Hallo allemaal.
Ik heb een 2.1 td.
Het probleem wat ik heb is het volgende :
Na een koude start komt de motor heel moeilijk op temperatuur,
d.w.z. als ik de kachel op vol heb staan .
Ter info. is voldoende koelvloeistof aanwezig,
vorige winter al nieuwe thermostaat geprobeerd.
Maar geen van dit alles gaf resultaat.
Heb er aan gedacht om een deel van de radiateur af te ‘
schermen met een stuk karton oid maar dit lijkt me
een minder goed idee .
zelfs bij de dealer weten ze niet wat hier aan te doen .
is er hier iemand die dit probleem ook heeft??
of beter nog hier een oplossing voor heeft??
is een beetje koud zo s’morgens
Alvast bedankt Gert.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
solly… ops:
Airco aanwezig maar maakt geen verschil aan /uit .
duurt trouwens ongeveer 15 tot 20 km voordat ie op temperatuur is .
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
gompy58 schreef:solly… ops:
Kan best zijn dat het de thermostaat toch is.
Je zult net zien dat die nieuwe niet werkt. Kans is klein, maar het kan.
Jeroen
Als je de motor koud start, wordt de toevoerslang naar de radiator dan even snel warm als de kachelslang?
Zoja, is het toch echt een thermostaat lijkt me.
Ik weet niet of het bij een 2.1 td blok ook te zien is.
Maar bij mijn diesel kan ik aan de temperatuur meter zien wanneer de thermostaat opent.
Vanaf koud loopt de temp op om vervolgens met het openen van de thermostaat zo’n 15 graden te zakken.
Daarna duurt het idd relatief lang voordat de meter weer op 80 graden staat.
Het eenmalig zakken van de thermostaat komt door de instromen van de koelvloeistof vanuit de radiator.
Die radiator inhoud gaat pas na het openen van de thermostaat meedoen in de kringloop.
Is dit bij jouw auto ook het geval of loopt de temperatuur in één keer naar zijn eindtemperatuur?
toniclight schreef:gompy58 schreef:solly… ops:
Kan best zijn dat het de thermostaat toch is.
Je zult net zien dat die nieuwe niet werkt. Kans is klein, maar het kan.Jeroen
Zou kunnen .
maar in extreme hitte met groteboottrailer +- 1500 kg
moet er dan ok wel 1 en ander fout gaan lijkt me.
dan werkt het hele spul normaal.
dan wordt ie +- 95 graden . fan slaat dan net niet aan onder het rijden.
zogauw ik stop wel natuurlijk.
Kan bij mij ook inderdaad zien wanneer de themostaat opend.
heb hem later ook nog eens getest in het bekende bakje water.
alleen duurd het met dit weer erg lang.
zal er wel mee moeten leren leven denk ik.
Heb je al eens de kachelradiator ontlucht?
Piet Visser schreef:Heb je al eens de kachelradiator ontlucht?
ook al geprobeerd .
volgens de dealer is mijn koelsysteem in pefecte staat.
wat ik wel eens zou willen weten ,
hoelang het bij de gmiddelde xm duurd voordat het zaakje op tempeatuur is.
Heb ik weer, een probleem waar niemand ooit last van heeft gehad.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
bij mijn bx was het de thermostaat… hij werd met warm weer netjes 85 tot max 90
en bij kouder weer niet warmer dan 60. en een nieuwe thermostaat kan ook kapot zijn
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Je motor komt uiteindelijk wel op temperatuur?
maar in extreme hitte met groteboottrailer +- 1500 kg
moet er dan ok wel 1 en ander fout gaan lijkt me.
Waarom?
Volgens mij als je thermostaat niet goed sluit maar bijvoorbeeld altijd openstaat (extreme aanname) dan kan je motor best goed gekoeld worden, maar wanneer de buitentemperatuur lager wordt niet kan de motor niet op de juiste bedrijfstemperatuur komen.
Jeroen
eensch.. Ik had in de zomer geen last van een thermostaat die niet goed sloot en een verkeerde timing had.
Toen de temp echter begon te zakken kreeg ik de motor ook met moeite boven de 80 en eerder net boven de 70.
eensch.. Ik had in de zomer geen last van een thermostaat die niet goed sloot en een verkeerde timing had.
Toen de temp echter begon te zakken kreeg ik de motor ook met moeite boven de 80 en eerder net boven de 70.
Ga ik nog eens de thermostaat vervangen maandag .
En zien wat het dan wordt .
Kom er trouwens wel net achter dat mijn
radiateur lekt .
niet veel nog maar het begin is er .
heeft er nog iemand wat liggen ??
(zie ook gezocht)