te zien dat ze zo’n generieke storing in een aantal series dan kennelijk niet opvolgen met een terugroepactie?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

bert-w
> 100 berichten
RankRank

- C3 e-HDI
- C3 Aircross
Gepost: 18 januari 2008 02:49 PM
  [ # 15 ]

Mijn auto is een week bij de garage geweest. Daar is gekeken naar de electronica van de versnellingsselector op het stuur en toen dat niet de oplossing bleek is de module van de aut.versnellingsbak vervangen.
Uitgebreid getest door de garage en storing leek weg. Na een paar dagen zelf in de auto te hebben gereden toch weer opnieuw 2x een melding gekregen maar kon nu wel selecteren wat de bedoeling was (bijv. van Reverse in Drive) zonder eerst contact te moeten uitzetten.
Garage heeft inmiddels verzocht op de auto opnieuw ter controle te brengen en dat ga ik maar weer doen.
Wordt vervolgd.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook