Bobines V6
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 17 november 2007 12:48 AM

Ik heb nu 3 jaar een C5 (bouwjaar 2001) met V6 motor. Twee jaar geleden zijn in 3 fases alle bobines vervangen omdat ze achter elkaar kapot gingen (een V6 heeft 1 bobine per cylinder). 6 maanden geleden ging een van de 6 wederom kapot en nu is er weer minimaal 1 bobine kapot. Telkens zijn er originele bobines in gezet. Mij is verzekerd dat die beter zijn dan die in de eerste series. Nou mooi niet dus.

Heeft iemand enig idee hoe het kan dat die bobines telkens kapot gaan of is er wellicht een alternatieve bobine die het wel langer dan 2 jaar uit houdt?

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 25 november 2007 02:54 AM
  [ # 1 ]

Bobine

Er zijn gemodificeerde bobine te krijgen origineel citroen die moeten ze besyellen als ik het goed heb dus niet accoord gaan met oh ik heb er nog een op de plank liggen meneer!
by the way op het c5 forum staat meer info over de bobines
ik heb tot nu toe geluk ik heb er nog maar 1kapot gehad en de info in de wind geslagen van je moet ze alles 6 vervangen dus ik heb de desbetrffende gedaan en niet meer!
en het gaat goed tot nu toe Wink

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 25 november 2007 04:48 PM
  [ # 2 ]

Bij mij zitten er nu 6 nieuwe bobines in. Onderdeel 5970.77 maar, er schijnt al weer een nieuwer type te zijn met numer 5970.94. Zie onderwerp op c5forum.

Op internet (problemcar.nl) ook al gelezen dat het oude type het ongeveer 25.000 km zou uithouden en dat de achterste bobines het vanwege de warmte het het zwaarst te verduren hebben.

Ik zou je aanraden om een paar reserve bobines mee te nemen want de meeste garages hebben ze niet op voorraad. Rijden op 4 of 5 cylinders gaat wel maar is niet prettig en schijnt slecht te zijn voor je katalysator.

mvg
Mel

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 28 november 2007 10:47 PM
  [ # 3 ]

Is het niet mogelijk dat de desbetreffende cylinder dan benzine krijgt, maar geen vonk, zodat de benzine de katalysator in verdwijnt en daar voor brand kan zorgen?

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 28 november 2007 11:00 PM
  [ # 4 ]

Wat er wel of niet gebeurd in de katalysator ben ik nog niet helemaal achter. Een theorie is dat de onverbrande benzine inderdaad in de katalysator verbrand en daar schade aanricht.

Andere bronnen melden dat als een bobine niet werkt de computer automatsch de benzine toevoer afsluit. In dat geval komt er dus geen benzine maar wel extra onverbrandelucht in katalysator waardoor het alsnog veel te heet wordt en gaat gloeien waardoor het materiaal als het ware vergruisd. Een bron geeft aan dat dit gruis zelfs terug kan komen in de cylinder en daar onherstelbare schade aanricht.

Een ding is iedereen het wel over eens: beter niet te lang doorrijden op minder dan 6 pitjes.

Overigens voor de nieuwsgieringen: Je moet bobine met artikelnummer 5970.94 hebben. Dit is de laatste nieuwste versie die sinds 1/2 jaar beschikbaar is. Citroen levert nog steeds het oude type met nummer 5970.77 uit als je er niet expliciet om vraagt. Bij mij zit er dus nu ook weer de oude versie in (omdat ik dit te laat uitgevonden heb) en terugnemen willen ze niet. Dus nu maar een reserve bobine in de auto…..een C5 notabene, dat m’n DS nou vol ligt met onderdelen is nog tot daar aan toe…..

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
Andysw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 24-12-2007

Gepost: 24 december 2007 03:50 AM
  [ # 5 ]

Hello Companions (Comrades) in misery!
I have a C53LV6Aut.Excl. and yes, I had the ignition coils changed 8 times. Each time, when I asked about this they told me that it was a rare defect and that they have never before experienced anything similar. Without telling me anything about the origin of the problem and the new model, they just sold me and installed a new one (of the old type). My car is now 3 years old and I’m fed up with it and with the Shitroen company. With a problem like this they should recall all the cars and replace the faulty components at their own expense. Leaving us with this problem and its inevitable consequences (my cat. is already 80% gone), is just good business for the manufacturer. Even if they don’t make much profit margin on the car they are now catching up on the spares.
I don’t want to have a Shitroen ever again!!!

And by the way, By now I had also my break discs replaced and the front wheel bearings and the rear breaks (complete) and all 6 spheres of the hydroactive suspension and, and… lots more. Too much to mention.

I bought my C5 new from the local dealer and (TUBEK in Wroclaw, Poland) but these guys are totally indifferent to my problems and so is the Importer in Warsaw.

With my sincere condolences to all of you who made the same mistake and bought a C5.

Cheers,
Andy

C5 3L V6 Aut. Excl.
Saab 9000CSi Aut. 2.3i ‘92
Saab 900ep LPTurbo ‘92 (cabrio)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook