Heeft iemand al sneeuwkettingen gekocht voor een C4GP Exclusive?
Voor de bandenmaat 215/50 R17 is dat nog lastig.. De ANWB heeft wel kettingen die om die bandenmaat passen (Pewag Sportmatic), maar zowel de ANWB als de Pewag-stie meld dat ‘Citroen heeft nog geen kettingen vrijgegeven voor dit voertuig/bandenmaat´....
En nu?
joris
THUISBLIJVEN?
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5745.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik zou me daar niet al te veel van aantrekken.
Gewoon een setje goeie sneeuwkettingen die geschikt zijn voor je bandenmaat. Het gaat zich erom dat die ketting goed aansluit op die specifieke bandenmaat. En of die band dan onder een Citroën of enig ander merk ligt, is van ondergeschikt belang.
Nu weet ik dat bij de 18” velgen dit sowieso niet mogelijk is. Navraag bij de dealer heeft uitgewezen dat bij deze maat sneeuwkettingen uitgesloten zijn aangezien deze anders de zaak aan de binnenkant kapotslaat (vooral achter t.a.v. het pneumatische gedeelte; vraag me niet hoe; als ik lieg dan lieg ik in commissie)
‘t Zou zomaar kunnen zijn dat dit bij de 17” ook van toepassing is? Daarom misschien de reden dat Citroen geen “goedgekeurde kettingen” wil afgeven?
Ik zal ‘t zelf met alleen winterbanden moeten doen, en op weg naar de wintersport betekent dit afhankelijk van de weersomstandigheden doorrijden of omrijden….
Rijden per 02-02-08: C4 Grand Picasso Exclusive EB6V 2.0 HDiF
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Dreamnerd schreef:Nu weet ik dat bij de 18” velgen dit sowieso niet mogelijk is. Navraag bij de dealer heeft uitgewezen dat bij deze maat sneeuwkettingen uitgesloten zijn aangezien deze anders de zaak aan de binnenkant kapotslaat (vooral achter t.a.v. het pneumatische gedeelte; vraag me niet hoe; als ik lieg dan lieg ik in commissie)
![]()
‘t Zou zomaar kunnen zijn dat dit bij de 17” ook van toepassing is? Daarom misschien de reden dat Citroen geen “goedgekeurde kettingen” wil afgeven?![]()
Ik zal ‘t zelf met alleen winterbanden moeten doen, en op weg naar de wintersport betekent dit afhankelijk van de weersomstandigheden doorrijden of omrijden….
Vergeet niet dat het ook wel eens zou kunnen betekenen “blijven waar je bent”
Bovendien zijn er ook bergwegen waar je alleen met sneeuw ketting mag rijden. Maar dit is natuurlijk afhankelijk waar je naartoe gaat.
Sja, en anders even een setje spike spiders kopen… Das een vaste adapter op je wielbouten waar je ter plekke een spin op klikt. Die zijn misschien wel toepasbaar. In ieder geval in nl even kijken of dat allemaal mooi vrij loopt…
Xsara Coupe
Het zal wel aan mij liggen maar toch:
: Als je een grotere velgdiameter neemt neem je toch een band die lager is zodat de totale diameter min of meer gelijk blijft
:
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
zou inderdaad logisch zijn….ik weet niet of je dan nog band overhoudt…dealer heeft er niets over geroepen (op mijn vraag: zijn er alternatieven?). Ik ga er wel bij de montage van de winterbanden nog nader op in. Een alternatief die er inmiddels wel ligt is winterbanden met een kleinere -stalen- velg diameter laten monteren zodat er wel sneeuwkettingen omheen kunnen.
Maar goed: nog toekomstmuziek voor mij…..de nieuwe liefde komt pas 15 februari i.v.m. aflopen leasecontract huidige auto. Maar wel op tijd voor de wintersport!!
Dank allen… Ik heb passende kettingen gekocht, rij op winterbanden, en ga er van uit dat het goed komt…
(Autosocks heb ik ook gebruikt onder mijn C5. werkt inderdaad fantastisch, daar waar een V70 met winterbanden niet omhoog kon komen, reed ik vrolijk door. Maar autosocks en winterbanden wordt me te veel….)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3426.jpg)
Totaal aantal Berichten: 913
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Maar die Autosocks mag je officieel toch niet gebruiken als kettingen verplicht zijn ???
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
@Fiorano: klopt, volgens mij…. Autosocks zijn wel veel makkelijker, maar je loopt de kans dat je moet blijven waar je bent, zoals hiervoor omschreven…
ice96 schreef:Dreamnerd schreef:Nu weet ik dat bij de 18” velgen dit sowieso niet mogelijk is. Navraag bij de dealer heeft uitgewezen dat bij deze maat sneeuwkettingen uitgesloten zijn aangezien deze anders de zaak aan de binnenkant kapotslaat (vooral achter t.a.v. het pneumatische gedeelte; vraag me niet hoe; als ik lieg dan lieg ik in commissie)
![]()
‘t Zou zomaar kunnen zijn dat dit bij de 17” ook van toepassing is? Daarom misschien de reden dat Citroen geen “goedgekeurde kettingen” wil afgeven?![]()
Vergeet niet dat het ook wel eens zou kunnen betekenen “blijven waar je bent”
Bovendien zijn er ook bergwegen waar je alleen met sneeuw ketting mag rijden. Maar dit is natuurlijk afhankelijk waar je naartoe gaat.
Is ook zo, we zitten gelukkig in een wintersport gebied waarbii het dorp op 2000m autovrij is en je de auto beneden (kabelbaan Betten naar de Bettmeralp) moet neerzetten. Bij goed weer gaan we binnendoor (dus bergje op bergje af…), bij slecht weer (sneeuw) kunnen we omrijden (snelweg) zodat sneeuwkettingen niet nodig zijn, of ‘t moet heel extreem worden….
Dit heeft mijn keuze dus ook wel beïnvloed om 18” velgen te nemen en dus geen sneeuwkettingen te kunnen gebruiken. Overigens klopt ‘t ook dat autosocks in Zwitserland in ieder geval niet toegelaten zijn. Daar waar sneeuwkettingen verplicht zijn moet je dus ook echt staal er onder leggen…
Ik heb geen ervaring met de besproken autosocks maar puur door te kijken naar de natuurkunde wetten zou ik verwachten dat echte sneeuwkettingen nog steeds beter presteren omdat ze niet alleen in losse sneeuw kunnen vastgrijpen maar ook in aangewalst sneeuw en in ijs. De autosocks zie ik hier duidelijk afleggen.
ice96 schreef:Ik heb geen ervaring met de besproken autosocks maar puur door te kijken naar de natuurkunde wetten zou ik verwachten dat echte sneeuwkettingen nog steeds beter presteren omdat ze niet alleen in losse sneeuw kunnen vastgrijpen maar ook in aangewalst sneeuw en in ijs. De autosocks zie ik hier duidelijk afleggen.
De ouderwetse ketting zal in zulke gevallen wellicht meer grip hebben. Ik heb de autosocks nu een aantal jaren gebruikt en het heeft een aantal voordelen:
[list]
Makkelijk om de band te leggen en weer te verwijderen
Neemt minder ruimte in dan een setje sneeuwkettingen
Rijdt comfortabeler dan sneeuwkettingen
Als je de Autosocks kapot rijdt, dan slaan ze de binnenkant van je wielkast niet kapot
Bruikbaar op auto’s waarop geen sneeuwkettingen toepasbaar zijn
[/list:u]
En het is wonderbaarlijk hoeveel grip je ermee hebt. Ik heb een groepje Zwitsers met verbazing zien kijken hoe we van de parkeerplaats bij de skilift wegreden met Autosocks, waar we even ervoor niet van de plaats kwamen zonder Autosocks. Dat was overigens met mijn C3 met 205 brede zomerbanden (Michelin Pilot Sport)
Bossie schreef:ice96 schreef:Ik heb geen ervaring met de besproken autosocks maar puur door te kijken naar de natuurkunde wetten zou ik verwachten dat echte sneeuwkettingen nog steeds beter presteren omdat ze niet alleen in losse sneeuw kunnen vastgrijpen maar ook in aangewalst sneeuw en in ijs. De autosocks zie ik hier duidelijk afleggen.
De ouderwetse ketting zal in zulke gevallen wellicht meer grip hebben. Ik heb de autosocks nu een aantal jaren gebruikt en het heeft een aantal voordelen:
[list]
Makkelijk om de band te leggen en weer te verwijderen
Neemt minder ruimte in dan een setje sneeuwkettingen
Rijdt comfortabeler dan sneeuwkettingen
Als je de Autosocks kapot rijdt, dan slaan ze de binnenkant van je wielkast niet kapot
Bruikbaar op auto’s waarop geen sneeuwkettingen toepasbaar zijn
[/list:u]En het is wonderbaarlijk hoeveel grip je ermee hebt. Ik heb een groepje Zwitsers met verbazing zien kijken hoe we van de parkeerplaats bij de skilift wegreden met Autosocks, waar we even ervoor niet van de plaats kwamen zonder Autosocks. Dat was overigens met mijn C3 met 205 brede zomerbanden (Michelin Pilot Sport)
Ik zal me een keer gaan verdiepen in de autosocks; heb toch nog geen kettingen voor mijn C4. Graag geef ik ook enig commentaar op je lijstje:
[list]1) Nooit problemen gehad met sneeuwkettingen aanbrengen en eraf halen; zo gebeurt.
2) Ruimte besparend zijn de autosocks zeker maar voor een setje sneeuwkettingen heb ik alijt plaats kunnen vinden.
3) Meer rijcomfort is zeker een grote plus voor de autosocks; geen opmerkingen.
4) Nog nooit sneeuwkettingen gehad die eraf vlogen. Gewoon juist aanbrengen en geen versleten gebruiken.
5) Dit spreekt zeker vóór maar de vraag is hoe komt het dat de sneeuwkettingen niet passen. Bij normale/standaard bandenmaat moet er toch altijd plaats zijn.[/list:u]
Ik wil dus niet zeggen dat slechts één de juiste keuze is en de andere moet afgezworen worden. Er zijn plussen en minnen voor beiden te noemen en het was mijn bedoeling om het verhaal van twee kanten te bekijken.
Oh ja, Bossie, vergeet niet dat zomerbanden altijd minder grip hebben bij lage temperaturen. Dus zelfs ook op “schone” wegen.
En minimale profieldiepte (1.6mm) niet meer voldoet…