Zelfs als ik de plug achter de bedieningsknop los haal, draait de aanjager nog door. Het betreft een berlingo bj 2001 met airco. Wie heeft een tip?
Dit alles uiteraard als de motor loopt.
waarschijnlijk is de weerstand defeckt.
Die zit gemonteerd in de aanjager zelf, maar is appart te vervangen
Nothing moves you like a CITROEN
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek !
aanjager draait constant door
Bedankt Kurt. Inderdaad was een van de transistoren kapot van de weerstandsmodule van de aanjager en heb de beide transistoren vervangen. Transistoren FW26025A1 waren moeilijk te krijgen, de vervanger MJ11015 was geen probleem. En de kosten? bijna 9 euro! Als je het weet een makkie!
Als je de kap van de aanjager verwijdert zie je al gauw het regelgedeelte. De 2 transistoren vallen dan snel op en met een beetje technisch vernuft verwissel je ze in een handomdraai.
Aanjager draait continu door
Zelf heb ik ook een Berlingo 2.0 HDI bj 2001 waarvan de aanjager continu blijft draaien.
Als ik nu de oplossing lees van Kurt en de aanpak van boudesing, heb ik geen nog geen flauw benul waar ik nu de weerstand kan vinden. Kunnen jullie mij misschien een aantal foto-tje sturen waarop ik kan zien hoe ik de weerstand kan vinden en vervangen!? Thanks wink
Laat me het zo noemen: Verwijder eerst de aanjager door 3 kleine bouten aan de passagierszijde(voor-onder) los te draaien. Als je de aanjager verwijderd hebt, verwijder dan de kop. Je ziet dan al gauw een regelgedeelte, de zgn “weerstand”, en daarop zijn 2 transistoren(ronde gevallen) gesoldeerd. De praktijk leert dat deze 2 transistoren vervangen moeten worden en daar is een soldeerbout voor nodig en enig technisch vernuft. That’s all!
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik ga het proberen.
Zoals hieronder aangegeven kan ik dus ook volstaan met de vervanger van de transistor MJ11015 (ipv FW26025A1)
Welke je maar het best kan krijgen. Vervang ze wel beide.
aanjager
Heb hetzelfde probleem, nu blijkt dat de module van een xantia ook past, klopt dat? Kost bij de sloper 30 euries. Heb wel 2 transitors besteld.
@ Wick: het klopt dat de module van een xantia met airco past
(past ook op een xsara met airco)
Nothing moves you like a CITROEN
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek !
aanjager
Heb de 2 transitors vernieuwd, werkte 2 dagen maar daarna einde oefening.
Heb nu een module besteld bij TDO parts in Rotterdam, moet alleen vrij lang wachten. Ben benieuwd hoe dat werkt.
Typisch!!
Ook bij mij heb ik de twee transitoren vernieuwd. Bij mij heeft het uiteindelijk nog 2 weken uitgehouden, maar nu heb ik weeeeer hetzelfde probleem….
Volgens mij is er dan toch iets anders aan de hand???
Wie help mij?
Heb de nieuwe module ontvangen en ingebouwd, werkt nu perfect.
Ik zou zeggen, koop een nieuwe module, heb hem besteld bij TDO Rotterdam, ben zeer tevreden.
Succes..!
Weet jij zo nog wat je er voor betaald hebt en welke bestelcode je daarvoor gebruikt hebt?
En betreft het de module waar je eerst de twee transitoren van hebt vervangen? is dat de beruchte module?
Op onderstaande link moet je even gaan kijken , daar vind je de info die je zoekt. Veel succes, mocht je nog vragen hebben mail mij even naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
een vraagje: hebben jullie de pollenfilter ook tijdig vervangen?
een verstopte pollenfilter versnelt het breken van de transistoren
Nothing moves you like a CITROEN
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek !