Hallo iedereen
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een BX 19D met lekke uitlaat.
De auto moet nog gekeurd worden maar nu heb ik het volgende mankement
De veerbol rechtsvoor lekt (in de bocht gaan de rode lampjes af en toe ook aan;iin de hoge stand gaan ze ook branden bij stilstaan). Hoe kan ik dit probleem het beste verhelpen en heeft iemand enig idee van de kosten hiervan?
Symptomen er zit vettige olie op de veerbol, aan de andere kant zit dat niet. Ik heb even een klein proefritje gemaakt en rechtsvoor zakt ie ook naar mijn gevoel iets verder door op drempels e.d. dan bij de andere wielen.
IK WIL EVEN OPMERKEN dat deze BX 6 jaar heeft stilgestaan. Ik kan me voorstellen dat ie in die tijd ook wat olie verloren is. Alle olie vervangen is dus een goed idee.
Bedankt alvast
Groeten
Laurensz,
de onervaren BX-rijder
lol
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
Hoe weet jij dat die veerbol lekt? Wat zijn de symptomen?
Als het hydrauliek lampje in combinatie met het STOP-lampje gaat branden in bochten, dan is het niveau van de LHM te laag. Dat is een kwestie van bijvullen en zegt helemaal niets over de veerbol.
Het kan ook zijn dat je ergens een lekkage hebt, want het hydraulisch circuit is een gesloten systeem dat normaliter niet bijgevuld hoeft te worden. Ook dient de LHM iedere 2 jaar of iedere 60.000 km (wat het eerst komt) ververst te worden. Dit is uitermate belangrijk voor het behoud van het hydraulisch systeem.
Rempedaal kan kort sissen. Volgens mij heeft dit wel met lekstroom te maken van de LHM, maar zo lang de lekstroom van de LHM niet te groot wordt is dat geen probleem.
Re: Bx veerbol lekt
ikkelaurensz schreef:De veerbol rechtsvoor lekt (in de bocht gaan de rode lampjes af en toe ook aan;iin de hoge stand gaan ze ook branden bij stilstaan). Hoe kan ik dit probleem het beste verhelpen en heeft iemand enig idee van de kosten hiervan?
Draai je veerbol er eens af, en kijk of er in de bovenkant van de veerpoot (dus in de schroefdraad) een zwart ringetje zit. Indien dit er niet zit heeft de vorige eigenaar lopen kloten met de veerbollen en zul je zo snel mogelijk bij een Citroëngarage een nieuw ringetje moeten scoren
ikkelaurensz schreef:Daarnaast valt mij op dat het rempedaalt kort sist op het moment dat je remt. Is dit normaal of ook een punt van aandacht?
Dat is normaal. De rem van een BX zit aangesloten op het hydraulisch systeem wat ook op de vering en (eventueel) de stuurbekrachtiging werkt. Vandaar dat zompige geluid tijdens het remmen. Ik vond het bij mijn eerste BX ook apart, maar het hoort echt zo.
Succes met je BX
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk niet dat die bol lekt. Door de hoge druk zal een lekkage in je bol altijd een soort nevelige fontijn tot gevolg hebben!
Eerder lijkt er motorolie uit een retour slag op je bol te zijn terecht gekomen.
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ook ik ben een beginner op veerbol-gebied, en heb een vraagje…
Kan je een veerbol er zo van afhalen en er weer opzetten? Of moet je dan eerst ontluchten enzo.
Wat is de handelswijze van een veerbollen-verwissel-beurt?
patje74 schreef:Ook ik ben een beginner op veerbol-gebied, en heb een vraagje…
Kan je een veerbol er zo van afhalen en er weer opzetten? Of moet je dan eerst ontluchten enzo.
Wat is de handelswijze van een veerbollen-verwissel-beurt?
http://www.citroenbx.nl/frame-tech.htm
bij onderhoud > LHM Techniek en dan “veerbollen vervangen”
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Robin schreef:
http://www.citroenbx.nl/frame-tech.htm
bij onderhoud > LHM Techniek en dan “veerbollen vervangen”
ThanX, ziet er simpel uit!