Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
dus gewoon een carb zoeken voor een 1400 en overschroeven maar, en meteen die katmeuk wegdoen dan..
De kat is er al onderuit ( klik ).
Betekent dat dan nu dat een ander type carburateur ook zou volstaan?
Ik ga morgen eens verder zoeken op de sloperij. Hopelijk staat daar nog een BX 14 met een carburateur.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Mits het op het inlaatspruitstuk past - wel. Denk ook aan het enorme slangennest wat je over je heen trekt; aan die weber die je nu hebt hangt echt van alles en nogwat.
Ich bin ein Breaker
B I N G O !!
Zojuist kwasm ik bij autosloperij Rutte in Velserbroek. Daar stond een aantal BX’en naast elkaar (bijna een unicum…), waaronder één BX met een carburateur. Wonder boven wonder ging het hier om een BX die identiek is aan de mijne: een BX 14 basis met TU-motor met pulsairsysteem, uit 1989. De carburateur leek vrijwel gelijk, maar de kleur van de auto was iets anders (Gris Météore, EYYcR). De kleur van de BX leek na een grondige inspectie het enige verschil. Gelukkig bleek er nóg een verschil: dit type carburateur heeft namelijk een handchoke!! En laat ik daar nu heel blij mee zijn.
Morgenochtend ga ik wederom naar de sloperij om de gehele carburateur + handchoke te demonteren, om deze volgend weekend te monteren in mijn BX.
Onderstaand enkele foto’s van de BX, waaruit ook de vrij hoge km-stand blijkt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Da’s top Wouter! Ik ben benieuwd naar het resultaat van de carb-wissel, succes!
Ik heb dit type carburateur echt nog nooit gedemonteerd, dus ik hoop dat het morgen gaat lukken (vandaag was het te laat en barstenskoud, brrr). Daarnaast heb ik nog nooit een handchoke gedemonteerd, maar ik heb goede hoop en houd jullie op de hoogte.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Da’s reuze mooi
Noumorgen nog effe er af slopen.
Zo te zien is die auto in het verleden als een omgebouwd, want het is geen originele BX choke handle
Neem je ook het inlaatspruitstuk mee?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Kijkaan. Misschien is bij lange stilstand en zo’n kilometrage het nuttig om even te checken op speling op bewegende delen, en misschien er een revisiesetje pakkingen en dergelijke tegenaan te gooien. Dan ben je zeker dat het gaat werken.
Een handchoke moet je aan carb. losmaken en dan vanaf binnen uit, er uit halen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ja, dat laatste had ik inmiddels al begrepen, dus dat moet wel lukken.
Waarom moet er in vredesnaam een andere inlaat op, als de carb identiek is, maar enkel de choke anders is?
Ik neem ‘m anders in zijn geheel mee en probeer de automatische choke te vervangen door de handchoke van de sloper…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Mooi man een carb, alles meenemen, incluis spruitstuk!
Emiel
Maar wat is daar dan zoal anders aan, aan dat spruitstuk?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Gewoon de zekerheid nemen om alles mee te nemen!
Emiel
Sja, maar ik zou graag de logica willen weten waarom een inlaat anders zou zijn bij dezelfde carbs, waarvan één met handchoke en de ander met automatische choke…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX