Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Juist, en daaraan merk je of er iets gebeurt mbt de hieperdepiep.
ambijajance schreef:Nog wat om te proberen om te kijken of je hydractiefklep werkt is tijdens stilstand, met de motor aan een ruk aan je stuur te geven, je moet dan een klik horen en na enkele seconden weer een klik.
Ook: een gezoem onder de auto nadat motor is uitgezet (onder bijrijder). Stopt na een minuutje of zo met een harde klik.
Ook: een klik bij openen een van de deuren.
Precies, in de vakantie ga ik al die dingen nog eens goed controleren. De stekker eens los, de stekkers van de h.a. kleppen goed schoonmaken en alles eens goed testen en nalopen.
Ik heb overigens inderdaad een gezoem als ik alleen al de centrale vergrendeling open doe, die stopt met een tik na een minuut ofzoiets.
Ik heb nog nooit een tik gehoord bij schudden aan de auto, even plank gas geven of aan het stuur rukken, dus dat ga ik eens goed proberen.
Gisteravond terug uit het noorden toch het gevoel gekregen dat het wel wat verbeterd is, zelf in tegenstelling tot Van der Laan vrij weinig verschil gevoeld tussen normaal en sportstand, en het meest frapante is dat ik nu naar buiten kijk en de auto nog op de rijhoogte staat, meer dan 10 uur na het laatste gebruik…?Die link heb ik nog niet kunnen verklaren.
Maar we komen er wel! Ik weet in ieder geval wel dat er voorin niet meer de originele bollen in hangen Gompy, heb nog aangegeven dat dat best mocht, maar die hadden ze niet meer liggen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
ambijajance schreef:Nog wat om te proberen om te kijken of je hydractiefklep werkt is tijdens stilstand, met de motor aan een ruk aan je stuur te geven, je moet dan een klik horen en na enkele seconden weer een klik.
Ook: een gezoem onder de auto nadat motor is uitgezet (onder bijrijder). Stopt na een minuutje of zo met een harde klik.
Ook: een klik bij openen een van de deuren.
Precies, in de vakantie ga ik al die dingen nog eens goed controleren. De stekker eens los, de stekkers van de h.a. kleppen goed schoonmaken en alles eens goed testen en nalopen.
Ik heb overigens inderdaad een gezoem als ik alleen al de centrale vergrendeling open doe, die stopt met een tik na een minuut ofzoiets.
Ik heb nog nooit een tik gehoord bij schudden aan de auto, even plank gas geven of aan het stuur rukken, dus dat ga ik eens goed proberen.
Gisteravond terug uit het noorden toch het gevoel gekregen dat het wel wat verbeterd is, zelf in tegenstelling tot Van der Laan vrij weinig verschil gevoeld tussen normaal en sportstand, en het meest frapante is dat ik nu naar buiten kijk en de auto nog op de rijhoogte staat, meer dan 10 uur na het laatste gebruik…?Die link heb ik nog niet kunnen verklaren.
Maar we komen er wel! Ik weet in ieder geval wel dat er voorin niet meer de originele bollen in hangen Gompy, heb nog aangegeven dat dat best mocht, maar die hadden ze niet meer liggen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Goed, stekkers zijn los geweest, met draaiende motor en met stilstaande motor. Geen resultaat.
De motor gereset, althans volgens de 1e serie ecu methode, met warme motor de pluspool 5 minuten los, daarna exact 10 seconden op contact en direct doorstarten, geen succes. Noch de ecu noch de vering gereset.
Overigens hoor ik wel de klakjes als ik de auto afsluit en even blijf wachten. Dan hoor je eensoort pomp lopen voor ongeveer een minuut, daarna houdt het op met een klik, zo ook als ik de auto open doe.
Rare is alleen dat ik zeker weet dat het veren veel soepeler moet kunnen, en het verscihl tussen normaal en sportstand is minimaal. Er is dus nog steeds winst te behalen!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik heb het hele draadje niet doorgelezen, maar wat is de stand van je LHM? Teveel LHM is dodelijk voor de vering van een XM en dat maakt niet ‘een heel klein beetje’ uit; dat kan het verschil maken tussen een fijne dame en een snijplank. Persoonlijk vind ik een technisch goede XM het lekkerst veren met 1 liter te weinig LHM. Daarbij gaat in scherpe bochten met 4 personen en een slof bagage net het stop-lampje af en toe branden. Zalig.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik heb dat vaker gelezen en bijna net zo vaak ontkrachtigd zien worden. Wat voor verschil maakt het uit hoe goed gevuld dat reservoirtje nog is ?
Het systeem pakt toch gewoon wat er nodig is, er is toch geen verborgen kracht dat het teveel aan nivo de HD pomp in perst en het veersysteem ontregelt ??
Serge schreef:Ik heb het hele draadje niet doorgelezen, maar wat is de stand van je LHM? Teveel LHM is dodelijk voor de vering van een XM en dat maakt niet ‘een heel klein beetje’ uit; dat kan het verschil maken tussen een fijne dame en een snijplank. Persoonlijk vind ik een technisch goede XM het lekkerst veren met 1 liter te weinig LHM. Daarbij gaat in scherpe bochten met 4 personen en een slof bagage net het stop-lampje af en toe branden. Zalig.
Ehhh… als ik het zover laat komen valt de rembekrachtiging ook half uit.. Even wat lhm erbij en alles is weer wakker..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
ambijajance schreef:Ik heb dat vaker gelezen en bijna net zo vaak ontkrachtigd zien worden. Wat voor verschil maakt het uit hoe goed gevuld dat reservoirtje nog is ?
Het systeem pakt toch gewoon wat er nodig is, er is toch geen verborgen kracht dat het teveel aan nivo de HD pomp in perst en het veersysteem ontregelt ??
