Bram schreef:De 65 pk’tjes zijn voldoende om overal mee te kunnen, maar je mist toch wel de turbo.
Vooral tijdens inhalen op (bijvoorbeeld) een 80-km weg…...EN (ook niet onbelangrijk) die arrogante *petjes* in hun Golf TDI‘tjes…...Tsjonge, wat had ik altijd een LOL met mijn BX tzd-turbo bij een stoplicht spurtje, of op de snelweg als ze aan mijn bumper kleefden….DOEI….Petje :26
Vergeet niet dat die *petjes* in hun Golf TDI‘tjes bij de eerste de beste bocht op de snelweg zoals op de A12 (Pr.Clausplein) en A13 het afleggen tegen de wegligging van een ZX in de bocht
Ik heb al menige “snelle” auto met mijn ZX met 1.4i motortje in die bochten laten zien wat snelheid en wegligging is.
ZX1.4i schreef:Vergeet niet dat die *petjes* in hun Golf TDI‘tjes bij de eerste de beste bocht op de snelweg zoals op de A12 (Pr.Clausplein) en A13 het afleggen tegen de wegligging van een ZX in de bocht
Ik heb al menige “snelle” auto met mijn ZX met 1.4i motortje in die bochten laten zien wat snelheid en wegligging is.
Dat is zo ja….. ......dat was ik ook nog vergeten te vertellen.
Ik moet toegeven dat een ZX nog iets vaster in de bochten ligt dan een BX….en dan beiden met 175x14 banden eronder.
Nu heb ik zelfs 185 banden….en een mooie test daarvoor zijn ook de 2 *beroemde* bochten aan het eind en begin van de A9…...dus richting Bijlmer, met een 360 º bocht naar rechts (max 60 ??....ha ha ha )....en de andere kant uit, vanaf de Bijlmer richting Utrecht en Haarlem…..die lange bocht naar links
passief meesturende achteras, he bram!
Vraag me niet wat het is*, maar een ZX heeft het!
*Want als je het me vraagt zou ik iets zeggen in de aard van slechte achterasbevestiging
rocco schreef:passief meesturende achteras, he bram!
Vraag me niet wat het is*, maar een ZX heeft het!*Want als je het me vraagt zou ik iets zeggen in de aard van slechte achterasbevestiging
Ik heb, toen deze ZX een keer op de brug stond….er eens naar zitten te kijken, maar ook ik zou niet weten hoe dat nu precies zit bij de achterwielen. ops:
De achteras is bevestigd met rubberen blokken waardoor de wielen iets van speling hebben. Heeft de Xantia trouwens ook..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
En ook de 2e serie XM .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
jups…de 2e serie wel ja..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Dus als ik het goed begrijp *torderen* ze als het ware een beetje, tijdens een bocht nemen.
Hmm…...en ik maar kijken in mijn buitenspiegel of ik m’n achterwiel ook in een bocht zag staan.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zover ik het begrijp zorgt de centrifugale kracht ervoor dat de draagarmrubbers vervormen, waardoor de achterwielen idd een heel klein beetje passief meesturen. Het schijnt te helpen… alleen als het slijt heb ik wel eens verhalen gehoord van ZX’en die je opkrikt en dat de achterwielen gewoon op de grond blijven staan .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Zover ik het begrijp zorgt de centrifugale kracht ervoor dat de draagarmrubbers vervormen, waardoor de achterwielen idd een heel klein beetje passief meesturen. Het schijnt te helpen… alleen als het slijt heb ik wel eens verhalen gehoord van ZX’en die je opkrikt en dat de achterwielen gewoon op de grond blijven staan .
Bedoel je dat de hele achteras met de wielen eraan op de grond blijft staan
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
ja schijnbaar… heb het nog nooit zelf gezien hoor… was een monteur ofzo die het melde…. zal wel een nogal extreem geval geweest zijn… maar hij omschreef het als dat je kon blijven krikken…. maar zoals gezegd, het is een verhaal, heb het zolf nog nooit waargenomen… sterket nor heb zelfs nog nooit goed genoeg onder een ZX gekeken of het uberhaupt kan….
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Monteurs die geen ervaring hebben met Citroenen kijken wel vaker ergens raar van op. Zo een ZX, maar ook een Xsara bijvoorbeeld hebben nogal een veerweg in de achterveren, dus je moet nogal aan de krik zwengelen om de auto van de grond te krijgen.
Zo ook de monteur/berger die Citroen Assistance stuurde om mij te helpen toen ik een lekke band had met mijn Xsara en het wiel er niet afkreeg (LM velgen). De standaard krik eronder en de monteur zwengelen aan dat ding en de auto komt omhoog maar het wiel blijft op de grond, monteur weer zwengelen en kijken met vraagtekens in zijn ogen. Uiteindelijk kwam het wiel iets los van de grond en was de krik aardig uitgezwengeld, schijnt gewoon een grote veerweg in die torsieveren achter te zitten.
Goeie tip van jullie ......ik heb altijd een gewone schaarkrik in mijn auto liggen en die zet ik dus bij een (onverhoopte) lekke band onder die vering zelf.
Bram schreef:Goeie tip van jullie ......ik heb altijd een gewone schaarkrik in mijn auto liggen en die zet ik dus bij een (onverhoopte) lekke band onder die vering zelf.
Eh Bram, de meeste ZXen (en vele andere Citroenen) hebben dat ding onder de auto hangen naast het reserve wiel
ZX1.4i schreef:Bram schreef:Goeie tip van jullie ......ik heb altijd een gewone schaarkrik in mijn auto liggen en die zet ik dus bij een (onverhoopte) lekke band onder die vering zelf.
Eh Bram, de meeste ZXen (en vele andere Citroenen) hebben dat ding onder de auto hangen naast het reserve wiel
Zal best, maar bij mij zwerft hij al jaren ergens in de achterbak.
Ik meen trouwens dat hij IN de velg hoort te liggen, onder de auto…..officieel dan.
Ik heb al jaren een blauwe vierkante plastic bak achterin staan (van 40x30x30) met allerhande gereedschap voor onderweg…..met startkabels, diverse sleutels, stukjes ijzerdraad, tape, sleepkabel, luchtpomp…...enz…enz.
De laatste jaren heb ik er echter alleen maar anderen plezier mee gedaan.