Hallo, ik ben nieuw en zit met een groot probleem. Ik reed vanochtend naar mijn werk en opeens brandde het rode stop lampje en het remlampje.
Stuurbekrachtiging viel weg en remmen en vering werden ook ‘slap’
Toen ik sávonds na mijn werk terug kwam bij mijn BX-je ( een GTI 8V uit ‘89) lag er een grote groene plas onder het linkerachterwiel.
Ik heb gezien ( bij de keuring ) dat daar 4 ijzeren (?) leidingen lopen. En vermoed dat daar het probleem zit ( keurmeester waarschuwde mij al )
Nu is mijn vraag : Is het mogelijk om deze leiding zelf te vervangen en hoe kan ik dat het beste aanpakken. Ik heb een vriend, een Alfist, die zelf ook graag aan zijn auto’s sleutelt ( hij heb er al 4 zelf verzorgd ) en die wil me graag helpen. Graag zouden we willen weten wat we daarvoor evt nodig hebben. Moeten we alle leidingen vervangen ( waarom zitten er trouwens 4 leidingen naar dat linker achterwiel ?? ), wat moeten we evt bestellen, etc, etc…..??
Bij voorbaat dank,
Groetjes, Styx
Misschien is het handig om eens te kijken waar de leidingen naar toe lopen. Het hydraulisch systeem bedient zowel de vering, de wagenhoogte, de stuurbekrachtiging en de remmen. Je hebt dus al snel een bundel leidingen.
Bekijk de leidingen en kijk welke stuk is. Deze zijn goed zelf te vervangen, zeker als het een remleiding is.
Overigens ging niet het lampje voor de remmen aan, maar het lampje van het hydraulisch systeem.
De keurmeester heb me laten zien welke leiding nogal aangetast was. Zal eens kijken of het idd deze is. Starten om hem omhoog te zetten is vast en zeker niet aan te raden… ?
Is misschien wel aan te raden, maar zonder LHM zou het wel eens lastig kunnen worden (of je moet eerst vullen). Denk er trouwens aan dat je niet onder de auto mag gaan liggen zonder eerst de auto op blokken ofzo te zetten! Normaal is het al niet verstandig bij een hydropneumaat, maar met je lekkage is de kans veel te groot dat ie gaat liggen als jij er onder ligt!
Nee oke , maar de auto op steunen zetten is wel een optie , op die manier , al is het liggend en niet al te makkelijk , maar moet zo toch kunnen denk ik ??? of niet ?
grttz styx
Ik denk dat je eerst beter een aanhanger kan regelen om je BX nar huis te brengen. Geen LHM = geen vering en (dat vindt ik in dit geval even belangrijker) ook geen remmen ! ! !
Schijt aan originaliteit.
styx schreef:Nee oke , maar de auto op steunen zetten is wel een optie , op die manier , al is het liggend en niet al te makkelijk , maar moet zo toch kunnen denk ik ??? of niet ?
grttz styx
Maak je niet druk, die auto komt niet meer omhoog dus kan je hem ook niet op steunen zetten…. in jou geval idd op een aanhanger met je bx en naar huis…
eeehhhh
Eehhh,
effe voor de duidelijkheid ( ben ik vergeten te zeggen hihi ) Mijn BX heb ik
gisteren met hulp van een vriend al naar huis gesleept. Ja hij stond laag, maar slepen tegen 15km/u kan. en aangezien het maar een kleine 3 km was is dit redelijk gelukt ( haha lekkere lange file achter ons hihi )
Maarre we zullen wel een manier verzinnen of vinden om hem omhoog te krijgen…
Eerst een precies vinden welke leiding het is en eens kijken of ik een vraagbaak kan vinden, want de mijne is PLEITE. Alhowel ik me kan herinneren dat er over het wisslen van een remleiding niet echt over gesproken wordt, wel remschijven en hydraulische leidingen. Misschien weet iemand nog een of andere link waar het vervangen van remleidingen achter beschreven wordt ?
Groetjes,
John
gti_styling84 schreef:styx schreef:Nee oke , maar de auto op steunen zetten is wel een optie , op die manier , al is het liggend en niet al te makkelijk , maar moet zo toch kunnen denk ik ??? of niet ?
grttz styxMaak je niet druk, die auto komt niet meer omhoog dus kan je hem ook niet op steunen zetten…. in jou geval idd op een aanhanger met je bx en naar huis…
..we kunnen toch de auto eerst aan de ene kant opkrikken met garage krik, dan steunen eronder , en dan de andere kant !!!!!! beetje lastig , maar moet kunnen !!!denk zelf trouwens dat maar een kant omhoog moet !
daar waar het lek zit !!ik weet dat ie laag ligt nu , maar moet op een of andere manier te doen zijn .....zo gauw geven we nie op
en als me maat eronder kan , kan ie erbij ook !!!
hahaha die heb voor zijn deur zijn startmotor vervangen van zijn 164 3.0 v6 , en de auto stond ook maar 30 cm omhoog , en ik weet niet of je weet wat voor k*lere klus dat is ....dus de hoogte mot het probleem niet zijn !
als ie er maar bij kan !
grtz styx
Zorg dan wel dat je een schuttingpaal bij de hand hebt om de auto iets omhoog te krijgen, anders krijg je de krik er nooit van z’n leven onder
Ik spreek uit ervaring
Gewoon de BIX boven een goot/gat rijden
Maar als je gesleept hebt, hoe deed jedat dan met remmen ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Gewoon de BIX boven een goot/gat rijden
Maar als je gesleept hebt, hoe deed jedat dan met remmen ?
Met de handrem, zo ben ik ook al eens een paar kilometer gesleept…......zeer langzaam. Gaat goed hoor.
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Okay, miet aan gedacht dat dat ding wel eens mechanisch zou kunnen werken.
Maar loop je nou niet het risico dat de halve wiel-ophanging van de BX aan gort is ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Lelijke Eend schreef:Gewoon de BIX boven een goot/gat rijden
Maar als je gesleept hebt, hoe deed jedat dan met remmen ?
Gewoon met je voet uit de bestuurdersdeur . Heb ik eens mogen meemaken met een Traction 7A…. die was er zo erg aan toe dat voet door de vloer remmen ook wel had gekund .
Wat beschadiging betreft, de ophanging gaat meesta nog wel, maar dingen als rubbers waar ie op rust enzo zijn er niet echt op berekend. Het is niet echt een aanrader, maar om nou stukjes bezemsteel in je bollen te gaan proppen is een heel gedoe. Beetje een afweging…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Lelijke Eend schreef:Gewoon de BIX boven een goot/gat rijden
Maar als je gesleept hebt, hoe deed jedat dan met remmen ?
handrem , en wel 200 metervantevoren hebben niet harder dan 20+ km/h gereden
greetz styx
en remmen op de motor kan nog steeds.