Zo, eindelijk…... zie wat topics op het forum elders…....
Na een half jaar stilstand weer eens DS kunnen/moeten rijden.
Maar dan wel in het donker…..
Afijn, de redne van het gedwongen tochtje in het donker, de oudste dochter moest vanavond naar een Kerst-gala, met als thema Diva’s en Divo’s. Dus had zij maar bedacht, als het op sjiek moet, dan wil ik mijn ook op sjiek laten voorrijden… Dus, met de DS! Uitstekende keuze! Maar dan moet de ene Diva wel wat meewerken….. Zie de topics… Dat ligt een beetje gevoelig
Maar goed, ondanks het beroerde weer (mist, met opkomende gladheid) heb ik toch besloten om de DS na de positieve ervaring van gisteren van stal te halen.
Starten en lopen. Met rook aan alle kanten (gevolg van de LHM lekkage op de uitlaat ivm koppelingsregelaar). Toen de oprit af, en ja hoor, dan ging madam weer…... Versnelling inleggen, en afslaan….. dus maar 5mintuen warm laten draaien, ontlastschroef open en dicht. Niks hielp…. Dus met horten en stoten en 7x herstarten van de oprit afgehobbeld, totdat de LHM schijnbaar wel goed door het inwendige van de ene Diva wilde stromen.
Oudste dochter trots als een aap, eindelijk vervoer op maat! Op weg naar de vriendin eerst nog wat spullen pakken (Tsja, dat heb wel eens met vrouwen), dus de DS buiten latens taan, raampjes dicht om de enige wamrte die er was binnen te houden. Kom ik terug, zat er meer mist in de auto als erbuiten…... Oeps, dat wordt een fris tochtje met alle raamen open….
Bij vriendin aangekomen even een blik onder de kap, de rook begon te verdwijnen en alles lekker droog. Perfect!
Tsja, en dan weer de weg op…... en weer een oude onhebbelijkheid die de kop opsteekt bij die ene Diva….. Wel/niet willen wegrijden, opgloeien stoplamp met olie druk…. Had ik daar al niet een topic over
Maar, eenmaal op de weg, eens lekker met een gangetje van 70-80 door kunnen ruijden, met volle verlichting erop (verstralers en grootlicht). Gaaf!
Bij de bestemming aangekome lag er al een rode loper, en de opwinding bij het ontvangst comité was groot. “Zet die auto ook op de foto!” Een groots compliment nietwaar? Alleen jammer dat die krullenbol in zijn smoking de deur van een DS niet open weet te wurmen….. Ach ja, weet hij veel….
Maar goed, vervolgens mocht de sjauf weer naar huis. Terug langs het kanaal (Daar kun je redelijk gassen zonder kans op een flits) en daar is de dame in haar element. De motor begon steeds beter te lopen, logisch ivm met toenemende warmte, en het rijden en veren ging steeds soepeler. Grootste kick, en dat zullen er meer hebben denk ik, een haakse bocht nemen met volle verlichting, zodat je echt om het hoekje kunt kijken met de meedraaiende verstralers. Super!!!!
Tsja en dan ben je weer thuis…... en is het net lekker warm aan het worden in de DS….. Zonder de kachel aan te hebben.
Moraal van het verhaal: Toch jammer dat ik te weinig met de dame heb kunnen rijden, een halfautomaat mits goed afgesteld is top en ik moet dus….. die halfautomaat nog eens goed inregelen. Feitelijk weer een keer de basisaftelling doorlopen.
En, wat iedere DS rijder kan beamen, als een zwevend tapijt over die rottige drempels, heerlijk
Tijd om in het voorjaar de Diva maar eens cosmetisch te verwennen met wat nieuw plaatwerk om de ko.. euh derièrre…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Volgens mij moet jij gewoon wat meer gaan rijden met die dame, dan lossen allerlei dingen zich wel op! Als je nooit rijdt komt het ook nooit goed…
Daar heb je helemaal gelijk in.
Maar ja, als HD leidingen het begeven, en koppelingsregelaars maar LHM blijven sproeien op uitlaten…...
Balen sowieso want na de tweede sleuteldag van de DS club was ik eigenlijk zover om mijn vrouw een te leren DS rijden….. Zo mooi liep de dame toen. Maar ja, als je dan thuis weer LHM kan opruimen….
Inderdaad, na het het afstellen van de zaak maar eens wat meer gaan rijden, daar is de DS voor gemaakt en dat gaat haar het beste af.
Maar goed, ik heb vanavond voor het eerst weer eens kunnen genieten van het rijden in de DS, en tegelijkertijd toch ook lak hebben aan het moderne blik dat je bij een te lage snelheid inhaalt (ik nome dat anticiperen op een open brug, maar ja, de jeugd van tegenwoordig ).
Beetje voorrang nemen.
Wayt ik wel sterk heb, is dat ik ridjen met de DS aan de ene kant erg relaxed kan doen als alles goed loopt, maar anderzijds wel er gespitst op ver vooruit kijken. Dat laatste ook ivm nog wennen aan het doseren van de remmen.
Inderdaad, een kwestie van lekker gaan rijden, dan komt het wel goed!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Wat een prachtig verhaal.
Herkenbaar hoe leuk zo’n tocht is. Ik heb ook al voor het eindexamen bal van mijn beide dochters mogen rijden, zo het schoolplein op en dan inderdaad foto’s. Werd ook gevraagd door andere scholieren, wat ik dan niet af kan slaan.
Wel lef hoor om deze risicos te nemen met het gala van je dochter
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat vond ik ook! Super peter!
En ga nou eens wat vaker rijden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Lef…. huh?
Ik neem weinig risico’s, had ik er geen vertrouwen in, was ik met het alternatief gegaan. Daarom ben ik ook weer dagen aan het klungelen geweest om de boel goed te krijgen.
Inderdaad hoop ik nu eens meer aan rijden toe te komen….
Heb net even gekeken rondom de DS, en eronder, maar de dame is droog onder de rokken zo te zien. Wel was het niveau van de LHM lager dan waarmee ik de garage uitging… Maar ik vermoed dat er juist door het rijden nu weer op alle plekken in het systeem LHM te vinden is, waar dat voor heen niet het geval was. Dat vind ik nog steeds het “nadeel” van het opengooien van het hydraulische gedeelte. Ik ontlucht de remmen, en de centrifugaalregelaar, maar voor de rest blijft het voor mij een raadsel waar de lucht het systeem inkomt en waar het er weer uit komt.
Gisteravond bij thuiskomst wel even met sleuteltje 12 de ontlastschroef opengezet, maar de tijd dat er daar lucht ontsnapte was niet zo lang, dus dat viel mij erg mee.
En nue eens een geschikt moment zien te vinden voor het afstellen van de zaak. En even de bougies eruit trekken en…. en.. en…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!