Tja, als het wat kouder wordt, doemen er ineens weer geheel nieuwe problemen op bij mijn DSuper5 (‘73).
Aan de linkerkant komt geen warme lucht uit het bovenste deel van het luchtrooster - wel een beetje door de voorruitsleuven. Bij de bestuurderskant werkt het “goed” voor DS-begrippen. Ra, ra…? Of hoort dat zo?
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Wat ik laatst gedaan heb zijn alle toevoerslagen in de voorschermen schoongemaakt (wat een troep zit daarin vooral voor het filter bij de blower) en vervolgens met de stofzuiger de dashboard aansluitingen even flink doorgeblazen. Af en toe met een stuk gevouwen installatiedraad er doorheen zitten raggen om de geplette bladeren, stof , takjes en een dooie muis een beetje los te werken)
Doet het nu perfect aan beide kanten. (ik had al een nieuwe kachelradiator)
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dit is volgens mij niet waar. Lucht komt aan de bestuurderszijde eerst door de ventilator, en wordt dan gesplitst: een gedeelte gaat direct naar het grote linkerrooster; de rest gaat door de kachel en komt dan bij de voeten, het raam, en de kleine sleuven links en rechts van het dashboard die lucht naar de zijruiten voeren. Dit bestuur je met de drie schuiven in het midden.
Conclusie: het grote linkerrooster op het dashboard geeft altijd koude lucht, maar de ventilator werkt er wel op. Rechts heb je koude lucht en geen ventilator. Als je het warm wil hebben: roosters links en rechts geheel dicht, en alleen lucht via de kachel laten komen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Klopt.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En de rechter bovenste schuif in het midden tegen de tunel in de OPEN stand ( is naar links)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een vraagje dat past in deze topic ;
Is er een voelbaar verschil tussen een klein kachel en groter model die in beperkte oplage was geleverd ?
Mijn kacheltje werkt goed,maar ben toch benieuwd naar de reacties.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mijn DS23 heeft de grote (-15’C) kachel. Heb geen last van koude hoor, ook nu niet (maar ik heb ook een klep in de koeltunnel die ik meer of minder kan sluiten).
Belangrijk is steeds dat je kachelradiateur goed schoon en kalkvrij is en dat je je interieurventilator onder de 80 km/u constant aan laat staan.
Citroen!
DriverD schreef:Mijn DS23 heeft de grote (-15’C) kachel. Heb geen last van koude hoor, ook nu niet (maar ik heb ook een klep in de koeltunnel die ik meer of minder kan sluiten).
Belangrijk is steeds dat je kachelradiateur goed schoon en kalkvrij is en dat je je interieurventilator onder de 80 km/u constant aan laat staan.
Thx voor je feedback. Zit er ook een kraan op je kachel ?
Mijn kachel is inmiddels vernieuwd,alsook de kachelkraan en schoon koelwater. De auto wordt na een tijdje goed warm. Het kan nog beter alsk mijn deuren haarfijn afregel en de isolatie repareer samen met de binnenbekleding.
Dus alles tesamen met zo’n -15°C kachel zou zeer comfortabel zijn in de winter ?Zou een thermostaat van 83°C ook niet helpen ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mr. Smith schreef:DriverD schreef:Mijn DS23 heeft de grote (-15’C) kachel. Heb geen last van koude hoor, ook nu niet (maar ik heb ook een klep in de koeltunnel die ik meer of minder kan sluiten).
Belangrijk is steeds dat je kachelradiateur goed schoon en kalkvrij is en dat je je interieurventilator onder de 80 km/u constant aan laat staan.Thx voor je feedback. Zit er ook een kraan op je kachel ?
Mijn kachel is inmiddels vernieuwd,alsook de kachelkraan en schoon koelwater. De auto wordt na een tijdje goed warm. Het kan nog beter alsk mijn deuren haarfijn afregel en de isolatie repareer samen met de binnenbekleding.
Dus alles tesamen met zo’n -15°C kachel zou zeer comfortabel zijn in de winter ?Zou een thermostaat van 83°C ook niet helpen ?
Bij de DS23 zit er altijd een kraan op de kachel, bij die van mij ook. Ik heb een standaard thermostaat, maar ook een klep in de koeltunnel. Bij temperaturen onder nul wel fijn.
Citroen!
En, voor de niet weters zolas ik, wat is een klep in de koeltunnel en wat is het nut ervan? Ik heb wel een rits in het doek wat open kan, maar wat daar de lol van is heb ik tot nu toe ook nog niet begrepen.
Wat mij gisterenavond wel is opgevallen, de voorruit was vrij snel schoon op de plekken waar al rijdend een constante luchtstroom op staat. Daarbuiten zat een laagje condens.Ik rij vrijwel altijd met de kachel dicht, wetende dat dan A de motor sneller opwarmt, en B het zonder kachel ook voor in de DS relatief snel warm wordt… en blijft….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die klep waar driverD het over heeft is een accessoire die verder standaard in de ambulances zat. Je kan er alle lucht naar de radiator mee af sluiten. De motor warmt dan heel snel op.
Die kachel maakt niet zoveel uit kwa warmworden van de motor.
De rits in je tunnel daar zijn verschillende verhalen over:
1) Open doen als je neus in een dikke sneeuwberg ligt ( anders geen koeling….)
2) om bladeren uit de tunnel te halen.
3) om warme motorruimte lucht te hergebruiken in de winter…
Ik blijf bij 1 en 3! Mijn rits is open want hij is stuk… ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Sjaak de Bollenboer schreef:
(pas ok, Bogaard komt zometeen langs met tranen in zijn ogen)
huh?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>