







Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Hallo mede-forummers,
Ik ga binnenkort een CX 2400 GTI aanschaffen uit ‘79. Het schijnt alleen dat deze problemen heeft met starten, en dit schijnt te komen doordat de choke stuk is… Nou dacht ik alleen dat een injectie motor geen choke heeft… maar hij had inderdaad een stekkertje wat naar de kop van de motor ging wat het probleem was volgens hem. Wat is dit voor stekkertje? Waar is het eventueel te krijgen? Het is dus vooral nodig om hem te starten met wat koudere motor. Alvast dank voor de antwoorden.
Groet, Rik.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Gaat inderdaad om de koudstart injector een soort choke dus. Deze geeft dat extra beetje brandstof, dat elke koude motor nodig heeft
Als het draadje er naartoe niet goed is, zal er dus geen extra benzine worden ingespoten.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ah oke… ja de verkoper zei dat hij het dingetje had schoongemaakt maar dat het nog niet lekker ging… althans, de eerste 2 keer wel maar daarna toch niet meer… Kan iemand mij dan misschien helpen aan een nummertje ofso zodat ik eens kan kijken in het bestand van de CX-club, of heeft iemand toevallig zelf zo’n dingetje liggen? Lijkt me wel gaaf want dan kan ik tenminste als ik hem gekocht heb er ook daadwerkelijk mee weg rijden
Groet, Rik.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het hoeft niet aan de koudstartinjecteur te liggen, kan ook de temperatuurvoeler zijn of natuurlijk de verbindingen. Hij doet ‘t overigens alleen tijdens het starten. Een ander probleem kan zijn de extra luchtklep, maar dat kun je verhelpen door het gaspedaal een beetje ingedrukt te houden tijdens het starten.
Hier is wat tekst van het werkplaatshandboek:
9. Cold-start injector, and thermal switch : ( DIAGRAM 9 )
- Disconnect the E.C.U.
- Remove the cold-start injector, and place it above a graduated container.
- Disconnect the thermal switch, and connect terminal (( 46 )) to earth
- Switch the ignition on and actuate the starter motor. the quantity delivered must be approximately
135 cm3 /min ( 8 l/4 cuin’min 1.
- Disconnect the injector: its resistance must be 4.2 Q at 20” C
- Connect the injector to the thermal switch.
- If the water temperature is below 35” C, on operating the starter motor, the cold-start injector must supply
petrol for the followinq amounts of time
- 7.5 sets for a temperature of (( - 20” C ))
-5 ” ” (( - 10“ c N
-3 ” cc 0: c ))
-1 ” ” (( 20” c >)
- On operating the starter. terminal (( 4 )) of the E.C.U. terminal board must be enerqized ( voltmeter between
terminals (( 4 )) and 0 5 )) 1.








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ja, dat is een beetje een nadeel van dat hij nog niet voor de deur staat… dan kan je zo moeilijk kijken
Ik ga proberen hem zo snel mogelijk hier te krijgen en hem dan vanuit Zaandam aan het rijden te krijgen (de motor loopt heel goed… alstie eindelijk loopt). Zodra hij dan voor de deur staat kan ik nog even kijken
Groet, Rik.
Hoi,
Koop anders een potje startpilot,even in het luchtfilter spuiten,dan moet ze lopen.
Gr Raymond
Het was een cx of niks


