Re: ff voorstellen
R2fm schreef:...Wat ik je eigenlijk wilde vragen, is of je de 18” niet onconfortabel vindt…..(Oeps, mogelijk moet ik dat niet vragen aan iemand die hiervoor in een Alfa heeft gezeten ).
De vraag op een andere manier is mogelijk beter: Heb je geen last van rammeltjes of zo ?
@R2fm: ja, korte richels (betonweg b.v.), ruwe klinkers, en kinderkopjes zijn i.v.m. 16” een groot verschil. Kwestie van wie mooi wil zijn ...
Functioneel is 17, en vooral 18”, niet de beste keuze voor een op comfort gerichte auto. ‘t ding is toch zó indirect sturend, onderstuurd etc. dat de gebruikelijk wegliggingsvoordelen van 18” totaal niet relevant zijn voor deze auto. Maar ik heb er zeker geen spijt van. Ik ben een zeer kritische autorijder, en merk het daarom dus zeker wel. Maar heb ervoor gekozen en vind ‘t prima zo. 95% v.d. wegen waar ik rij worden prima weggefilterd. Dat enkele richeltje of rotte klinkerweg neem ik maar voor lief (net iets minder comfort).
Waar evt. nog iets te halen valt: zo comfortabel mogelijke banden. Wat dat betreft heb ik nog helemaal niet bekeken hoe m’n Michelin Pilot Exalto’s scoren t.o.v. de competitie of andere Mich’ op het gebied van comfort.
C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!
ronald1963 schreef:Alhoewel ik na wikken en wegen toch maar een afspraak heb gemaakt bij Ziptuning. Wel spaarzaam gebruik maken van het hogere koppel (van 270 naar ca 380 nm), en geen stoplichtsprintjes. In lage versnellingen krijgt de bak immers het meeste koppel te verwerken.
Eindelijk, we hebben een proefkonijn die het aandurft. Hou het forum op de hoogte van je beleving met ch(z)iptuning. Kunnen we eindelijk van iemand te horen krijgen hoe goed die EB6V echt is (of slecht).
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
hkonin02 schreef:ronald1963 schreef:Alhoewel ik na wikken en wegen toch maar een afspraak heb gemaakt bij Ziptuning. Wel spaarzaam gebruik maken van het hogere koppel (van 270 naar ca 380 nm), en geen stoplichtsprintjes. In lage versnellingen krijgt de bak immers het meeste koppel te verwerken.
Eindelijk, we hebben een proefkonijn die het aandurft. Hou het forum op de hoogte van je beleving met ch(z)iptuning. Kunnen we eindelijk van iemand te horen krijgen hoe goed die EB6V echt is (of slecht).
Tja… je weet maar nooit… als ronald echt gaat graven naar hoe en wat over de combinatie EB6V en chiptuning… wellicht bedenkt ie zich…
@deherencritici: ik ga uit van het volgende.
In lage versnellingen, draait de secundaire as van de versnelling duidelijk trager dan het motortoerental, maar is het koppel op deze as even zovele keren groter dan dat van de motor. Ik denk, en hoop, dat de beperking van de bak dan ook vooral zit in dit geval. Oftewel, vooral niet gek doen ik 1, en ook in 2 nog wat overhouden.
Hypothese: ik verwacht dat de fabrikant van de bak (wie is dat trouwens, ZF??) een maximum stelt (290nM volgens bronnen in Frankrijk) waar Citroen vanwege garantiezaken dan nog maar eens veilig onder gaat zitten (oa vanwege onderlinge verschillen tussen diverse exemplaren 2.0 HDiF’s)
En op die 290nM geeft de fabrikant dus kennelijk nog garantie. Wat voor veiligheidsmarge hanteert die dan weer? Naar ik vaker gehoord heb is ca. 30% in autoland een veelgebruikte veiligheidsmarge.
Marge die ik straks dus niet meer overhoud, en dus ook m’n hoofd erbij moet houden. (zo kan m. citroen ze natuurlijk niet in de markt zetten). Maar àls ik aanspraak zou moeten maken op garantie ivm de motor en/of bak….tja. Ik ben niet bang voor een probleem direct veroorzaakt door het tunen, maar een kans op een probleem heeft elke auto, en de mijne dus ook.
En; in A schakelt ie soepeler, laat ie het vermogen er rustiger inkomen en krijgt de bak dus ook minder klappen. Want op dat soort momenten kan een versnellingsbak het ècht te verduren krijgen. (motorkoppel+koppel door vliegwiel effect)
Om dezelfde reden heb ik al ooit een zelf getunede Triumph TR6 (van 105 naar ca. 190pk) aangepast door de overdrive uit te schakelen in 1 en 2.
