stap 1: vochtverdrijver
Heb vanmorgen vochtverdrijver op de bougies, kabeltjes naar de injectoren en in de rotor gespoten en dit lijkt te helpen.
Ga straks een rit maken. Dan zal ik zien.
Voel me een zenuwlijer en Muts; gister kon ik even geen gedoe hebben van die auto. Ging naar mijn nieuwe baan en was een beetje ne ... ne.. ne. gespannen.
Heb ook een flesje injector ontstopper staandebij. Er is toch iets griezeligs aan het spul. Alsof je er ook de gootsteen mee zou kunnen ontstoppen. En ALS ik het ga gebruiken wil ik ook nog mijn benzinefilter vervangen.
Isnogniegebeurdnamelijk.
Dan WEET ik dat de brandstof tenminste schoon is.
to be continued
Re: stap 1: vochtverdrijver
mcvdberg schreef:Heb vanmorgen vochtverdrijver op de bougies, kabeltjes naar de injectoren en in de rotor gespoten en dit lijkt te helpen.
Even een offtopic vraagje.. ik ben nou al een aantal keer de term “injectoren” tegengekomen, maar wat wordt daar nou eigenlijk mee bedoeld? Heeft iemand daar toevallig een plaatje van?
Edit: de wonderbaarlijke zoekfunctie van dit forum heeft me al het benodigde antwoord gegeven. Excuses dat ik niet vantevoren gezocht had.
even met google geprobeerd.
Kwam ik bij de volgende pagina over een wel heel leuke manier hoe je een inspuitsysteem kan bouwen.
http://www.emeraldm3d.com/em_projects.html
Weet dat ipv een carburateur waar via een sproeier de brandstof wordt vermengd met de lucht, evt voor meerdere cylinders tegelijk (beh bij een 4 cyl. met twee dubbele carbs) bij injectiemotoren de brandstof electronisch gestuurd en per cylinder de ontbrandingskamer wordt in gesprietst (als met een injectienaald).
Vraag me niet van de hoed en de rand; ik is leek tot op een zekere hoogte.
Net als bij een carb de sproeiers verstopt kunnen zijn willen de dunnere kanaaltjes van een inspuit ook verstoppen.
Wel mooie plaatjes als je op bovenstaande link klikt
mcvdberg schreef:
Net als bij een carb de sproeiers verstopt kunnen zijn willen de dunnere kanaaltjes van een inspuit ook verstoppen.
Wel mooie plaatjes als je op bovenstaande link klikt
Er zijn diverse middeltjes in de handel die claimen dat ze je benzinesysteem kunnen schoonmaken. Ik merkte alleen weinig verschil vóór of ná.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Had ik de tijd en de gouden handjes, dan zou ik alles losschroeven en fysiek reinigen ipv enge supplementen toedienen.
Denk dat ik die reut weer lekker in het kratje achter in de auto laat staan.
Maar om zo royaal te gaan sleutelen wil ik wel een beter klimaat en of een warme garage. en niet een rug vol sneeuw.
We zien het straks tijdens de rit. Zal je beleven dat het idd vocht is op de motor ...
Suc6 met de Final Ride
OK, rotor en/of kabeldefect; heb gewisseld met de donorbak en voilà.
Morgen koop ik een niew setje.
Zo makkelijk is het!
Zoals ik al zei een makkelijk klusje om op te lossen en niet te zenuwachtig over worden
Laat me maar stressen.
Had niet verwacht dat het “hardwarematig” zou zijn. Was idd een stresskip in deze.
Maar ...
omdat er olie in de radiateur ... (zie dat lijntje)
Heb dat willen laten reinigen door een merkgarage, maar die eikels bij de citroen dealer zette een monteur erop die te nonchalant deed met mijn kind; te veel gas geven naar mijn zin, onverschillig doen, duidelijk niet gemotiveerd door ... te lage lonen? Misschien geen BX-lover.
En dan begonnen ze te praten over de koppakking, luchtbelletjes. Laat maar.
Ben nog steeds erg pissed off vanwege die olie.
Zie overal verbanden en ik kan me nu even geen 4e BX veroorloven. Hoewel ik die donkerblauwe break wel goed vind klinken, behalve de airco.
Heb nu een ouder ogende rotorkap er opzitten, maar het loopt nu zonder horten en stoten. Ga de kabels nog terugruilen. Heb nog niet echt het euvel geïsoleerd, alleen de rotor+5kabels verwisseld.