Als je met ‘ontkrachtigd’ bedoeld dat er mensen zijn die zeggen dat het ‘gelul’ is, dan heb je zeker gelijk. Ik heb echter nog niemand horen zeggen of zien schrijven dat hij/zij een liter uit het vat heeft getrokken om te zien hoe dat rijdt en vervolgens geen verschil merkte.
Ik heb er geen technische onderbouwing voor, maar gezien het feit dat het stuurhuis van m’n XM sinds dag 1 lekt en ik al 2 jaar niet de zin kan vinden om dat mooie exemplaar wat in de kast ligt er eens in te hangen, moet ik zo’n halve liter in de maand bijvullen, wat er wel eens bij in schiet, waardoor ik alle geneugten van te weinig en ergenissen van teveel LHM reeds 100dkm heb mogen proeven. Inmiddels weet ik dmv het veergedrag feilloos aan te voelen dat het weer eens tijd wordt voor een flesje. Let wel, het gaat hier niet alleen om een gevoelskwestie, er zijn bv drempels die ik met minder LHM in het vat trager moet nemen omdat ze anders tegen d’r stootrubbers klapt, wat niet het geval is met een ‘correcte’ LHM-stand. Het kan natuurlijk zijn dat mijn XM de enige is met deze grap en vergelijken kan ik het niet, want bij m’n vorige XM hield ik me nog netjes aan de voorschriften, maar ik verwacht eerder van niet. Temeer omdat ik ook al bij de CX heb gemerkt dat het LHM-level invloed heeft op het veergedrag.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Als ik daarop even mag inhaken.
Ik geloof best dat jij dat zo hebt ervaren, Serge, maar toch blijft het een noodoplossing om je Xm zo te laten veren zoals het hoort.
Te meer doordat je aangeeft dat door lekkage je LHM wegloopt en op de grens van falen je Xm het lekkerst veert.
Lijkt een beetje vergelijkbaar met mijn brommer, vroeger, die op zijn laatste duppels benzine even keihard liep om daarna te stoppen, daarom de tank bijna leeghouden?
Vaatje gewoon volhouden zou ik zeggen.
~Het lhm niveau is keurig volgens het peil afgedopt, en meer of minder maakt niet uit heb ik gemerkt. Vandaag duidelijk gemerkt dat er echt geen verschil zit tussen normale en sportstand, dus daar klopt het niet. Bij de citroendealer in Delft nog eens gevraagd wat zij ervan dachten, conclusie is toch dat ze even uitgelezen moet worden, hoewel ik dan toch een aanleiding zou willen zien, bijvoorbeeld het lampje dat gaat branden.
Na de kerst probeer ik nog twee dingen, de stekkers van de kleppen goed schoon maken onderop de auto en de stekkers nog eens in een andere volgorde losmaken en terugzetten, op aanraden van de dealer. Als ook dat niks helpt, gaat ze na zsm aan de computer, dan maar zien wat het oplevert. Behoorlijk storend is het wel…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ries schreef:Als ik daarop even mag inhaken.
Ik geloof best dat jij dat zo hebt ervaren, Serge, maar toch blijft het een noodoplossing om je Xm zo te laten veren zoals het hoort.
Te meer doordat je aangeeft dat door lekkage je LHM wegloopt en op de grens van falen je Xm het lekkerst veert.
Lijkt een beetje vergelijkbaar met mijn brommer, vroeger, die op zijn laatste duppels benzine even keihard liep om daarna te stoppen, daarom de tank bijna leeghouden?
Vaatje gewoon volhouden zou ik zeggen.
Wat hoort, wat hoort… Als je ‘s ochtendsvroeg het lekkerst schijt met een olifantenbiefstuk in je nek en een drommedaristeen in elk neusgat, dan ontzeg je jezelf dat genot toch niet omdat het niet ‘hoort’...
ps. mocht ik hier toevallig de spijker op z’n kop slaan, dan moet je me unbedingt vertellen hoe je dit voor jezelf ontdekt hebt!
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Tis al goed jonge, rijd jij maar met een leeg LHM vaatje en schijt maar met een olifant in je nek…veel plezier.
Met 3 wielen kun je ook rijden wist je dat? Rijdt magnifique, zou ik ook doen als ik jou was.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Let wel, het gaat hier niet alleen om een gevoelskwestie, er zijn bv drempels die ik met minder LHM in het vat trager moet nemen omdat ze anders tegen d’r stootrubbers klapt, wat niet het geval is met een ‘correcte’ LHM-stand
En wat is de correcte stand dan die jij niet naleeft ? Zelfs Citroen lijkt niet te weten of dat met het bovenste parapluutje of het onderste ringetje tussen de rode streepjes moet. Ik heb versies van instructieboekjes gezien met beide “suggesties”..
Ries schreef:Tis al goed jonge, rijd jij maar met een leeg LHM vaatje en schijt maar met een olifant in je nek…veel plezier.
Met 3 wielen kun je ook rijden wist je dat? Rijdt magnifique, zou ik ook doen als ik jou was.
Beetje gevoelig tijdens deze donkere feestdagen?
@ambijajance; ik interpreteer de correcte stand volgens het boekje als; het parapluutje tussen de 2 rode streepjes in de hoogste stand.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Serge schreef:ambijajance schreef:
Als je met ‘ontkrachtigd’ bedoeld dat er mensen zijn die zeggen dat het ‘gelul’ is, dan heb je zeker gelijk. Ik heb echter nog niemand horen zeggen of zien schrijven dat hij/zij een liter uit het vat heeft getrokken om te zien hoe dat rijdt en vervolgens geen verschil merkte.
.Heb ik wel geprobeerd , ik merkte geen verschil.
Lees mij topic er maar over na , heb er toen wel over geschreven.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=181000