het wieletje met TENS er op? afkorting voor tension, spanning
(Ik doe maar een gok hoor, niet dat ding nu losdraaien )
Is je riem te kort? Dat verbaast me eigenlijk niets.
Bij mijn D12 moet er volgens de documentatie een riem van 710 mm op, maar die past niet. Ik heb een 740 mm nodig (738 is ook goed). En er zijn ook versies die een 770 of nog wat anders nodig hebben. Naar ‘t schijnt hebben ze in de fabriek niet echt een vaste maat gebruikt…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_933.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
In spanrol “tens” zit een inbusbout 8mm die je los moet draaien. Dan de riem eromheen leggen zoals hij op het plaatje beschreven staat, wat niet makkelijk is . Het minst onhandig is om als laatste de krukas te nemen, em het laaste stukje er om heen te wurmen door de krukas te draaien. Nu zal rol “pul” iets om komen, want dat is de zelfstellende spanner. Daarna kan je via het vierkante gaatje in rol “tens” die rol draaien, waardoor de riem op spanning komt. de Juiste spanning is als het oog in rol “pul” tegenover het gat in het motorblok staat. Dan kan je de inbusbout weer vastzatten.
Succes!
P.S. Overigens is er wél een reden dat de boel niet is blijven zitten natuurlijk. Controleer als straks de riem er weer omheen zit voor de grap es van bovenaf of alle rollen nog in lijn liggen…. Grote kans dat de zelfstellende rol scheef staat. Komt vaak voor!
Gr Martijn
Nou, voor vandaag geef ik het op…
Morgen nog een poging wagen met een goeie imbus dan.
Verder is de oorzaak denk ik lekkende diesel, moet alleen bij daglicht even uitzoeken waar dat vandaan komt.
Nog iemand ideeën?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Ik heb het ook gehad. Als je als laatste de hydropomp om wil leggen is het net aslof je paar cm te kort komt. Ik heb het als volgt gedaan:
[beunalert]
Leg de riem om alle pulies, zodat je die hydropomp als laatste kan doen.
Je kan hem ongeveer net niet op de helft krijgen waarschijnlijk. Zorg dat een 2e stel handen de krukas kan ronddraaien met een sleutel en dat je zelf de pulie van de hydropomp beetje kan draaien. Zorg dat de riem strak tegen de pulie ligt en ga nu met zn 2 gelijktijdig draaien. Het is niet een knappe oplossing en je ribben van de riem zullen misschien wat kneusen als je het TE lomp doet. Het is een beetje het “ketting van je fiets” omleg truukje.
Ik hoop dat je hier iets mee kan
Ouwe mopperkont
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1797.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Heb je de rol met PUL op opgespannen en geblokeerd met een pen ??
Dan kan de riem er van zelf op .
Daar zit namelijk een zware veer achter die achter de HD pomp uitkomt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
@ Matthijs309:
Was inderdaad bij mij ook het geval.
Ik had alleen geen tweede stel handen binnen bereik…
Maar die krukaspoelie (cransht) lijkt niet te draaien, of gaat die gewoon stroef?
@ wbogaerts:
Wat bedoel je met opgespannen? Kun je misschien iets duidelijker zijn, want ik snap hem niet helemaal.
Mzl. Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1797.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Aan de steun van die rol zit een veer , door een vierkante sleutel ( zoals voor de aflaatstop ) in de steun te steken kan je deze naar boven bewegen .
Je hebt wel een behoorlijke hefboom nodig .
Dan is er nog een gaatje in die steun waar je een pen ( denk 6 mm ) kan insteken zodat de rol opgespannen blijft .
Nu kan je de riem er opleggen , en dan terug ontspannen natuurlijk .
Is wel een beetje zoeken want het zit wat verborgen tussen de motor en de binnenvleugel .
Kijk ook even naar de speling van de ogen van de veer , durven nog wel eens uitlopen . Dit kan je doen door de rol; met de hand te bewegen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Jaja, ik heb het gedaan door de imbus in de “tens” los te draaien, vervolgens de riem erop te leggen (ook niet geheel zonder moeite, maar idd net als bij ketting van fiets) en daarna de imbus weer vast te draaien.
Alles draait netjes en de rollen lijken allemaal in 1 lijn te staan.
Verder nog even naar de diesellekkage gekeken (waardoor de riem het heeft begeven naar mijn idee) maar daarover meer in een nieuw topic vanavond.
Thnx for help!
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Waarom geen nieuwe riem? Kost geen drol en heb je wss de goede lengte.
Die imbus moet je niet losdraaien gewoon sleutel op de spanrol en kracht zetten, denk er wel om dat de sleutel niet los schiet… Past t echt niet dan heb je de verkeerde riem (Heb ooit een keer bij een Xantia HDi een multi-riem gehad die een milimeter te kort was, die kreeg ik er niet omheen).
Was nood…maar nieuwe riem is in aantocht.
Voorlopig ben ik wel gered met deze riem en het is de goede volgens H-base.
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Gooi H-base maar in de kliko, multiriemen wijken eigenlijk altijd af. Bij het vervangen kijken naar het nummer op de oude riem en die bestellen, anders he je grote kans dat t niet klopt.
Ik vind H-base erg handig, maar ook op Gates staat hetzelfde en de riem was even lang als de oude die ik later nog heb teruggevonden.
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.