Gisteren was het een mooie dag en ik kon het niet weerstaan om even met de DS op stap te gaan. Ze staat al een heel tijdje binnen en als ik eraan sleutel dan moet ik haar eerst tevoorschijn halen uit een appart gedeelte in de schuur omdat ze anders in de weg staat. Bovendien is anders de kans ook erg aanwezig dat er iemand tegenaan rijdt met een heftruck en andere dramatische dingen.
Er zit een nieuwe accu in (3weken oud).
Meestal als ik ga sleutelen dan laat ik de auto eerst een tijdje stationair draaien om de accu weer bij te laden. Vervolgens, als ik het zat ben, dan moet ze weer naar het apparte gedeelte in de schuur etc.
Enfin, ik zou haar starten en weg rijden. Dat eerste lukte al niet, laat staan het wegrijden. De accu was leeg. Startkabels erbij.. starten, lopen.
Ik heb de auto naar buiten gereden en een tijdje laten draaien om bij te laden..
‘s Middags startte ze weer prima en ben ik kerstinkopen gaan doen want dat gaat altijd beter op het laatste moment. Voor mezelf ook nog 2 nieuwe veerbollen besteld (membraam 500, 75 bar) Er zaten kleine bollen voorop Was een lekker middagje op zich.
Bij elkaar heb ik de auto misschien 10 keer opnieuw gestart en dat ging prima. Daarna ben ik nog bezig geweest om de koplamp glazen schoon te krijgen. Ik moest opeens even weg omdat er een vrachtwagen gelost moest worden e.d. Bij elkaar een uurtje weg geweest alleen de deur stond nog open dus de verlichting binnen stond nog aan.
Hierna heeft de auto niet meer zelf kunnen starten, alleen met startkabels. ook als ze een half uur stationair gedraaid heeft weigert de motor het om 1x rond te gaan.
Wat kan dit zijn??
bijladen doet hij niet voldoende als hij stationair draait, je moet ermee rijden..dan gaat het snel.
koop een acculader / druppelaar!
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Electra kerstverassing
Waarom zet je er geen druppellader op dan word deze gewoon in conditie gehouden.De mijne staat ook in de garage nu al 2mnd stil maar ik zie aan de druppellader dat deze hem zelf ontlaad en daarna weer rustig oplaad.Je kan gewoon de aansluiting rechtstreeks op de accu aansluiten want hij is dubbelgezekerd zowel de min als de plus.De aansluitsnoer heb ik via het daschbord aangebracht in het kastje waar de radio hoort te zitten.Nu pak ik gewoon de aansluiting van de lader via het openstaandraam en plug deze in de anwezigeplug vanaf de accu.Wil ik weg dan koppel ik de plug los en trek de draad via het raam gewoon terug en klaar is kees.
Aha Dat klinkt wel ligisch..
Ik vind het wel een beetje vreemd dat van een uurtje binnen verlichting aan een nieuwe accu schoon leeg is. Gisteren heb ik vrij veel gereden maar ik ga het proberen:)
De accu staat nu op de lader
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Electra kerstverassing
Het is wel logisch want bij het starten verbruik je echt heel veel energie van de accu dit kost echt veel.Hij moet namelijk via de startmoter de gehele motor rondtornen
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gelukkig, ik dacht bij het zien van de topictitel dat een elektrisch probleem je auto in de as had gelegd… Kerstverrassing…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Mulder schreef:Gelukkig, ik dacht bij het zien van de topictitel dat een elektrisch probleem je auto in de as had gelegd… Kerstverrassing…
Gelukkig valt het wel mee inderdaad:)
Bedankt, ik heb even gemeten met de multimeter die ik gister toch maar even aangeschaft had.. het klopt inderdaad niet.
De dynamo geeft af en toe 6volt en het andere moment loopt hij weer op, met gasgeven loopt het nog wel eens terug zelfs.
In de dynamo zit een koolborstel, die heb ik eruit gehaald en misschien moet ik die wel vervangen..
Hoe lang hoort deze te zijn?
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Met een goede of redelijke accu moet je auto na een paar weken nog probleemloos te starten zijn. Druppelladers zou je toch alleen nodig moeten hebben als je de auto maar heel zelden gebruikt.
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Electra kerstverassing
Dat ben ik met je eens maar als de auto meer als een maand bv stilstaat dan koppel ik toch de druppelaar er aan Namelijk de compresor van de claxon en bv klokje hangt namelijk rechtstreeks aan de plus wel gezekerd maar verbruikt toch stroom .En heb je hem even de garage uitgereden om bv wat er aan te werken is minimaal 2 keer starten zeker als je hem niet verder laat draaiien
Re: Electra kerstverassing
jan D super 1971 schreef:Dat ben ik met je eens maar als de auto meer als een maand bv stilstaat dan koppel ik toch de druppelaar er aan Namelijk de compresor van de claxon en bv klokje hangt namelijk rechtstreeks aan de plus wel gezekerd maar verbruikt toch stroom .En heb je hem even de garage uitgereden om bv wat er aan te werken is minimaal 2 keer starten zeker als je hem niet verder laat draaiien
Ik start de mijne soms 6 weken niet en met een redelijke batterij start ze steeds vlotjes. Ik zie het nut nie in van een druppellader in zo’n condities.
In geval ik de wagen heel lang nie zou gebruiken, koppel ik de batt los.
ik heb wel een nieuwe dynamo ( 70amps ). Onmisbaar voor korte ritjes.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Bij mij komt het er dus bij dat ze heel vaak gestart is en slecht bijgeladen door dit probleempje. Elke keer een 10 meter rijden en dan weer uit. dus het eigenlijk heeft de accu nog niet eens bijgeladen de afgelopen 3 weken
Ik heb een vrij sterke geluidsinstallatie erin zitten met een 1500watt versterker (en een 1300watt Sub). Ik weet het, dit hoort niet maar voor weinig geld kon ik het niet laten en stiekem is het wel leuk. Gisteren heb ik lekker de muziek knalhard gezet toen de auto dus stationair liep. Dan is je accu ook snel leeg.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mulder schreef:Gelukkig, ik dacht bij het zien van de topictitel dat een elektrisch probleem je auto in de as had gelegd… Kerstverrassing…
hahaha gefixed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: Electra kerstverassing
jan D super 1971 schreef:Dat ben ik met je eens maar als de auto meer als een maand bv stilstaat dan koppel ik toch de druppelaar er aan Namelijk de compresor van de claxon en bv klokje hangt namelijk rechtstreeks aan de plus wel gezekerd maar verbruikt toch stroom .
Je compressor gebruikt ECHT GEEN stroom jan. Daar zit een relais tussen.
Mits je geen lektroom hebt en alleen je klokje stroom verbruikt start je auto na 4 maanden nog gewoon. Accu vol. Ik denk dat deze accu niet vol was en de dynamo ( diode verrot?) ook niet fris is.
Je hebt 2 koolborsteltjes samen in 1 unit. Die moeten een mm of 8 uit het houdertje steken
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Electra kerstverrassing
Hoi Bogaard een vraag,de plus staat er constant op gebruik hij dan toch niets.Ik wil dit graag weten omdat ik een vermoede had dat hij hierdoor toch stroom verbruikte.En nog een vraag als je deze wil beantwoorden ik wil een amperemeter plaatsen ik weet dat sommige dit onzin vinden maar ik hou het graag in de gaten.Heb jij een tip voormij
Bijvoorbaat bedankt en prettigedagen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad. De permanente plus naar je toetercompressor zit op de open schakelaar in het (groene) relais. Als je gaat toeteren sluit je middels een elektrisch signaaltje naar de spoel van het relais de schakelaar waar die plus aan zit. Daardoor krijgt de compressor spanning en gaat ie stroomverbruiken.
Stroom meten: De meeste stroom meters zijn eigenlijk spanningsmeters die een spanningsverschil detecteren.
Ik heb geen ervaring met inbouwen. Ik zou em in de hoofddraad zetten die van de pluspool naar de carrosserie loopt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>