Je zou zeggen, met deze temperaturen is koelvloeistof niet een van de eerste vereisten, maar toch even een probleemmelding.
Ben sinds een paar weken een aantal keer bij de dealer geweest ivm het lage koelvloeistofniveau. In eerste instantie dacht ik dat het lag aan de harde plastic staaf die vanaf de witte bol waar je het niveau kunt zien langs de radiateur naar de onderste slang loopt, daar was ie een beetje vochtig. Keurig vervangen na een paar dagen, kijk ik ruim een week later weer of het allemaal een beetje op niveau blijft, weer heel de bol leeg. Vanmiddag bij de dealer geweest en nu blijkt er bij een hele serie volgens de dealer een verkeerde koppakking te zijn gemonteerd. Het gat waarlangs de koelvloeistof hoort te lopen schjint te groot te zijn waardoor er nu koelvloeistof in de motor belandt. Ze konden al zien aan het chassisnr. dat mij auto waarschijnlijk een van de gelukkige is en volgende week wordt dus de koppakking vervangen. Ik weet niet of meer mensen hier al last van hebben, anders lijkt het me raadzaam om het eens te controleren, ik heb mijn auto in mei ontvangen dus de produktie zal ergens in febr/maart/april zijn geweest.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5745.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Bedankt voor de tip, Harry.
Weet je toevallig of dit alleen geldt voor de 2.0 16V of ook voor anderen motoren?
Succes met de reparatie. Hopelijk krijgt het geen staartje…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8956.jpg)
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
tilanus schreef:Bedankt voor de tip, Harry.
Weet je toevallig of dit alleen geldt voor de 2.0 16V of ook voor anderen motoren?
![]()
Succes met de reparatie. Hopelijk krijgt het geen staartje…
ja, hoop ik ook voor hem dat het geen staartje krijgt , ik heb toch al eens gehoord via via (‘k weet niet of het klopt), dat een lekkende koppakking de motor ernstige schade kan toebrengen, het zou iets te maken hebben met water in de olie die dan veel slechter smeert of zoiets dacht ik te herinneren, ik zou er toch niet gerust in zijn.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Water en olie gaat idd niet goed samen. Ondanks dat velen denken “water en olie mengen niet”. Dit gebeurt wel degelijk. Olie is namelijk hydroscopisch en dat wil zeggen neemt water op. Dus hierdoor veranderd de viscositeit van olie en dus ook de smeereigenschappen, met alle gevolgen van dien. Ik meen overigens dat een ander gevolg is dat de zuurgraad veranderd maar scheinkunde was nooit mijn sterkste vak…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8956.jpg)
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
ice96 schreef:Water en olie gaat idd niet goed samen. Ondanks dat velen denken “water en olie mengen niet”. Dit gebeurt wel degelijk. Olie is namelijk hydroscopisch en dat wil zeggen neemt water op. Dus hierdoor veranderd de viscositeit van olie en dus ook de smeereigenschappen, met alle gevolgen van dien. Ik meen overigens dat een ander gevolg is dat de zuurgraad veranderd maar scheinkunde was nooit mijn sterkste vak…
Ik ben laborant en kan je zeggen dat als water bij olie komt de zuurtegraad (pH) niet erg veel zal veranderen als het om zuiver water gaat, gedemineraliseerd water dus. Nu, koelvloeistof is niet puur water, er zit nog wel wat in, wat de zuurtegraad kan aanpassen, maar op een motor denk ik niet dat dat van invloed zal zijn, tenzij koelvloeistof een of ander (sterk) zuur of (sterke) base bevat.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Volgens mij is motorolie niet hydroscopisch, maar er vormt een emulsie. Vergelijkbaar met mayonaise. Wat wel gebeurt is de wijziging van smeereigenschappen en de kans op roesten. Als de motor goed warm is zal het teveel aan water via de carterontluchting naar buiten gaan. Water komt trouwens zonder lekke koppakking ook in de motor, tijdens de verbranding komt een gedeelte van het gevormde water langs de zuigerveren. Vandaar de witte smurrie bij de vuldop van de olie, als je korte stukken met de auto rijdt.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Zal morgen eens controleren, mijn Francaise is namelijk van dezelfde bouwmaand.
Heb tot nu toe niets gemerkt, ook bij de eerste grote beurt is er niets gemeld.
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Goeiedag, da’s niet mis voor zo’n nieuwe auto. Geen terugroepaktie oid ?
Ik kan me voorstellen dat sommig eigenaren hun motor in de soep gaan draaien, en dan wat ??
