Dag allemaal,
Mijn vrouw rijdt rond met een Multispace (2.O hdi van 2000), en daar staan 175/70 R14 banden op. Op mijn besteller (2.0 hdi van 2001) staan 175/65 banden op. Zo is het ook vermeld in het boekje van citroën. Waarom dat verschil ?
A propos: ik rijdt met de bestelwagen nooit met veel gewicht in de bak rond, en dus heb ik nooit versterkte (bestelwagen)banden geplaatst en daar is op de keuring nooit een woord over gezegd.
Alvast bedankt voor het antwoord op de, ik vrees wat domme, vraag !!
op de multispace liggen personenwagenbanden, op de bestelwagen liggen versterkte banden
de gewichtsindex is anders (84 tegenover 90)
de banden van de multispace zijn ietsje hoger voor een verbeterd comfort
Nothing moves you like a CITROEN
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek !
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als ik de maten van de topicstarter zie, dan rijdt juist deze met iets verhoogde banden t.o.v de multispace. Ik weet het niet helemaal uit mijn hoofd, maar de bandenmaat van de Berlingo besteller was eerst 165 70 14 en later 175 70 14, beide in multiply (8) Op de personenauto zitten geen multiplybanden omdat daar geen loadindex voor geldt. Als de topicstarter met 175 75 14 rijdt zou dit wel eens kunnen verklaren waarom hij op de keuring geen probleem heeft. Als de loadindex op de band net zwaar genoeg is. Op mijn 2003 Berlingo 600 Hdi heb ik de 15” wielen van de Multispace phaseII met 185 65 15. Deze voldoen in personenwagenband aan de loadindex, waar de standaard 14” band dat niet doet. Niet alleen comfortabeler dus, maar ook nog goedkoper.
graddus schreef:Als ik de maten van de topicstarter zie, dan rijdt juist deze met iets verhoogde banden t.o.v de multispace. Ik weet het niet helemaal uit mijn hoofd, maar de bandenmaat van de Berlingo besteller was eerst 165 70 14 en later 175 70 14, beide in multiply (8) Op de personenauto zitten geen multiplybanden omdat daar geen loadindex voor geldt. Als de topicstarter met 175 75 14 rijdt zou dit wel eens kunnen verklaren waarom hij op de keuring geen probleem heeft. Als de loadindex op de band net zwaar genoeg is. Op mijn 2003 Berlingo 600 Hdi heb ik de 15” wielen van de Multispace phaseII met 185 65 15. Deze voldoen in personenwagenband aan de loadindex, waar de standaard 14” band dat niet doet. Niet alleen comfortabeler dus, maar ook nog goedkoper.
waarschijnlijk een foutje in het lezen, maar de topicstarter rijdt met 175/65r14
de hoogte (65) is het percentage van de breedt (175)
dus 175/65r14 van de besteller is lager dan 175/70r14 van de multispace en dus minder comfortabel
idd de eerste bestellers reden op 165/70r14 , de latere op 175/65r14
Nothing moves you like a CITROEN
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek !
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
I stand corrected
Misschien ook een wat domme vraag.
Mag ik mijn Xsara velgen (195 55 15 banden) op mijn Berlingo zetten? Zowel technisch als voor de keuring?
Ik vind de wegligging van de Berlingo wat aan de slappe kant.
Of zou dit geen verbetering zijn?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu