1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Carrosserie lassen.
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 20 december 2007 11:22 AM

Ik heb wat vragen omtrent het lassen van de carrosserie delen.
Mijn deuren zijn erg slecht. Zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Nu kan ik op zoek gaan naar nieuwe deuren, maar lassen is ook nog een optie.
Ik heb gehoord dat er zelf complete delen te koop zijn.
Ik vind zoal:
Buitenhuid
Deurbak binnenkant
Deurbak buitenkant

Wat houd dit in? Heeft iemand hier foto’s van?

En ik heb nog een vraag over het lassen zelf.
Ik heb een vriend die goed lassen kan. Maar hij heeft het altijd erg druk dus wil ik eigenlijk zelf leren lassen. Welke las methode is het betse geschikt voor het lassen van carosserie delen.
Ik denk dat ik zelf een lasapparaat aanschaf en een cursus gaat doen.
Dan ben ik tenminste niet meer afhankelijk van hulp van anderen.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 20 december 2007 11:59 AM
  [ # 1 ]

Het beste kun je eens naar Chyparse in Almere gaan, zij verkopen al die delen en kunnen je alles laten zien en proeven. Hun adres is Rondebeltweg 14, tel 0346 351150.

Voor lassen kun je het beste een MIG/MAG toestel kopen. Laat die las-vriend eens een halve meter voordoen en trek vervolgens zelf een meter of 10, daarna krijg je die portieren er ook wel acceptabel in.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 20 december 2007 01:27 PM
  [ # 2 ]

Via de DS-club kun je lascursussen volgen. Die zijn echt goed (heb ik ook gedaan, hoewel ik al veel gelast had) en leerzaam. Komend jaar komen er weer 2 lascursussen.

Citroen!

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 20 december 2007 01:32 PM
  [ # 3 ]
DriverD schreef:

Via de DS-club kun je lascursussen volgen. Die zijn echt goed (heb ik ook gedaan, hoewel ik al veel gelast had) en leerzaam. Komend jaar komen er weer 2 lascursussen.


Ik heb me vanaf januari ingeschreven bij de ID/DS club.
Dus kan ik mooi meedoen aan die lascursus!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 20 december 2007 02:08 PM
  [ # 4 ]

Ik heb ook die lascursus gedaan. Het belangrijkste wat ik leerde is dat je een goed apparaat nodig hebt met constante draadsnelheid en lage stroomsterkte (30 ampere)... Anders wordt het nooit wat!  Cool

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 20 december 2007 03:33 PM
  [ # 5 ]

Re: Carrosserie lassen.

Wolfman schreef:

Ik heb wat vragen omtrent het lassen van de carrosserie delen.
Mijn deuren zijn erg slecht. Zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Nu kan ik op zoek gaan naar nieuwe deuren, maar lassen is ook nog een optie.
Ik heb gehoord dat er zelf complete delen te koop zijn.
Ik vind zoal:
Buitenhuid
Deurbak binnenkant
Deurbak buitenkant

Wat houd dit in? Heeft iemand hier foto’s van?

En ik heb nog een vraag over het lassen zelf.
Ik heb een vriend die goed lassen kan. Maar hij heeft het altijd erg druk dus wil ik eigenlijk zelf leren lassen. Welke las methode is het betse geschikt voor het lassen van carosserie delen.
Ik denk dat ik zelf een lasapparaat aanschaf en een cursus gaat doen.
Dan ben ik tenminste niet meer afhankelijk van hulp van anderen.

De club en andere verkopen delen voor te lassen.
Alleen haal jij één van de moeilijkste karweitjes naar boven ; deuren.
Indien de deuren te redden zijn, kun je best de deuren door de club laten lassen. Je moet alleen zien of de lijn van je koetswerk mooi overeenkomt.
Als dit het geval is, dan zal je deuren na het lassen door de club ook terug goed passen.
Anders wordt dit heel moeilijk en moet je deuren op je wagen passen vooraleer je gaat lassen als je de vloeiende lijn wilt behouden.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 20 december 2007 05:44 PM
  [ # 6 ]

En als je plaatwerk koopt koop dan buitenhuid tot boven de naad van je portier, heel wat makkelijker dan op de naad lassen, zeker achteraf in de afwerking.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 december 2007 09:09 PM
  [ # 7 ]

al sinds een aantal jaren kun je de onderbaken ook verlijmen. komt er geen lasapparaat meer aan te pas. geen last meer van evt. kromtreking metaal ddor warmte van het lassen. geen roest dmv zuurstof die tijdens het lassen in kan !!! treden. enz…...............

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Mozes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 16-11-2007

Gepost: 20 december 2007 11:01 PM
  [ # 8 ]
citroen23 schreef:

al sinds een aantal jaren kun je de onderbaken ook verlijmen. komt er geen lasapparaat meer aan te pas. geen last meer van evt. kromtreking metaal ddor warmte van het lassen. geen roest dmv zuurstof die tijdens het lassen in kan !!! treden. enz…...............

hoe werkt dat dan?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 december 2007 11:17 PM
  [ # 9 ]
Mozes schreef:
citroen23 schreef:

al sinds een aantal jaren kun je de onderbaken ook verlijmen. komt er geen lasapparaat meer aan te pas. geen last meer van evt. kromtreking metaal ddor warmte van het lassen. geen roest dmv zuurstof die tijdens het lassen in kan !!! treden. enz…...............

hoe werkt dat dan?

dmv kitspuit: daar zijn ook lijmen voor.

heeft eens een keer een stukje in gestaan in het id/ds clubblad.
ben niet thuis kan het dus niet ffff voor je opzoeken wellicht dat een ander lid fff wil kijken…..............

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 21 december 2007 10:41 AM
  [ # 10 ]
citroen23 schreef:

al sinds een aantal jaren kun je de onderbaken ook verlijmen. komt er geen lasapparaat meer aan te pas. geen last meer van evt. kromtreking metaal ddor warmte van het lassen. geen roest dmv zuurstof die tijdens het lassen in kan !!! treden. enz…...............

Ja dat noemen wij koud lassen.. is al heel hard mee gelachen hier in onze IDDS kringen.. Na een hete zomer en een gepekelde winter kan je thuis komen met halve deuren.. een auto is een trildoos, die bakken komen er zo weer af, niet te spreken over de flexibiliteit van die kit, komt niet goed met de kostbare verf op je portieren..
Ik denk dat mede forummers volgende stelling zullen ondersteunen: doe het serieus of begin er niet aan.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 december 2007 10:44 AM
  [ # 11 ]

Als je goeie kit (carrosserielijm eigenlijk) gebruikt wordt de verbinding veel beter dan met lassen. Geen warmte-inbreng, egalere spanningsverdeling.
Vliegtuigen worden al jaren gelijmd, vallen die ook uit elkaar bij warmte of kou? Nou dan….

Citroen!

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 21 december 2007 05:58 PM
  [ # 12 ]

Carrosserie lassen

Carrosserie lassen of verlijmen zelf heb ik ervaring met zowel lassen als lijmenBij het lassen veel werk gehad om alles weer met plamuur bij tewerken .De lijm die ik gebruik is van de firma sikaflex je heb de 252 welke flexibele is dan de 260 deze word ook bij boten gebruikt alleen heeft deze een ander nr De resultaat is perfect je brengt eerst de bak aan en dan zet je deze even vast met bijvoorbeeld 2 parkers hierna boor je om de 2 cm een gaatje en met en iets grote ijzerboortje boor en verzinking om bv de parkers in te laten verzinken Als je alles geboort hebt haalje alles uit elkaar en smeer er dan dunlaagje sikaflex 260 op dan de delen op elkaar plaatsen en dan de parkers er in draaiien.De parkers kun je later met een dremel iets verder afslijpen zodat je deze niet meer voelt als je er met je vingers overheen gaat ten opzichte van de nieuwe ingezettenbak.Dit zit bij mij al 3 jaar en alles is ook opnieuw in de primer gegaan en opnieuw in de autolak.Ik kan je verzekeren dat je heel weinig hoeft te plamuren.Je kan bij de firma sikaflex de documentatie opvragen dan zie je gelijk wat een krachten erop kiunnen staan ivb de flexibiliteit Deze is zowel in wit als zwart teverkrijgen.Je moet het niet voor dragende delen gebruiken natuurlijk Dit spul kan je verkrijgen bv bij automatrialezaak tieleman het word veel gebruikt ook in de scheepsbranche

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 december 2007 04:52 PM
  [ # 13 ]

Ik heb goede ervaringen met Sikaflex MAAR! let bij de aanschaf op de houdbaarheidsdatum en gebruik de patronen zo snel mogelijk op! Als Sikaflex oud wordt is het met geen mogelijkheid meer uit de patroon te wurgen, heb ik ten koste van een kitspuit ondervonden Shocked .

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 22 december 2007 06:53 PM
  [ # 14 ]

Carrosserie lassen

klopt die evaring had ik ook.Overigens gebruiken we het ook om de rubbers die aan de deurziiten dicht te maken zodat hier geen water in kan komen en dit werkt perfect.De velsranden daar doe ik ook een kleinlaagje op en dan sla ik deze verzetrand om Alles is dan ook geljk goed dicht,

Profiel  
 
Mozes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 16-11-2007

Gepost: 22 december 2007 10:10 PM
  [ # 15 ]

Re: Carrosserie lassen

jan D super 1971 schreef:

Carrosserie lassen of verlijmen zelf heb ik ervaring met zowel lassen als lijmenBij het lassen veel werk gehad om alles weer met plamuur bij tewerken .De lijm die ik gebruik is van de firma sikaflex je heb de 252 welke flexibele is dan de 260 deze word ook bij boten gebruikt alleen heeft deze een ander nr De resultaat is perfect je brengt eerst de bak aan en dan zet je deze even vast met bijvoorbeeld 2 parkers hierna boor je om de 2 cm een gaatje en met en iets grote ijzerboortje boor en verzinking om bv de parkers in te laten verzinken Als je alles geboort hebt haalje alles uit elkaar en smeer er dan dunlaagje sikaflex 260 op dan de delen op elkaar plaatsen en dan de parkers er in draaiien.De parkers kun je later met een dremel iets verder afslijpen zodat je deze niet meer voelt als je er met je vingers overheen gaat ten opzichte van de nieuwe ingezettenbak.Dit zit bij mij al 3 jaar en alles is ook opnieuw in de primer gegaan en opnieuw in de autolak.Ik kan je verzekeren dat je heel weinig hoeft te plamuren.Je kan bij de firma sikaflex de documentatie opvragen dan zie je gelijk wat een krachten erop kiunnen staan ivb de flexibiliteit Deze is zowel in wit als zwart teverkrijgen.Je moet het niet voor dragende delen gebruiken natuurlijk Dit spul kan je verkrijgen bv bij automatrialezaak tieleman het word veel gebruikt ook in de scheepsbranche

Heb je daar destijds foto’s van gemaakt?!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook