Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
RikvdS schreef:Ah kijk… Nieuw Vennep is perfect te doen vanaf hier… dat kan zelfs op de fiets, geweldig! Het leek mij ook wel een gaaf idee om langs de dealer te gaan waar de auto origineel gekocht is… deze bestaat zelfs nog, en dan op de datum dat de auto 29 jaar eerder gekocht werd… Kijken wat ze daar zeggen, ik ben erg benieuwd naar de reactie
![]()
Groetjes, Rik.
Maar wie is nu de dealer die ‘m nieuw leverde?
Gr Martijn

Totaal aantal Berichten: 782
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
De orginele dealer waar hij op 27 april 1979 aangeschaft is niemand minder Citroen Hilversum… het telefoon nummer was destijds zelfs nog 13484… das nu wel ietsje langer
heerlijk… de geschiedenis van zo’n dame
groetjes, Rik.

Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ik heb ook nog even gebeld met de zoon van de eerste eigenaar. Zo’n driekwart jaar geleden had hij hem zelf te koop gezet, in de verwachting er goud geld mee te verdienen. Rare kerel…. Ik mocht pas komen kijken als ik een bod had gedaan op Marktplaats, en het hoogste (onzin…)bod stond toen op 1900 euro. Ik heb ‘m bedankt. Toen ze opdook bij Martijn in Zaandam dacht ik nog even “hmmmmmmmm….” , maar ja, toen had ik de DS al gekocht, en de blik van mijn vrouw zei genoeg!
Als je met haar nou eens in de buurt ben van Hoofddorp, rij ff aan voor ‘n bakkie koffie! ! Kan ik nog ff spijt krijgen….
Gr Martijn[/url]

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Oh, heel verleidelijk… ik rij zeker een keer langs in Hoofddorp, dat is toch vlakbij
Overigens vertelde Martijn mij dat hij eigelijk die CX voor te veel gekocht heeft gezien de staat toen… alle leidingen onder de auto waren verrot, motor zat vast, enz, enz. Erg aardige gozer trouwens, die Martijn… Beetje vreemd, maar dat is iedereen, heel aardig in ieder geval. De blik van mijn vriendin zei destijds waarschijnlijk ongeveer hetzelfde… maar ach, 18 jaar… dan kan het nog
En ach… spijt weet ik niet of je dat krijg… voor deze prijs is het een hele leuke dame… maarja, een DS is toch ook een DS, en hier zal ik waarschijnlijk nog een hoop centen aan kwijt zijn in de toekomst… Eerst maar eens kennis maken met deze prachtige dame, dan gaan we haar pas vertroetelen…
Groetjes, Rik.

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
oeh! oeh! Ik heb dr vandaag mogen ophalen
Naja, wat is er te zeggen, de koude start is waardeloos… het schijnt dat de koudestart injector blijft hangen waardoor de motor op een gegeven moment verzuipt. Dus benzine slang naar de koudestart injector is eraf gehaald en (tijdelijk) dichtgemaakt door er een boor in te stoppen… dus die lekt niks… Verder startte ze vandaag ook ineens verschrikkelijk rot, kwam waarschijnlijk omdat ze op haar laatste druppeltjes benzine draaide, goed snel vol gegooid… toen nog ff banden oppompen en ja, tijdens die 3 minuten vergeet ik de lampen uit te doen ops:
En dat is niet zo best als je accu nog niet echt is opgeladen… dus je raadt het al… starten ging niet meer… Verkoper ff gebeld, die woonde toch 3 straten verderop… dus die komt aan scheuren met zn gare Acadyane en heeft de CX even starthulp gegeven, zag er geweldig uit, Acadyane starthulp geven aan de CX, echt balen dat ik geen camera bij me had…
Goed, CX wilde weer starten, het zag er goed uit, het klonk goed, ik had mn ANWB-pas bij me, dus ik kon op weg naar huis. Kleine dingetjes die onderweg opvallen is dat ze achter niet helemaal lekker veert, dus ik ga nog ff achter nieuwe bolletjes aan. Verder stottert de motor af en toe en houdt een beetje in… denk dat dit komt doordat ze voor het eerst meer dan een kilometer reed sinds 18 jaar of iets dergelijks… ik ga haar nog even flink laten checken door iemand die er veel verstand van heeft en gooi er zo snel mogelijk even een busje injector cleaner in. Verder ga ik nog even op een nieuwe accu uit, aangezien ik dit ding niet helemaal vertrouw. Verder nog een beetje rond getoert in de omgeving, wat Bixen en CX’en gezien… nog nooit zoveel op een dag… als ik mijn eigen wagens meetel ongeveer 6 bixen en 4 CX’en op 1 dag… maar goed, constant te druk met eigen autootje dus niks kunnen onthouden…
Na een tijdje overigens de verlichting even checken, bleek dat mijn linker knipper/stads/mistlicht voor het niet doen… weet iemand waar een stekkertje zit voor alledrie deze lampen wat waarschijnlijk los zal zitten?
Ook een groot probleem is dat de blower niet kan voorkomen dat de ramen beslaan… en je voelt bijna geen lucht uit de luchtmonden komen… maar daarover ga ik wel ff iemand raad vragen als ze voor de CX staan… Verder, naja, ik zal snel fotos posten… ik heb vandaag al wat nacht fotos geschoten, maar die staan op de camera van een vriend… zal ik binnekort zelf hebben…
Maar goed, tot zover mijn avontuur voor vandaag, nu eerst maar eens een biertje
Groetjes, Rik.
Proost en gefeliciteerd. Het is pas “voor het eggie” wanneer je de auto voor je deur hebt staan natuurlijk.
Jammer van de kleine probleempjes vandaag. Hopelijk blijft het daarbij.
De motor is dus gereviseerd, als ik het goed begrijp. Ik neem aan dat je heel rustig ermee hebt gereden. De motor zal weer een tijdje moeten worden ingereden, alsof ze net nieuw is.
Ik ben benieuwd naar de komende foto’s.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
wat nieuwe fotootjes
Ondertussen wil de motorkap niet meer open overigens… en das lastig starten enzo… het hendeltje waar je de kap mee ontgrendelt is werkelijk helemaal lam en kan gewoon in het rond bewogen worden zonder enige kracht…
Maar ik heb 3 januari een afspraak bij de garage in Nieuw Vennep. Hoop dat die me kunnen helpen met het startprobleem (nieuwe koude start injector) en dat die me ook kunnen helpen met de motorkap openen. Want ik heb nog niet echt genoeg verstand van de wagen om dit soort problemen te verhelpen… komt nog
Maar goed fotootjes:
ik bij mijn dame… ik weet dat 1 stadslicht stuk is… is wss een los kabeltje, maar is lastig bekijken als de motorkap niet open kan
van de zijkant als ze aan de grond ligt
voorkant enzo met de gave mistlampen
Groetjes, Rik.
Hoi,
Je kunt de motorkap ook openen door een schroevedraaier door de gril te steken in het midden.
Misschien even met een zaklamp bijschijnen,dan zie je als het goed is een kapje,daarachter zit een hevel waar je tegenaan moet drukken.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En dat kapje zit er dus, zodat je dat op die manier NIET kunt doen.
Hoi Wendela,
UIt ervaring weet ik dat het kapje niet veel voorsteld,duw je zo opzij.
Het was een cx of niks

- BX 1.9 TURD, de Euro
Hangt er maar helemaal van af of je een plastic kapje of eentje van metaal gemonteerd hebt zitten. Ik haal ze in ieder geval het liefst gewoon weg om altijd de mogelijkheid te hebben de motorkap te openen.

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ik heb net even wat zitten frutten bij de motorkap, maar ik kon het hevel niet vinden. Zit dit hevel links van het kleine heveltje waarmee je de 2e ontgrendeling van de motorkap doet? (als je voor de gril staat) Ik gok overigens dat het kapje bij mij van metaal is aangezien alles wat ik door de gril kan zien van metaal is… beetje jammer dus
Groetjes, Rik.

- BX 1.9 TURD, de Euro
Ja, vanuit die positie links. Heb je een keienvanger? Als dat zo is, kan je er onderlangs ook niet meteen bij. Zal je eerst die keienvanger los moeten halen. Wel netjes alles onder de auto doen, wanneer deze op bokken staat he. Geen gevaarlijke toeren uithalen.

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Hmm, oke… naja goed, daar ga ik dan nog aan werken… ik kan hier vrij moeilijk de auto even snel op bokken zetten in de straat (de garage moet nog leeg). En ja, het ene probleem is nog niet verholpen of daar is het volgende al… Ze wil alleen nog maar vooruitgang boeken, en dus heeft ze de achteruit-rij-versnelling maar even helemaal afgeschafd. Ik krijg haar echt niet meer in de achteruit, het enige wat er een beetje in de buurt komt is een soort rrrrrr geluid (geen tanden poetsen, maar veel zachter). Iemand een idee wat dit nou weer is? Gewoon helemaal kapotte tandwielen of iets dergelijks? Ze had overigens ook al problemen met de 1e versnelling, daar viel ze nogal makkelijk uit, als je even het gas los liet bijvoorbeeld… ik gok dat het daarom tijd is voor een hele nieuwe versnellingsbak…
Groetjes, Rik. (die net eigelijk ff een stukje wilde gaan rijden met dit lekkere weer )

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Versnellingen? Zou iets met het schakelmechanisme kunnen zijn. Misschien zelfs een stangetje losgeschoten.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”