Hallo,
ik wil de remschijven en blokken aan de voorkant van mijn BX vervangen. Het wil me alleen niet lukken om de remschijven eraf te krijgen… Ze zitten vast met twee kruiskopschroeven en daar is geen beweging in te krijgen. Ik wil er ook niet te veel aan rommelen omdat ik bang ben dat ik de kop van de schroeven beschadig en ze er helemaal nooit meer uit kan krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kruipolie? Uitboren? Of toch maar gewoon langs de garage?
M. vr. gr,
JM
Re: Remschijven verwijderen
BxBandit schreef:Hallo,
ik wil de remschijven en blokken aan de voorkant van mijn BX vervangen. Het wil me alleen niet lukken om de remschijven eraf te krijgen… Ze zitten vast met twee kruiskopschroeven en daar is geen beweging in te krijgen. Ik wil er ook niet te veel aan rommelen omdat ik bang ben dat ik de kop van de schroeven beschadig en ze er helemaal nooit meer uit kan krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kruipolie? Uitboren? Of toch maar gewoon langs de garage?
M. vr. gr,
JM
GEbruik een passend bitje en een slagschroevendraaier. Daarmee moet het willen.
Gr,
Marten
Re: Remschijven verwijderen
BxBandit schreef:Hallo,
ik wil de remschijven en blokken aan de voorkant van mijn BX vervangen. Het wil me alleen niet lukken om de remschijven eraf te krijgen… Ze zitten vast met twee kruiskopschroeven en daar is geen beweging in te krijgen. Ik wil er ook niet te veel aan rommelen omdat ik bang ben dat ik de kop van de schroeven beschadig en ze er helemaal nooit meer uit kan krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kruipolie? Uitboren? Of toch maar gewoon langs de garage?
M. vr. gr,
JM
als je de remschijven toch gaat vervangen kun je de kopjes er ook afflexen . vervolgens de schijven erafslaan (vallen er zelden af)
dan fff kruipolie op de resterende stukje/of verwarmen dmv een autogeen lasapparaat.
de rest draai je er dan uit dmv een combietang of waterpomptang
dit is een senario voor het geval het met de slagschroevendraaier niet lukt
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Okay ik ga beide methodes proberen. Ik weet niet wat ‘flexen’ is , maar als het niet lukt met een slagschroevendraaier pak ik wel een staalboor en boor ik de kop van de schroeven af.
Als gelukt is horen jullie het!
Bedankt,
JM
BxBandit schreef:Okay ik ga beide methodes proberen. Ik weet niet wat ‘flexen’ is , maar als het niet lukt met een slagschroevendraaier pak ik wel een staalboor en boor ik de kop van de schroeven af.
Als gelukt is horen jullie het!
Bedankt,
JM
Een flex wordt ook wel een haakse slijper genoemd.
Gr,
Marten
je kan het ook proberen met een kleine staal beitel en dan los te slaan voorzichtig. 9 van de 10 keer gaan de schroefjes en niet heel uit. ik heb ze er ook niet meer inzitten, het is dan ook geen noodzaak.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:je kan het ook proberen met een kleine staal beitel en dan los te slaan voorzichtig. 9 van de 10 keer gaan de schroefjes en niet heel uit. ik heb ze er ook niet meer inzitten, het is dan ook geen noodzaak.
Waar zijn die schroefjes dan voor ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:vortex schreef:je kan het ook proberen met een kleine staal beitel en dan los te slaan voorzichtig. 9 van de 10 keer gaan de schroefjes en niet heel uit. ik heb ze er ook niet meer inzitten, het is dan ook geen noodzaak.
Waar zijn die schroefjes dan voor ?
Zonder schroefjes zit de schijf niet vast als het wiel eraf is. Hij wordt nog wel tegengehouden door de blokjes in de remklauw. ALs het wiel erop is zit de schijf hermetisch opgesloten tussen wiel en naaf en ook het draaien wordt belemmerd doordat de wielbouten door de schijf gaan.
zonder die schroefjes is er niks aan de hand. De Bix van mijn ma moest vorige week nieuwe schijven bij de apk, en ook hier wouden de schroefjes niet los. Afgeslepen, maar er bleef te weinig over om met de griptang vast te
pakken, dan maar zonder schroefjes. De wielbouten sluiten de schijf volledig op, dus er is niet aan de hand.