En daarnaast beweert Ziptuning al eerder C4s (de gewone) met deze bak te hebben getuned, zonder klachten (tot nu toe dan hè)
Vergelijkbaar: met een motorfiets doe ik relatief lang met kettingen. Gewoon door netjes te doen bij wegrijden in 1, en pas in 2 en verder alles te geven.
C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
OK Ronald, je verhaal is duidelijk.
Je neemt dus niet een wilde gok maar hebt het doordacht. Dan is klant koning zoals ze zeggen. Ik wens je dan ook natuurlijk heel veel plezierige kilometers. (maar natuurlijk wel je ervaringen delen na het tunen, voor de andere “waaghalzen” )
Gisteren laten chippen bij Ziptuning in Utrecht.
Daar meldde men al eerder C4P7 HDi’s te hebben gechipt…
De theorie dat ie van 270 naar 380nm en van 138 naar 164 PK zou gaag (de waarden die ze beloven voor een C5 2.0 HDi), daar geloof ik niets van. Het resultaat is te subtiel om die cijfers te rechtvaardigen.
Al met al is nu mijn voorzichtige conclusie:
- een iets lager stationair toerental. Niet hoorbaar maar wel zichtbaar doordat de toerenteller 750 ipv 1000 tpm aangeeft
- fractioneel onrustiger loop bij stationair
- een stuk vlotter ‘gevoel’ bij het wegrijden
- een net wat vlotter ‘gevoel’ tijdens rijden, het slome/langzame gevoel is er wel uit. Om het nu snel te noemen is overdreven
- schakelen blijft heel soepel. Bij rustig rijden in A, maar ook bij planken in M (gelukkig)
- Voorzover je acceleratietijden a.d.h.v. het display kunt meten kom ik op 0-100 in ca. 12 ipv ca. 13 seconden (in M)
- over verbruik kan ik zo niks zeggen
Niks spectaculairs dus, en nog steeds komt rond het schakelen het vermogen er zeer geleidelijk in, en weer uit. Dus voor de versnellingsbak ben ik niet zo bang.
Al met al toch wel de moeite waard, maar verwacht geen wonderen. Vooral positief vanwege dat iets agielere gevoel. Misschien dat ik ze wel vraag het stationair toerental iets hoger te zetten om ‘m mooier rond te laten lopen.
C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!
Dit lijkt niet meer op een voorsteldraadje.
ff een update over de status van m’n Picasso en d’r schoonheidsfoutjes:
Nee, eerst maar even m’n huidige mening over de Picasso na 2 maanden en 8000 km:
Hélemaal f’tàsties
Echt, en dat terwijl ik eerst iets ontzettend anders reed.
De hele hoge verwachtingen zijn meer dan waar gemaakt.
Wel kleine ongemakjes, maar die zijn aan het oplossen.
1. Storingsmelding geen bandendruk LV gemeten: dealer kreeg ‘t niet opgelost. Citroen NL informeert dealer dus wordt vervolgd
2. trekhaakstekker probleem (knipperlichten/park.sens.) park.sensoren tot snel opgelost met modificatie schakelaar
3. krakend dashboard kreeg de dealer niet opgelost. Zelf paneel verwijderd en ruim Teflonspray gebruikt: eerst geen resultaat, maar nu na 2 weken is het wèl over! Jippie!!
4. RT4 volume klopte vorige week maandag niet: versterk klipte, sinds dag later niet meer. Citroen NL raadt update RT4 software aan. Dealer heeft update besteld, wordt opgelost
5. Het ietwat luie schakelgedrag (stilvallen tussen versnellingen) is weg sinds de chiptuning. Wel 1x terug geweest om gaspedaalkarakteristiek aan te laten passen. Nu beetje pittiger zo nodig, stuk relaxter bij rustig rijden. Subtiele maar grandioze modificatie
6. Dubbelbeelden: ze zijn er echt, maar ik stoor me er niet aan. Rijden met een C4 berline gaf bovendien ‘t zelfde probleem.
7. Bandendruk: de auto (18” velgen) werd afgeleverd met bandendrukken tot wel 2,95 bar, terwijl 2,6 is voorgeschreven bij geringe belading. Omlaag brengen gaf meer comfort op dwarsrichels
8. Na ca. 6 - 7000 km vind ik de motor veel losser geworden, en zelfs de vering komt comfortabeler over. Subjectief, of echt zo???
Blijft voorlopig alleen probleem 1 over, zolang nr. 4 zich niet meer voordoet vóór de software update. Best acceptabel voor een (franse) auto, zó vol met state-of-the-art elektronika
C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!