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Da’s wel een paardemiddel, moet lukken ja
Een vriend van mij deed dat altijd in zijn bejaarde tractor, dan startte hij altijd.
ray schreef:Hoi,
Koop anders een potje startpilot,even in het luchtfilter spuiten,dan moet ze lopen.
Gr Raymond
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Oh dat is een erg goed plan. Ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord, maar ik ga zeker zo’n potje halen
Heel erg bedankt voor de tip.
Groet, Rik.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Niet teveel hè! Het is een erg explosief goedje, vandaar dat de motor ook meteen aanslaat
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Helaas helaas, mijn CX 2400ie doet vrolijk met een dergelijk euvel mee. Een uitgebreid verhaal, want het is weer ‘s een wel-niet-wel-niet story…
Krap twee weken terug de CX een beurt laten geven door Citroville (Dibert zelf aan geklust, maar helaas door kerstvakantie niet meer te bereiken). Perfect naar huis gezweefd, thuis ff pauze, kinderstoeltjes erin en op naar de oppas. Dus niet helaas: plof-pruttel-plof, bijna oppakken maar toen alleen nog maar de startmotor. Gepoogd zonder gas, met beetje gas en met pedaal tot de vloer: alleen maar de startmotor, tot die ook weinig meer deed door lege accu
Enfin, accu leek al vaker zwak dus dat zal ‘t wel zijn : Van de week de accu vervangen door vers Bosch Silver S4 60A exemplaar. En rochel-plof-rochel-lopen, maar nog steeds trouwens met niet al te vlotte startmotor. Even laten lopen tot het stationair toerental niet meer verhoogd was: 13.8V laadspanning zonder licht aan en 13.6V met licht aan. Prachtig, uitgezet en klaar
Eerste kerstdag: wederom niet al te makkelijke koude start , maar verder prachtig gelopen tot Soest (170km)
Tweede kerstdag: ‘s morgens erg moeilijk starten (aanslaan, maar niet blijven lopen en met beetje gasgeven meteen afslaan - maar na 5 pogingen deed Madame het).
Het probleem begon echter nadat ik maar ff merkbenzine ging tanken, omdat ik de merkloze uit Lochem/Borculo niet meer zo vertrouwde. Tanken, starten en weer het effect als hierboven: plof-pruttel-plof, bijna oppakken en toen alleen nog maar de startmotor. Checks: vonk = ja
Uiteindelijk uur op vriendelijke wegenwacht moeten wachten, die na check benzine (ja maar niet idioot veel druk) en gepruts aan verdeelkap en rotor (die ik er niet 100% op had teruggezet ops:
ops: ) de motor aan de praat kreeg, maar volgens mij ook niet helemaal wist hoe en waarom. In ieder geval de CX weer rijdend, al waren de kleine kids al door mijn broer opgehaald (we waren al 10km van mijn ouders)
Na uiteraard de hele dag door de hele familie te zijn uitgelachen, kreeg ik de volgende ochtend gelukkig weer na 5x de CX aan de praat
. Om wel weer de 200km naar huis te kunnen zweven zonder centje pijn.
Wat kan dit nu zijn?? Even met de CX-en-route erbij:
- BDP sensor—> dan zou de auto koud toch wel moeten starten en warm helemaal niet meer moeten rijden???
- Koudstart-temperatuursensor?
- Koudstart-timer?
- Koudstart-injector?
- Extra luchtklep?
- ???
Iemand enig idee? Dibert is tot 2 januari dicht…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik ben geen expert, maar kan het volgende bedenken:
- volgens mij heeft een 2400 ie geen bdp sensor, dit zit op een 2500.
- extra luchtklep dient alleen voor verhoogd toerental, dit kun je simuleren door het gaspedaal een beetje ingedrukt te houden tijdens het starten
Dus blijft de koudstartinjecteur over, mits natuurlijk de rest in orde is (bougies, kabels, etc). Als hij verder mooi loopt zou dat best kunnen…













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank voor de reactie.
Voor de volledigheid:
- warme start is nu nauwelijks tot niet mogelijk - maar soms weer wel
- koude start is nu moeilijk maar mogelijk, gas bijgeven is niet fijn dan
Kan dit allebei door de koudstartinjector of -klep (?) veroorzaakt worden??
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik zou eens andere bougiekabels en bobine proberen.
Moet je wel ergens wat kunnen lenen…Misschien een forummer in de buurt?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Bougiekabels zijn gloedjenieuwe Bougicords. Bobine, hm, aardig idee. Maar waarom loopt Madame dan verder zo prachtig???
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Tijd niets van laten horen, maar van het weekend ben ik weer even verder gegaan met de bruine C-matic, na telefonische aanwijzingen vanuit Borculo. Eerder al geconstateerd dat de koudstartinjector maar 2 twijfelende druppels benzine gaf, echt totaal geen spray/nevel/straal.
Zaterdag:
- plus van koudstartinjector geeft bij starten slechts 8V (multimeter) t.o.v. massa
- massa van koudstartinjector geeft nauwelijks meetbaar (0.05V) verschil tijdens starten t.o.v. massa
Ook de nieuwe accu begon door stilstaan en veel startoefeningen wat vermoeid te raken (11.5V onbelast), dus maar even een avondje aan de acculader.
Zondag:
- met volgeladen accu geeft de koudstartinjector ineens wél een straaltje/stuifje brandstof!!
- plus van koudstartinjector geeft nu ook ruim 9V t.o.v. massa
- massa van koudstartinjector geeft nu rond de 0.5V verschil tijdens starten t.o.v. massa
En de startmotor draaide tikje sneller rond. Alles weer aangesloten, starten ging in 2 pogingen. Accuspanning:
- Zonder stroomverbruikers aan 13V stationair, 13.5V met beetje gas
- Met stroomverbruikers aan echter maar 12.7V stationair, 13.3V met beetje gas
In theorie dus genoeg, maar wie weet wijkt mijn multimeter wat af (herinner me nog de ANWB-meter: zelfs na uurtje opladen door de ANWB-bus gaf die maar krap 12.5V aan nadat we het blok weer lopend hadden).
Mijn theorie begint echt op te raken. Zou ik dan toch een “simpel” stroomprobleem hebben. Beide ritten waarna de CX niet warm wilde aanslaan had ik immers met licht en kachel/fan aan gereden. En met een te langzame startmotor (door halflege accu) zal er bij warme motor te weinig luchtstroom optreden om genoeg brandstof in te laten spuiten, toch?
Mis ik een belangrijke clou van het injectiesysteem, of moet ik dit toch in het “reguliere” elektra-deel zoeken?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Anyone?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005