Hoi,
ik heb een ZX avoriaz uit ‘96 waarbij ik dit jaar voor het eerst “problemen” heb met het starten met koud weer (vriezen). Als ik de auto start, slaat de auto vrijwel gelijk af nadat ik de sleutel los laat (langer vasthouden heeft ook niet veel zin). Ik krijg de auto dan alleen gestart door het gas iets in te trappen (en te houden) en dan de motor te starten, waarna deze gelijk start, en goed blijft lopen. Is dit gewoon een stom koudheid probleempje, of is het en naderend defect van een onderdeel (slechte accu etc.)
M
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
misschien dat het stationair toerental niet meer goed staat? Zomers geen problemen begrijp ik? Dan moet je denken in de richting van choke (voor zover mijn kennis reikt..)
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Wat voor een type motor :
Zomers idd geen problemen, en type motor? 1.6i (meer details weet ik zo niet )
Kijk daar hebben we wat meer aan, om je te kunnen helpen hebben we toch op zijn minst het type motor nodig, anders hebben we er net zoveel aan als dat je zegt het is een rode auto en hij start slecht.
De 1.6i in een ZX is een XU motor, deze ligt ook in de 405, een maat van mij had een 405 met precies hetzelfde probleem. Het schoonmaken van het gasklephuis en de sensoren eraan hielp niet echt veel, toen maar een ander gasklephuis op de sloop gehaald, toevallig van een ZX. En weg was het probleem en de 405 werd ineens een stuk pittiger, niet dat het aan pit ontbrak reed namelijk al prima.
Uiteraard moet de basis ook wel goed zijn, dus bougies, kabels, schone filters en de klepspeling in orde.
Misschien ook interessant om te vermelden, aangezien ik dacht dat dit niet echt met het probleem te maken had, ik heb met een koude motor (ook als het niet vriest of erg koud is) dat als ik vanuit redelijk aantal toeren >2000 bv, dan de koppeling intrap en gas loslaat, dat de motor dan hapert en bijna stil valt. Toch loopt de motor door waarbij het toerental even weer omhoogloopt om dan weer mooi stationair te lopen.
Ik heb vandaag ook gemerkt, dat ie t eigenlijk maar 1 keer per dag doet, ik kon net in de ijskou perfect starten, terwijl ik vanmiddag weer gas moest bijgeven