Test
mpostma schreef:Een flex wordt ook wel een haakse slijper genoemd.
Ah ja die ken ik wel, maar ik heb er zelf geen. Ach met een boor zal het ook wel lukken (als ik ze er niet alsnog uit weet te krijgen met de slagschroevendraaier die ik morgen ga lenen).
In elk geval goed om te weten dat het geen probleem is als de schroeven er niet in zitten. Bedankt voor de info allen!
JM
t’Is gelukt, ik heb de koppen van de schroeven afgeboord en toen kon ik de schijven zo lostikken, de restjes heb ik er met een griptang uitgedraaid. Ik heb (nog) geen nieuwe schroeven geplaatst, misschien laat ik dat maar helemaal achterwege.
Merci,
JM
die kleine schroefjes zijn er alleen maar voor om bij het vervangen de schijven op zn plaats te houden terwijl je het wiel er weer op zet. Ik heb ze inderdaad ook gewoon uitgeboord en afgeslepen. Maar mocht je weer zoiets hebben dat je niet los krijgt, je kunt een paar dingen doen:
neem een stalen pen met dezelfde diameter van de schroef, dus niet de kop, houdt die tegen de schroef aan en geef er een aantal forse klappen op met een hamer. Zo laat je m schrikken en wil ie vaak loskomen.
Koop een slagschroevendraaier. Wanneer je op de achterkant van de schroevndraaier een klap met de hamer geeft, draait de schroevendraaier automatisch zodat ie los komt.
Verhit de schroef, niet te lang, met een klein gasbrandertje. Het heeft de voorkeur daarna nog tip a te doen, meestal is verhitten genoeg om de boel daarna met een simpele schroevendraaier los te krijgen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
even een oud topic uit de sloot halen hoor! Ik wil ook mijn remschijven en blokjes gaan vernieuwen.
- waar kan ik het beste nieuwe remschijven en blokken halen? (dealer/automaterialenzaak)
- wat kost het ongeveer?
- wat is een slagschroevendraaier!?
- heb je nog meer bijzonder gereedschap nodig?
Alvast bedankt!
Serge
voge schreef:even een oud topic uit de sloot halen hoor! Ik wil ook mijn remschijven en blokjes gaan vernieuwen.
- waar kan ik het beste nieuwe remschijven en blokken halen? (dealer/automaterialenzaak)
- wat kost het ongeveer?
- wat is een slagschroevendraaier!?
- heb je nog meer bijzonder gereedschap nodig?Alvast bedankt!
Serge
Zie voor hoe te doen:
De site van Roel: www.citroenbx.nl
Of de vraagbaak of Haynes
Slagschroevendraaier is een ding dat gaat draaien als je er een mep met een hamer op geeft. DE schok doet de schroef los schrikken.
Wat bij mij ook vaak genoeg gewerkt heeft: ratel met goed passend (groot) bitje. Als je de ratel stevig aandrukt moet je met een juist passend bitje ook een heel eind kunnen komen.
Schijven/blokken: automaterialenzeaak is wat goedkoper dan de dealer.
Ik betaalde voor 2 geventileerde schijven ong. 60 EUR, blokjes ong. 40 EUR voor een set.
Succes
Ik heb ze zelf hier besteld en ben met de prijs en service zeer tevreden!
Een slagschroevendraaier is een schroevendraaier waar je met een hamer op moet slaan. Elke keer als je er op slaat draait de kop ongeveer een kwart waardoor je het beste grip en kracht op de bout kunt zetten.
Ik heb een slagschroevendraaier incl. bitjes voor een tientje op de kop kunnen tikken.
deur63 schreef:
- slafgeschoevendraaier: draait als je erop slaat. daardoor zit het bitje GOED in de schroef en beschadig je de schroef niet
bedankt voor je tips, ga meteens eens op de site van iddstechnique kijken! Die slagschroevendraaier: snappen ze dat bij de praxis ofzo ook?