Dat is wat mij nu ook een beetje bevreemd, de monteur maakte zich er niet echt druk om en ik heb de afspraak voor een nieuwe koppakking pas over 2 weken, maar nav al deze onheilspellende berichten ga ik toch maar even terugbellen. Ik weet niet of het alleen om het 2 liter blok gaat, hij zei dat het ging om een hele produktie serie. De monteur zei dat het niet kwaad kon, maar waar blijft al die koelvloeistof als in 2 weken die bol leeg is, onder de auto ligt het niet, en witte rook komt er niet uit, dus je zou zeggen dat het niet het blok in loopt. Overigens met de dop eraf gaat de koelvloeistof niet borrelen en hij ziet er nog gewoon zuiver uit. Ik heb natuurlijk nog wel een hele tijd garantie, maar wat als ie over 3 jaar ineens olie gaat zuipen of weet ik wat, dan heb ik natuurlijk geen verhaal meer.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8956.jpg)
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
hkonin02 schreef:Volgens mij is motorolie niet hydroscopisch, maar er vormt een emulsie. Vergelijkbaar met mayonaise. Wat wel gebeurt is de wijziging van smeereigenschappen en de kans op roesten. Als de motor goed warm is zal het teveel aan water via de carterontluchting naar buiten gaan. Water komt trouwens zonder lekke koppakking ook in de motor, tijdens de verbranding komt een gedeelte van het gevormde water langs de zuigerveren. Vandaar de witte smurrie bij de vuldop van de olie, als je korte stukken met de auto rijdt.
Olie kan hygroscopisch zijn, al weet ik niet of motorolie dat is en in welke mate.
Hygroscopisch betekent niet dat het water oplost, maar dat het water aantrekt, het zal inderdaad een emulsie vormen waarschijnlijk en nauwelijks of niet oplossen, dat hoop ik maar .
Waarschijnlijk zal een lekkende koppakking niet erg veel schade geven als het een beetje lekt, maar naar ik goed begrijp duurt het 2 weken voor de koelvloeistof leeg is, dat lijkt me niet zo erg snel. Ik had aanvankelijk begrepen dat het bv op minder dan een dag of sneller leeg was, en een wat grotere lek was, en dat zou wel serieuze problemen kunnen geven denk ik.
Wordt er ook geen schade aan de motor veroorzaakt als de koelvoeistof op is en deze lucht zou zuigen in het motorblok doordat de koppakking ernstig lekt? de verbranding kan dan toch niet optimaal zijn? en is er geen veiligheid ingebouwd in de C4 Picasso als je zonder koelvloeistof komt te zitten? Bij mn Focus werden 2 van de 4 cilinders alternaterend uitgeschakeld om voor koeling te zorgen voor de 2 andere werkende cilinders als het blok te heet werd doordat de koelvloeistof op was (1 keer gehad toen de waterpomp het had begeven en er dus geen koelvloeistof meer had), zo kan je toch nog doorrijden zei het voorzichtig en lager in toeren.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gunther, dank je voor je verbeteringen en ophelderingen. Als laborant zal je het iig beter weten dan ik (of moeten weten )
Wat een mens allemaal kan leren op een forum!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Bij mij staat het koelvloeistofniveau op het minimum.
(de top van het driehoekje voor minimum)
Wel bekeken met koude motor na nachtje in de vrieskou. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft. Ik blijf het wel in het oog houden
C4 picasso 2.0 HDI, 5 plaatsen (korte versie)
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Als het zakken van het koelvloeistofniveau zo snel gaat, werd dit dan niet opgemerkt bij de eerste controle tussen 1500 en 2500 km ? Ik dacht dat het checken van de vloeistofniveaus net het doel was van deze controle.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Idd dat vraag ik me ook af, ik ben op 2400 km op onderhoud gegaan, en op mijn fiche die ik meekreeg stond er dat alle vloeistofniveau’s nagekeken waren. Er stond ook bij controle op eventuele lekken.
Mijn wagen is 30-45 min binnen geweest, dus ik kan me moeilijk inbeelden dat alles perfect gecontroleerd is.
Overigens, wanneer het niveau op de helft staat, tussen minimum en maximum. Dan zal men dit als “ok” aanduiden.
Ik hoop dat ik geen slechte koppakking heb.
Want als het zo begint zou het wel eens snel gedaan kunnen zijn met citroen voor mij.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Zoals ik al zei in men vorige post stond het niveau van de koelvloeistof op het minimum. Dit was echter gemeten met demotor koud.
Vandaag na een ritje even nagekeken en het niveau stond bijna op het maximum. (warme motor)
Gelukkig dus geen probleem voor mij.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km